Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: community/SoftwareInstalleren  (gelezen 4337 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
community/SoftwareInstalleren
« Gepost op: 2009/09/02, 22:27:54 »
Na aanleiding opmerkingen op het forum, is dit artikel gekopieerd naar community/SoftwareInstalleren.

Een deel van de forum reacties heb ik alvast opgenomen.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/02, 23:12:55 »
Ik had destijds ook willen reageren in het forumdraadje waar je naar verwijst, maar ik had geen tijd toen ik het eerst las en ben het naderhand vergeten. Met veel van de kritiek in het draadje, ben ik het beslist niet eens.

Het documentatie-onderdeel Software installeren, is voornamelijk gericht op de beginners. Logisch, want die moeten nog even wennen aan de Linuxmanier van installeren.

Beginners wil je niet lastig vallen met nuances. Die hebben het meest aan een snelle introductie in de hoofdlijnen. Die nuances, dat komt later wel; daar hebben ze in het begin ook helemaal geen behoefte aan.

Dat betekent onvermijdelijk, dat je als documentatieschrijver dan dingen weglaat en ongenuanceerd presenteert. Dat is de noodzakelijke prijs die je betaalt voor duidelijke, eenvoudige en korte communicatie met deze doelgroep.

Om kort te gaan: als je in *dit* documentatie-onderdeel te veel gaat nuanceren, dan schiet je je doel voorbij. De beginners snappen het niet meer, verliezen de hoofdlijnen uit het oog en haken af.

Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/02, 23:22:58 »
Ha, ff de tekst nalopen hoor :) Heb de inleiding een beetje herschreven en verder een paar tips gegeven (die ik vaak niet gemarkeerd heb, dus die je ff moet vergelijken met de oude tekst ;)) En een paar algemene tips:
1. Gebruik 'je' i.p.v. 'u'. Dat laatste klinkt heel erg formeel en wordt volgens mij alleen nog in ambtelijke taal gebruikt...
1.5. Probeer sowieso heel formeel taal te vermijden. Dat leest voor de doorsnee gebruiker gewoon niet prettig.
2. In plaats van 'pakketten' kunnen we voortaan beter het woord 'programma's' of 'software' gebruiken. Zoals Pjotr al zegt: je kunt details en nuances beter achterwege laten als je voor beginners schrijft. 'Programma's' en 'software' --> de nieuwe gebruiker weet wat daarmee bedoeld wordt. Als je het hebt over pakketten, dan weet een nieuweling niet zo snel wat daarmee bedoeld wordt ???

Inleiding
Ubuntu heeft standaard al een aantal programma's geïnstalleerd. Denk aan een internetbrowser (Firefox), een officepakket (OpenOffice.org), een e-mailprogramma (Evolution) en een tekenprogramma (The Gimp). Ook Kubuntu heeft standaard een aantal programma's aan boord, zoals Konqueror (webbrowser), KMail (e-mailprogramma) en OpenOffice.org.

Voor de gewone gebruiker is dit vaak al genoeg, maar zo af en toe wil je ook andere software installeren. In Ubuntu is dat niet zo moeilijk. Het maakt namelijk gebruik van een centrale opslagplaats voor programma's. Via het zogenaamde pakketbeheer dat standaard in Ubuntu zit, kun je software automatisch downloaden en installeren. Je hoeft dus geen onduidelijke (en soms onbetrouwbare!) websites te bezoeken om programma's te downloaden.

----------
Veruit de makkelijkste manier om software te installeren is via Installeren/verwijderen. Dit is een eenvoudig programma dat de meest populaire software netjes rangschikt en waarmee je programma's kunt installeren.

--------------

Het venster bestaat uit drie sub-vensters, een zoekfunctie en een functie voor het zoeken naar programma's met een bepaald kenmerk.

--> Volgens mij zeg je hier nu twee keer dat er een zoekfunctie is ;)

-----------------

#

In het linker gedeelte van het venster staan de categorieën waarin de software gezocht kan worden, zoals internet, kantoor en spelletjes. Merk op dat deze categorieën dezelfde zijn als onder de knop Toepassingen bovenin uw scherm.
# Het rechter bovengedeelte van het venster geeft de beschikbare software in alfabetische volgorde weer.
(Moet volgens mij aan elkaar)
# Het rechter ondergedeelte van het venster laat een beschrijving van de software zien, wanneer er een pakket is geselecteerd.
(Moet volgens mij aan elkaar) 2x 'geeft weer' --> staat niet zo mooi.
# De functie voor het zoeken naar programma's met een bepaald kenmerk is onderverdeeld in:
    *

      Alle beschikbare programma's
    *

      Programma's met enkel het Open-source kenmerk
    *

      Programma's die door Ubuntu worden ondersteund
    *

      Programma's die niet door Ubuntu worden ondersteund (programma's van derden)
    *

      Reeds geïnstalleerde programma's
Je kunt hier het beste kiezen voor "Alle beschikbare programma's".
(Andere is zo formeel... ;))
# Een zoekfunctie die u kunt gebruiken om de beschikbare pakketten op naam te doorzoeken
(Beschikbare toegevoegd, anders is het niet helemaal duidelijk)


-------------

In de praktijk werkt Software toevoegen/verwijderen zo: je bent bijvoorbeeld op zoek naar een simpele tekstverwerker die sneller is dan OpenOffice.org, maar meer mogelijkheden heeft dan Gedit (een tekst-editor). Je hebt gehoord van het programma Abiword, en dat wil je wel eens uitproberen.

