Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows  (gelezen 2638 keer)

waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Gepost op: 2012/02/15, 17:07:32 »
ik vroeg me af: waarom niemand iets maakt waardoor mensen met linux/mac/windows hetzelfde bestands type kan open een soort alernatief van .exe/.deb/dmg bijvoorbeeld .afao (apps for all os) zo kunnen devolopers ook aplicaties maken zonder gedoe voor het porten naar linux en mac omdat alle os´en het kunnen openen,
dat is dus waarom ik me afvraag waarom niemand zo´n project heeft of bestaat er al zoiets
_alvast bedankt  ^-^

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/15, 17:16:43 »
Webapps lossen dit probleem op (html5 en Enyo enzo). Wat verder de boel tegenhoudt om een installer for all te maken... tja, dat is me iets te technisch maar als het simpel was geweest had men er allang aan begonnen ;)

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/15, 17:24:07 »
ik vroeg me af: waarom niemand iets maakt waardoor mensen met linux/mac/windows hetzelfde bestands type kan open een soort alernatief van .exe/.deb/dmg bijvoorbeeld .afao (apps for all os) zo kunnen devolopers ook aplicaties maken zonder gedoe voor het porten naar linux en mac omdat alle os´en het kunnen openen,
dat is dus waarom ik me afvraag waarom niemand zo´n project heeft of bestaat er al zoiets
_alvast bedankt  ^-^
Ja, dat bestaat.

http://java.com
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/15, 17:29:22 »
dat zij makelijk voor ons zijn en voor de developers hoeven hun niet zo veel moeite te doen om hun app/game naar elke besturings systeem te porten ik denk dat het wel mogelijk is,
dat zij wel net zo iets als wine hq zijn alleen dan werkt alles goed,
dus allemaal dezelfde mapen voor alle systemen zodat dat niet meer verschild want nu verschild dat heel erg van elkaar.

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/15, 17:42:48 »
dat zij [sic] makelijk [sic] voor ons zijn en voor de developers hoeven hun [sic] niet zo veel moeite te doen om hun app/game naar elke besturings systeem te porten ik denk dat het wel mogelijk is,
dat zij [sic] wel net zo iets als wine hq zijn alleen dan werkt alles goed,
dus allemaal dezelfde mapen [sic] voor alle systemen [sic] zodat dat niet meer verschild [sic] want nu verschild [sic] dat heel erg van elkaar.
Laten we even eens een keertje de obstakels bekijken.

Ten eerste moeten we rekening houden met de basiscalls van het besturingssysteem. Bestand openen, sluiten, lezen, schrijven, nieuw proces aanmaken, nieuwe thread, socket openen, etc. Enfin, heel simpele dingen nog (geen gui). Hiervoor bestaat er een standaard die vertelt welke functies een besturingssysteem moet aanbieden: POSIX. POSIX vertelt welke (C) functies een systeem moet leveren en hoe deze moeten werken voor alles wat hiervoor staat. POSIX zegt ook heel wat andere dingen, zoals welke mappen en commandline-programma's standaard aanwezig moten zijn. Helaas is er één groot systeem dat niet aan deze POSIX-standaard voldoet, drie keer raden welk?

Voor 3D graphics en geluid is er ook een standaard: OpenGL en OpenAL. Raad nu eens welk systeem slecht OpenGL en OpenAL ondersteunt en waarvan de fabrikant zijn eigen propretaire oplossing promoot?

Ten derde is er de grafische omgeving. Hier is geen standaard voor, ook al onder meer omdat de manier waarop GUIs werken ongelofelijk verschilt tussen operating systems of zelfs verschillende desktopomgevingen op Linux (ik denk nu aan Gnome vs. KDE).

