Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird probleem in 10.04  (gelezen 3277 keer)

Offline John K

  • Lid
Thunderbird probleem in 10.04
« Gepost op: 2010/10/23, 11:24:49 »
In 10.04 maakt Ubuntu gebruik van een nieuwere versie van Thunderbird welke niet meer ProfileSwitcher lijkt te ondersteunen. In de vorige versies van Ubuntu kon ik een clean install doen, Thunderbird installeren en dan de 'oude' /Home map van Thunderbird hierin plaatsen en alles werkte.

Nu heb ik dat ook gedaan, en wanneer ik Thunderbird start start ProfleSwitcher ook op maar ik kan niet meer een account selecteren om vanaf op te starten omdat de account (volgens Thunderbird) al actief is.

Heeft iemand ervaring met ProfileSwitcher? Ik kan er niet zonder en zou dus weer terug moeten naar 8.04, maar dan loop ik later toch weer tegen hetzelfde probleem aan. Ik vind inmiddels wel een link https://nic-nac-project.de/~kaosmos/profileswitcher-en.html, maar geen download voor Thunderbird 3

Groeten John K
« Laatst bewerkt op: 2010/10/23, 11:29:59 door John K »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/23, 11:32:30 »
Heb ik ook gehad.
Ik heb dit opgelost door de mappen in persoonlijke map .mozilla thunderbird en .thunderbird te kopieren naar een andere plek.
Vervolgens .mozilla thunderbird  in persoonlijke map verwijderen.

- Roc

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/23, 11:45:01 »
Dat snap ik niet helemaal, kan je het iets uitgebreider beschrijven? Wanneer ik Thunderbird installeer in 10.04 wordt er een map .mozilla-thunderbird aangemaakt en een map .thunderbird. Wat doe ik daarmee en waar plaats ik mijn 'oude' .mozilla-thunderbird?

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/23, 11:50:38 »
Ik heb gewoon een kopie gemaakt van de mappen .mozilla thunderbird en .thunderbird om als het fout gaat geen gegevens verlies te hebben.
Dus de lokatie maakt niet uit als je ze maar terug vind.
Maar de map .mozilla thunderbird in je persoonlijke map moet je verwijderen. Daar schijnt de fout in te zitten.

- Roc

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/23, 13:36:02 »
Maar de map .mozilla thunderbird in je persoonlijke map moet je verwijderen. Daar schijnt de fout in te zitten.

- Roc

Dus alleen de map mozilla-thunderbird verwijderen of overschrijven met de 'oude' mozilla-thunderbird waar mijn mail instaat. Heb jij .thunderbird, welke aangemaakt wordt wanneer je thunderbird installeert, ook verwijdert? Wat doet deze map eigenlijk? Onder 8.04 ben ik deze niet tegengekomen.

Groeten John K

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/23, 16:58:34 »
Late reactie, ben even weggeweest...

Citaat:
Dus alleen de map mozilla-thunderbird verwijderen of overschrijven met de 'oude' mozilla-thunderbird waar mijn mail instaat.

Alleen maar verwijderen.

Citaat:
Heb jij .thunderbird, welke aangemaakt wordt wanneer je thunderbird installeert, ook verwijdert?

Nee, ik kopieer altijd de oude mappen terug, maar de laatste keer (daarvoor ook al geloof ik) kreeg ik dus dat thunderbird actief was toen heb ik mozilla-thunderbird verwijderd.
Probleem opgelost.

Citaat:
Wat doet deze map eigenlijk?

Geen idee maar er staat in feite hetzelfde in als in .Thunderbird.

Citaat:
Onder 8.04 ben ik deze niet tegengekomen.

Geen idee of deze in 8.04.
Ik heb pas een echte installatie gedaan van 9.04 vanwaar ik zoiets had van nu is Ubuntu ver genoeg om serieus te gebruiken zonder me steeds de kop te verbreken over de terminal. Vond het vroeger wel leuk in dos om batch bestandjes te schrijven, maar sinds ik het gemak van het klik dashboard ken, heeft dat mijn voorkeur.
Moet ik opmerken dat mijn klik dashboard niet windows was, maar een of ander vaag programma (zat bij mijn bright pc).

- Roc

Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/23, 17:31:54 »
Ik kopiëer altijd alleen mijn TB profile:
.mozilla-thunderbird/x1y2z3a4.default
desnoods profile.ini even aanpassen.

Dat werkt ook gewoon in 10.04

VV

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/23, 19:02:26 »
desnoods profile.ini even aanpassen.
VV

Hoe doe ik dat?

Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/23, 20:03:54 »
gedit profile.ini
Dan kun het default profile aanpassen.
Zo doe ik het na een verse install en als ik wissel tussen desktop en laptop.

VV

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/23, 20:19:54 »
Wanneer ik dit invoer krijg ik een leeg scherm te zien!?
« Laatst bewerkt op: 2010/10/23, 21:29:23 door John K »

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/25, 22:04:06 »
Ik kom er niet uit. Ik zou graag stap voor stap willen weten wat ik moet doen, want ik blijf tegen het probleem aanlopen dat ProfileSwitcher meldt dat er een account actief is.

Wat doe ik stap voor stap in hetvolgende senario; ik heb van mijn 8.04 installatioe de .mozilla-thunderbird map gekopieerd. Nu ga ik 10.04 installeren. Wat doe ik nu als eerste? Ik heb tot nu toe eerst mijn gebackupte map uit 8.04 in /Home van 10.04 geplaats en dan thunderbird via Ubuntu software centre geinstalleerd. Dit gaat dus niet goed, ProfileSwitcher meldt dat er een account actief is.

Dus..,hoe moet het dan wel? Eerst thunderbird installeren met het default account ProfileSwitcher.xpi installeren en dan de mappen met de gebackupte mail uit 8.04 en de profile.ini uit dezelfde gebackupte map plaatsen in ofwel in de map /Home .mozilla-thunderbird van de nieuwe install ofwel in .thunderbird van dezelfde nieuwe install?

Groeten John K

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/26, 00:33:12 »
De kopieen van beide mappen (.mozilla-thunderbird & .thunderbird) was bedoeld als backup, zodat je deze terug kon zetten op het moment dat er iets fout gaat.

Na het maken van deze backup doe ik een fresh instal van de Nieuwe Ubuntu versie.
Na het "doe dit eerst" verhaal installeer ik Thunderbird vanuit het softwarecentrum.
Nu kopieer ik de map .thunderbird ( dus niet .mozilla-thunderbird) in mijn persoonlijke map.
Als ik vervolgens Thunderbird open heb ik alle instellingen, mail, adressen en afspraken terug.
 
- Roc

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/26, 08:48:01 »
Maar in 8.04 heette de map geen .thunderbird maar .mozilla-thunderbird, waar alle emailmappen instaan. In 10.04 is dit verandert en staat er een map .mozilla-thunderbird EN een map .thunderbird. Hier gaat het mis.

Ik zal een andere manier proberen, nml. Thunderbird in de nieuwe install installeren, de tijdens de installatie aangemaakte map .mozilla-thunderbird direct uit /Home verwijderen en de emailmappen uit mijn 'oude' .mozilla-thunderbird (en profile.ini) uit 8.04 in de nieuwe map .thunderbird plakken.

« Laatst bewerkt op: 2010/10/26, 08:58:13 door John K »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/26, 10:37:22 »
Je kunt ook je adresboek exporteren.
Open adresboek en ga naar het menu extra en kies daar exporteren.
Sluit thunderbird weer af
Dan verwijder je de map .mozilla-thunderbird ( ik ga ervan uit dat je nog steeds een kopie hebt)
Dan open je thunderbird weer en maakt je account aan.
Sluit thunderbird weer af en vervolgens overschrijf je de bestanden inbox en send (zonder iets erachter) met de inbox en send van je kopie.
Open je adresboek en ga naar het menu extra en kies daar importeren.
Dan zou het ook opgelost moeten zijn.

- Roc

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/26, 14:52:30 »
Maar ik heb 9 verschillende email identiteiten in jaren opgebouwd met meer dan alleen sent items en inbox.

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/26, 15:58:07 »
Ik kopiëer altijd alleen mijn TB profile:
.mozilla-thunderbird/x1y2z3a4.default
desnoods profile.ini even aanpassen.

Dat werkt ook gewoon in 10.04

VV

Waar zet je deze dan in terug? In .mozilla.thunderbird of in .thunderbird. En wat is de wijziging die je aanbrengt in profile.ini?

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/26, 18:46:29 »
O.k, ik heb het zelf verder opgelost. Ik heb in de verse 10.04 install via Softwarecentre Thunderbird geinstalleerd. Hierna een default adres aangemaakt en hier de ProfileSwitcher 1.1 (http://nic-nac-project.de/~kaosmos/profileswitcher-en.html) in geinstalleerd.

