Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox en niet werkende USB muis  (gelezen 2818 keer)

Offline woteb

  • Lid
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Gepost op: 2007/11/14, 22:45:20 »
Op een Toshiba laptop van een vriend van mij draait Feisty i.c.m. VirtualBox. Hij is zeer tevreden met dit systeem, maar heeft een groot probleem. Vanwege een handicap met zijn vinger kan hij het toutchpad moeilijk gebruiken en heeft hij een USB muis nodig. Er zitten namelijk geen ps/2 poorten op de Toshiba. Helaas alleen USB poortjes.

Nu de eigenlijke vraagstelling. Op de Toshiba draait de .deb versie van VirtualBox, maar na ongeveer drie minuten valt de USB uit, en kan er alleen nog maar met het toutchpad worden gewerkt. Ook USB sticks werken niet binnen Feisty zelf. Ik heb de USB ondersteuning uitgezet, maar dat helpt niet. Iemand een idee om te voorkomen dat de USB muis niet uitvalt?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Bandicoot

  • Gast
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/14, 23:10:20 »
oops je vraag niet goed gelzen, gaf hier een verkeerde link.

Offline SWAT

  • Administrator
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/14, 23:25:47 »
De laptop draait Feisty, en daarin een Virtualbox instantie? En de USB problemen doen zich voor in Feisty? (wat heeft dat dan met Virtualbox te maken?). Heb je die problemen ook met de LiveCD's en/of met Gutsy?

Offline woteb

  • Lid
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/14, 23:30:18 »
Bij Feisty heb je alleen de mogelijkheid van de .deb, dus niet de versie die bij Gutsy in Synaptic zit. Ik zal eens op mijn eigen laptop een USB muis aansluiten op een Gutsy installatie (heb verschillende images, dus binnen enkele minuten draaiend). Verder heeft die (Feisty draaiende) Toshiba geen enkel probleem met de USB muis, alleen binnen VirtualBox.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline joop905

  • Lid
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 00:05:24 »
ik draai hier VMware Server met een usb muis probleemloze
zat hier te kijken http://forums.virtualbox.org/index.php?sid=6f24ebc59cdfd1261cd95b9a837fd396 maar kom het  probleem niet terug

geluk er mee.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/15, 02:45:47 »
Er is een probleem met Virtualbox en usb onder Gutsy.
Dit komt volgens mij omdat er in Gutsy weer iets veranderd is.
Ik heb het zelf opgelost door een configuratiebestand te wijzigen.

In Feisty zal het wel aan iets anders liggen, maar wat het precies is zou ik niet weten.
Je kan in ieder geval wel gewoon hun repo gebruiken:
deb http://www.virtualbox.org/debian feisty non-free

Offline woteb

  • Lid
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/15, 14:00:26 »
Ik heb intussen geprobeerd om een USB muis op mijn eigen systeem te gebruiken binnen Virtuabox. No problems at all......

Dezelfde muis op de Toshiba van mijn vriend.... na twee/drie minuten..... freeze. Geen USB, ook niet binnen Ubuntu zelf, wel het toutchpad.

Ik probeer nu om een adaptertje te bemachtigen, een PS/2 ==> USB gevalletje warmee je een PS/2 muis via een USB poort kunt laten werken.

Maar ik heb allang begrepen dat Toshiba laptops niet zo Linux-friendly zijn.

Maar Johan, wat heb jij in de config bestandjes aangepast en welke?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/15, 14:31:07 »
Volgens mij kreeg ik deze error:
Could not load the Host USB Proxy Service (VERR_FILE_NOT_FOUND).The service might be not installed on the host computer.Je moet de hekjes weghalen in /etc/init.d/mountdevsubfs.sh

       # Magic to make /proc/bus/usb work
        #
        mkdir -p /dev/bus/usb/.usbfs
        domount usbfs "" /dev/bus/usb/.usbfs -obusmode=0700,devmode=0600,listmode=0644
        ln -s .usbfs/devices /dev/bus/usb/devices
        mount --rbind /dev/bus/usb /proc/bus/usb
Zie ook de faq op de virtualbox site
http://virtualbox.org/wiki/User_FAQ

Offline woteb

  • Lid
VirtualBox en niet werkende USB muis
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/29, 09:10:11 »
Ik heb gisteren de bewuste Toshiba van Gutsy voorzien en deze keer ook de USB-muis tijdens het installeren aangekoppeld. Tot mijn (voorzichtige, doch optimistische) vreugde kan ik vertellen dat VirtualBox nu wel met de USB-muis werkt.

Voorzichtige conclusie: Kennelijk was er een Feisty bug voor USB ondersteuning van Toshiba laptops wat met Gutsy is verholpen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)