Te veel standardiseren is niet goed: het beperkt de innovatie. Als iedereen zich letterlijk moet houden aan een standaard, zonder uitbreidingsruimte, is er geen mogelijkheid tot alternatieven die misschien beter kunnen zijn. Ook is men vaak erg traag met het vernieuwen van standaarden zodat men vaak achter loopt. Het gevolg is dat makers van besturingssystemen toch hun eigen gang beginnen gaan, en ontwikkelaars aanmoedigen hun eigen, nieuwe, betere functies te gebruiken in plaats van de standaardfuncties.

Nu zijn hier oplossingen voor, zoals Java, wat eigenlijk een verpakking is rond het systeem waar het op draait, met het nadeel natuurlijk dat het trager gaat gaan (slecht voor games!) en er niet uitziet alsof het echt voor het systeem zelf is geschreven. Qt is soortgelijk, maar dan in C++, maar moet wel nog gebouwd worden op het systeem waar het gebruikt moet worden (maar dan zonder aanpassingen).

Dus de conclusie is: het is tegenwoordig vrij makkelijk om software te schrijven die overal op werkt, de enige reden waarom men dat niet zou willen doen is onwetendheid of onwil.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/15, 18:39:53 »
Er was ooit Mono.... Het ruste in vrede.  :P


Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/15, 19:36:44 »
Voor 3D graphics en geluid is er ook een standaard: OpenGL en OpenAL. Raad nu eens welk systeem slecht OpenGL en OpenAL ondersteunt en waarvan de fabrikant zijn eigen propretaire oplossing promoot?
ho even, OpenGL moet ondersteund worden door de driver, niet het OS!

Windows generieke grafische drivers werken niet met OpenGL omdat die ook niet bedoeld zijn om te gebruiken, ze zijn bedoeld als tijdelijk optie om een grafische driver te installeren.
het zijn NVida en AMD die OpenGL op Windows slecht ondersteunen, voor renderen gebruik ik het liefst MATROX kaarten, en dan is OpenGL zelfs sneller dan DirectX onder Windows, ongeacht de versie van Windows.

ik wil eigenlijk een MATROX M9120 Plus LP PCIe x16, die heeft OpenGL 2.0, en DirectX, ondersteund hij dus helemaal niet.
en MATROX zij ook wel waarom, OpenGL werkt op Windows veel sneller voor 3D en video Rendering dan DirectX, dus die kaarten hebben niks aan DirectX.


dat Microsoft overal DirectX loopt aan te prijzen is waar, maar het licht bij AMD en NVidia dat het ook gebruikt word.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/15, 19:39:15 »
Er was ooit Mono.... Het ruste in vrede.  :P

Hoezo? Ik dacht toch dat Mono nog redelijk actief was en vrij compatibel met .NET?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/15, 19:44:04 »
Er was ooit Mono.... Het ruste in vrede.  :P

Hoezo? Ik dacht toch dat Mono nog redelijk actief was en vrij compatibel met .NET?

Ik ben wat voorbarig: dood is het (nog) niet. Maar erg levensvatbaar ook niet, sinds Novell (Attachmate) z'n handen eraf heeft getrokken. De Icaza schijnt er sindsdien nog met een eigen bedrijfje wat aan te doen, maar dat is alles...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/15, 20:00:48 »
Er is ook een systeem, op PHP op de desktop te gebruiken, misschien een tussen station ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/15, 20:04:18 »
Er is ook een systeem, op PHP op de desktop te gebruiken, misschien een tussen station ?
Dan kan je veel beter Java gebruiken.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline rman

  • Lid
Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/15, 20:30:11 »

"Nu zijn hier oplossingen voor, zoals Java, wat eigenlijk een verpakking is rond het systeem waar het op draait, met het nadeel natuurlijk dat het trager gaat gaan (slecht voor games!) en er niet uitziet alsof het echt voor het systeem zelf is geschreven. Qt is soortgelijk, maar dan in C++, maar moet wel nog gebouwd worden op het systeem waar het gebruikt moet worden (maar dan zonder aanpassingen)."