Daarna mijn emailmappen uit .mozilla-thunderbird backup uit 8.04 gebruikersrechten gegeven en vervolgens de mappen 1 voor 1 in de (nieuwe) map .thunderbird geplakt.

Opnieuw opstarten en weer sluiten. Nu de map .thunderbird weer openen en de gebackupte profile.ini in de map plaatsen. Degene die erin staat wordt dus overschreven.

Hierna werkt ProfileSwitcher weer voor alle identiteiten. Wel even per indentiteit de ProfileSwitcher updaten via Add-ons.

Offline roeland

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/26, 22:32:26 »
Misschien denk ik te simpel en ik heb nooit met profileswitcher gewerkt.  Wel met veel vorige versies van ubuntu.

Ik zie nu bij 10.04 drie (verborgen) mappen staan rond mozilla firefox en thunderbird
1. .mozilla
2. .mozilla-thunderbird
3. .thunderbird

Die aanwezigheid van die laatste map had ik voorheen nooit bemerkt.  De inhoud van map 2 en 3 lijkt bij mij gelijk (een default bestand en een profile bestand). 

Bij de overstap van 9.xx naar 10.04 heb de mappen 1 en 2 hernoemd door er oud aan toe te voegen. Dan bewaar je in ieder geval je oude gegevens.
Vervolgens heb ik Thunderbird geinstalleerd.  De dan aangemaakte nieuwe mappen (1 en 2) heb ik leeggemaakt en de inhoud van mijn oude mappen er in teruggeplaatst.  Volgens mij heb ik niets met map 3 gedaan.  Vervolgens werkte alles daarna weer als voorheen.

Ik heb dus geen ´ingewikkelde´ dingen gedaan anders dan de oude gegevens in de nieuwe situatie terugplaatsen.

Het enige wat ik opmerkte (maar nu misschien wel begrijp) is dat ik geen kopie kon maken van de map .mozilla-thunderbird.  Kennelijk kwam dat door een verwijzing naar een map.  Nu denk ik dat dit die map 3 moet zijn (met dezelfde inhoud als 2).  waar die map 3 toe dient??
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/27, 14:16:11 »
Ik kopiëer altijd alleen mijn TB profile:
.mozilla-thunderbird/x1y2z3a4.default
desnoods profile.ini even aanpassen.

Dat werkt ook gewoon in 10.04

VV

Waar zet je deze dan in terug? In .mozilla.thunderbird of in .thunderbird. En wat is de wijziging die je aanbrengt in profile.ini?

.mozilla-thunderbird (dezelfde map als waar je het in de backup of andere pc vandaan haalt uiteraard)
In profile.ini wijzig je met gedit de naam vh default profile (=de naam vd gekopiëeerde map)
Zo switch ik al jaren tussen desktop en laptop (gebruik ik alleen op reis): in 1 min met een usb stick je profile kopiëren en klaar.


VV

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/27, 14:54:25 »
Misschien denk ik te simpel en ik heb nooit met profileswitcher gewerkt.  Wel met veel vorige versies van ubuntu.

Ik zie nu bij 10.04 drie (verborgen) mappen staan rond mozilla firefox en thunderbird
1. .mozilla
2. .mozilla-thunderbird
3. .thunderbird

waar die map 3 toe dient??

Ik heb mijn mail-identiteiten en de oude profile.ini in .thunderbird gekopieerd, dus niet in .mozilla-thunderbird (dit ging juist fout).

Offline John K

  • Lid
Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/27, 14:57:53 »
[quote author=VuurVosje link=topic=60029.msg666043#msg666043 date=128818177

In profile.ini wijzig je met gedit de naam vh default profile (=de naam vd gekopiëeerde map)
Zo switch ik al jaren tussen desktop en laptop (gebruik ik alleen op reis): in 1 min met een usb stick je profile kopiëren en klaar.
VV
[/quote]

De naam vd gekopiëeerde map? Ik heb er 9.

in 1 min met een usb stick je profile kopiëren en klaar.

Klaar met wat? Dan moet je toch nog alle mailaccount overzetten.



Re: Thunderbird probleem in 10.04
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/27, 15:40:18 »
.mozilla-thunderbird (dezelfde map als waar je het in de backup of andere pc vandaan haalt uiteraard)
Zo vanzelfsprekend is dat niet. Mozilla gebruikt voor de eigen versie al een aantal jaren .thunderbird. Alleen de Ubuntu-distributies werkten nog met .mozilla-thunderbird. Blijkbaar is men daar voor 10.04 eindelijk van afgestapt.