Je start het installatieprogramma via Toepassingen → Installeren/verwijderen. Daar heb je twee mogelijkheden:

   1. Je selecteert de categorie 'kantoor' in het linkervenster en zoekt in het rechter bovenvenster naar Abiword.
   2. Je typt in als zoekopdracht 'Abiword'.

Vervolgens markeer je de software door het aan te vinken of dubbel te klikken op Abiword. Het programma wordt dan in de wachtrij gezet voor installatie. Op deze manier kun je meerdere programma's tegelijk installeren. Als je klaar bent, klikt je op 'Wijzigingen doorvoeren' om de programma's te installeren.

(Ik zou hier allemaal 'je' van maken, i.p.v. 'u'. Dat laatste klinkt namelijk zo formeel en leest tegenwoordig niet meer zo prettig.)

--------------

Er verschijnt een venster die vraagt of je de wijzigingen wilt doorvoeren. Kies voor Toepassen.

----------------

Voor het installeren van programma's heb je de rechten van de beheerder nodig. Daarom vraagt het programma nu naar je wachtwoord.

« Laatst bewerkt op: 2009/09/02, 23:35:52 door crashit »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/02, 23:42:24 »
In de beschrijving van de werking van "Installeren/verwijderen", zou ik al die "subvensters rechts en links en onder en boven", er met een grote zwaai uitgooien. Met categorieën, subcategorieën en al.

Verwarrende details, die een grote lap tekst veroorzaken. Terwijl het de beginner alleen gaat om het zoekveld, en het aanvinken van de progjes die bij een zoekopdracht verschijnen.  :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/03, 00:22:18 »
Een aantal opmerkingen van crashit heb ik verwerkt in community/SoftwareInstalleren.

Maar zo werkt het niet lekker. Bij terugkomst is
  • het forum bericht gewijzigd.
  • de volgende opmerking al geplaatst.

Waarom deze onzekerheid? Waarom niet een voorstel gedaan in community/SoftwareInstalleren?

Zie zonodig (volgens mij niet voor deze respondenten van toepassing  :)) http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeWiki

Voor wat betreft het formele gebruik van 'u' verwijs ik ook graag naar de voorstellen voor niewe richlijnen en het bijbehorende forum topic.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/03, 00:42:54 »
Ik ben niet zo onzeker, hoor....  :P

Enfin, ik trek natuurlijk m'n eigen plan, in m'n eigen docu. Maar ik doe ook op het forum zo nu en dan wat (uiteraard opbouwend bedoelde) voorstellen voor de gemeenschapsdocu. Daar rechtstreeks in werken doe ik niet meer, omdat ik mijn eigen teksten graag in eigen hand hou.  :)

Offline jusgje

  • Lid
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/03, 11:23:04 »
Misschien is het een idee om dit artikel op te splitsen in "Software installeren voor beginners" en "Software installeren - uitgebreid".

Waarin in het eerste artikel alleen het programma Installeren/verwijderen (onder Ubuntu/Xubuntu en Kubuntu) wordt bespoken. Daar kunnen we dan alle nuances, volledigheden enz. weglaten om het voor beginners zo makkelijk mogelijk te maken.

In het tweede artikel komt dan Synaptic pakketbeheer en Adept pakketbeheer aan bod, evenals het handmatig downloaden van programma's. Daar kunnen we dan alle nuances en volledigheden toevoegen.

Het is maar een idee, wat vinden jullie ervan?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/10, 17:18:48 »
Ubuntu Softwarecentrum van Karmic 9.10 toegevoegd:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SoftwareInstalleren#Ubuntusoftwarecentrum

Het Ubuntu softwarecentrum is zo eenvoudig, daar valt weinig over te documenteren, het wijst zich bijna vanzelf! :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 12:52:01 »
Vergeten jullie niet dat in Ubuntu 9.10 al goede documentatie zit over het beheren van software onder Ubuntu? Het vertaalteam doet haar best om de Ubuntu-documentatie volledig vertaald te krijgen en het zou zonde zijn als die vergeten wordt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/11, 13:36:49 »
Je bedoelt Systeem -> Hulp en ondersteuning? Daar is inderdaad veel overlap mee.

Hoewel ik in Karmic 9.10 nogmaals Systeem -> Beheer -> Taalondersteuning heb gedaan krijg ik de teksten in het Engels.  :(

Alleen de titel "Toepassingen installeren, verwijderen en updaten" is in het Nederlands vertaalt. Komt dat de komende week (22 okt=LanguagePackTranslationDeadline) nog goed? Ik ben heel nieuwsgierig.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/11, 13:47:45 »
De deadline is nog niet geweest, dus we zijn nog bezig met de vertalingen ;)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: community/SoftwareInstalleren
« Reactie #11 Gepost op: 2009/10/11, 22:02:36 »
Vergeten jullie niet dat in Ubuntu 9.10 al goede documentatie zit over het beheren van software onder Ubuntu? Het vertaalteam doet haar best om de Ubuntu-documentatie volledig vertaald te krijgen en het zou zonde zijn als die vergeten wordt.

Je bedoelt Systeem -> Hulp en ondersteuning? Daar is inderdaad veel overlap mee.
Eigenlijk wel zonde, dat dubbele werk.  :|

De Engelstalige hulpteksten zijn ook beschikbaar via https://help.ubuntu.com/

Zijn de vertaalde Nederlandstalige hulpteksten ook beschikbaar via een browser? Kan dat de wiki deels vervangen/aanvullen?
Klik links bovenin op Documentatie