Ben je bekend met JIT (just in time)? "The just-in-time compiler comes with JVM and is used optionally. It compiles the bytecode into platform-specific executable code that is immediately executed. JIT compiler option should be used especially if the method executable is repeatedly reused in the code."

Ik heb al gespeeld met een hele fijne r.c. heli sim.  Geschreven in Java.

steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/15, 20:39:43 »
Zoals ik al zei: HTML 5-apps (die ook zonder browser kunnen) en Enyo zijn de beste oplossingen hiervoor.

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/15, 20:40:27 »
Er was ooit Mono.... Het ruste in vrede.  :P

Hoezo? Ik dacht toch dat Mono nog redelijk actief was en vrij compatibel met .NET?

Ik ben wat voorbarig: dood is het (nog) niet. Maar erg levensvatbaar ook niet, sinds Novell (Attachmate) z'n handen eraf heeft getrokken. De Icaza schijnt er sindsdien nog met een eigen bedrijfje wat aan te doen, maar dat is alles...

Gezien het feit dat https://github.com/mono/mono nog meerdere malen per dag (!) wordt bijgewerkt, geeft aan dat het verre van dood is.

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/15, 20:59:27 »
Ben je bekend met JIT (just in time)? "The just-in-time compiler comes with JVM and is used optionally. It compiles the bytecode into platform-specific executable code that is immediately executed. JIT compiler option should be used especially if the method executable is repeatedly reused in the code."
Uh huh. Zelfs dan is het nog ongeveer twee keer trager dan dezelfde code in C++, om nog te zwijgen over het geheugengebruik. Trouwens, om OpenGL calls te gebruiken heb je sowieso een brug naar C nodig (via de JNI), en ben je dus niet platform-onafhankelijk bezig.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/26, 22:43:51 »
Nou heb ik laatst Urban terror [url/]http://www.urbanterror.info/home[/url] gedownload, deze pak je uit is instant speelbaarop Linux, Windows en Osx, zonder installer. Maar das wl een uitzondering.

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/27, 07:01:05 »
Nou heb ik laatst Urban terror [url/]http://www.urbanterror.info/home[/url] gedownload, deze pak je uit is instant speelbaarop Linux, Windows en Osx, zonder installer. Maar das wl een uitzondering.
Die levert gewoon binaries mee voor alle verschillende operating systems. OpenArena doet dit ook, dacht ik.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/27, 07:26:57 »
Die levert gewoon binaries mee voor alle verschillende operating systems. OpenArena doet dit ook, dacht ik.
Dat snap ik, maar als dat nou voor meer (alle) games en applicaties zou gelden...
Dan sla je een aantal vliegen in 1 klap, als eerste is het platform onafhankelijk, iedereen gamed tegen iedereen (moge de beste Pinguin winnen) en Windows wordt niet zo'n zooitje met bloated registers en dll conflicten. En je hoeft geen drol meer te porten, want het is er al.

En ja ik weet het, das een utopie, maar een mens mag toch dromen  =D

Re: waarom niet hezelfde bestandstype voor linux/mac/windows
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/27, 07:46:39 »
Die levert gewoon binaries mee voor alle verschillende operating systems. OpenArena doet dit ook, dacht ik.
Dat snap ik, maar als dat nou voor meer (alle) games en applicaties zou gelden...
Dan sla je een aantal vliegen in 1 klap, als eerste is het platform onafhankelijk, iedereen gamed [sic] tegen iedereen (moge de beste Pinguin winnen) en Windows wordt niet zo'n zooitje met bloated registers en dll conflicten. En je hoeft geen drol meer te porten, want het is er al.

En ja ik weet het, das een utopie, maar een mens mag toch dromen  =D
Ja, maar zo gemakkelijk is het niet om een Linux- of Macversie te maken van je software. Het is nu toevallig dat de Quake Engine al geport is naar deze drie operating systems dat het zo gemakkelijk is voor mods (zoals Urban Terror en OpenArena) om versies voor alle drie operating systems mee te leveren.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net