Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid?  (gelezen 2496 keer)

jopiezettie

  • Gast
geluid?
« Gepost op: 2007/08/03, 20:04:41 »
Ben eindelijk zover dat ik feisty op mijn laptop heb draaien. De WLAN draaiende zij het nog niet helemaal stabiel.
Mij eigenlijke vraag. Ik ben al een poosje bezig om mijn geluid aan de gang te krijgen.

Ik krijg geen foutmeldingen bij het opstarten of afspelen, maar ik heb nog geen enkel geluid onder ubuntu gehoord.
geluidskaart is een soundmax intergrated audio van analog devices

en het stuurprogramma van windows is gemaakt door sensaura.

ATI IXP SB400 AC'97 Audio Controller is volgens ubuntu het apparaat

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

grt

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
geluid?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/03, 20:42:25 »
Heb je gekeken of alle schuifjes open staan? Typ in de terminal alsamixer en zet alles op 80%
Zorg ervoor dat je de aslamixer gebruikt (systeem, voorkeuren, geluid) bij de standaard mixerschuiver. Hier kun je je geluid ook testen.

jopiezettie

  • Gast
geluid?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/03, 21:01:27 »
Ja, alles is staat zo als beschreven. Maar geen geluid

Jorizzz

  • Gast
geluid?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/03, 21:40:13 »
Heb je een onboard geluidskaart en een losse geluidskaart in je pc? Dat heb ik namelijk en heb een soortgelijk probleem gehad.

Op t geluidsicoontje rechtsbovenin dubbelklikken en dan Bestand > Veranderen apparaat

Systeem > Voorkeuren > Geluid

Beetje daarmee ouwehoeren en dan op een gegeven moment hoor je vanzelf iets, weet ook nooit precies welke ik moet hebben, maar als je verschillende opties probeert komt er vanzelf wat uit.

Offline Hanssun

  • Lid
geluid?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/04, 07:46:26 »
Goedemorgen Ubuntu fan's

Ik heb ook zoiets gehad en heb toen mijn geluidskaart weggehaald , ik had een Creative X-fi Xtreme pidelity en die kwam in conflict met mij onboard  geluidskaart en ik moet zeggen hij draaid nu weer geweldig , ik heb ook systeem-voorkeur-geluid gedaan maar dan ging die steeds van zijn instellingen af.


Gr Hans,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geluid?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/04, 10:18:12 »
Citaat van: Hanssun
Goedemorgen Ubuntu fan's

Ik heb ook zoiets gehad en heb toen mijn geluidskaart weggehaald , ik had een Creative X-fi Xtreme pidelity en die kwam in conflict met mij onboard  geluidskaart en ik moet zeggen hij draaid nu weer geweldig , ik heb ook systeem-voorkeur-geluid gedaan maar dan ging die steeds van zijn instellingen af.


Gr Hans,
Wat ook schijnt te helpen, is de aan-boord geluidskaart uitschakelen in het BIOS. Dan kun je de losse geluidskaart (die meestal van betere kwaliteit is) gewoon blijven gebruiken, want dan ziet Ubuntu slechts 1 kaart!  :-)

jopiezettie

  • Gast
geluid?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/21, 12:20:34 »
Hallo na mijn vakantie ben ik er weer

Ik heb een onboard geluidskaart op mijn laptop. Overigens ook met Fedora werkt het niet. Mijn conclusie is dan snel dat het bij de drivers zit. Maar ik heb er op internet niet over gevonden

grt joop

geluid?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/21, 16:32:18 »
Hoi. Onderstaande link heeft misschien een oplossing. Het gaat erom dat er samen met de geluids-module ook een modem-module wordt geladen. Ubuntu ziet die modem vervolgens als een geluidskaart, en dat leidt tot conflicten.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=365342

Controleer natuurlijk ook even of dit ook echt zo is. Middels de volgende commando's verzamel je alle info:


aplay -l

cat /proc/asound/cards

cat /proc/asound/modules


- Als er inderdaad een modem-module wordt gevonden, dan kan je hem blacklisten

sudo nano /etc/modprobe.d/blacklist

- en voeg een regel toe:

blacklist naam_van_de_module

- Save (ctrl-o) en exit (ctrl-x). Reboot. Zie ook de vervolg tip in de link. Succes.

jopiezettie

  • Gast
geluid?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/22, 20:48:58 »
Happyhamster bedankt!

Geluid doet het nu goed. Wat jij hier boven beschreven hebt was voldoende om het geluid te laten werken. Heb nu nog wel wat problemen met mijn microfoon. Maar ik zoek nog wel even. Dat is niet zo heel belangrijk.

Offline thieuke

  • Lid
Re: geluid?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/23, 19:33:51 »
Ik weet dat dit een oud topic is, maar mijn probleem heeft hier wel mee te maken.

Ik ben namelijk niet tevreden over het geluid. Allemaal veel te zacht en niet mooi.

Nu ben ik gaan zoeken maar kom er niet echt uit.

Om even wat informatie te veschaffen:

Ik heb even die dingen ingetoetst die happyhamster in zijn psot heeft staan:

aplay -l:
Citaat
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: nForce2 [NVidia nForce2], apparaat 0: Intel ICH [NVidia nForce2]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: nForce2 [NVidia nForce2], apparaat 2: Intel ICH - IEC958 [NVidia nForce2 - IEC958]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

bij cat /proc/asound/cards:
Citaat
0 [nForce2        ]: NFORCE - NVidia nForce2
                      NVidia nForce2 with ALC650F at irq 20

bij cat /proc/asound/modules:
Citaat
0 snd_intel8x0

Nu viel me dus die intel8x0 direct op: daar heb ik op verder gezocht, maar ik weet niet wat het is. Ik wil ook niet zomaar iets op een zwarte l;ijst zetten.....

Mijn vraag is nu: Is dit allemaal in orde zo????
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: geluid?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/24, 12:05:39 »
Je kunt het volgens mij gewoon proberen.
Als het niet het gewenste effect heeft, haal je die regel weer weg.

Ik betwijfel overigens of het geluid daardoor verbeterd.
Je hebt wel geluid. Blijkbaar is er niet echt een conflict.

Re: geluid?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/24, 12:11:11 »
Hallo thieuke, als je die intel module blacklist heb je geen geluid meer.
In dit draadje gaat het er om dat een modem (geluids)module kennelijk conflicteert.
heb je een modem in jouw PC zitten?

Offline thieuke

  • Lid
Re: geluid?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/24, 17:59:01 »
eerlijk gezegd: geen idee. Ik internet wel natuurlijk, maar het modem staat in de woonkamer. Ik heb enkel de stekker achter in de pc gestopt. Geen idee of daar een modem nog achter zit (die dan niks te doen heeft).

Denk het niet dan, maar goed.

Nja het geluid is wel redelijk nu.
En hij staat aangesloten op de huiskamerstereo, en dan kan ik het geluid nog hard zetten. Alle schuifjes in de pc staan nu op 81%.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Re: geluid?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/24, 21:43:31 »
 =D ik bedoelde een modem IN de PC. In notebooks zit dat er bijv. bijna standaard op, om in te kunnen bellen. Als je een desktop PC hebt zit er vrijwel nooit een modem in, daar ga je niet mee lopen sjouwen naar plekken waar je eventueel nog zou moeten inbellen.

Offline Hanssun

  • Lid
Re: geluid?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/25, 09:40:11 »
dit is zeker een oud topic  :), onder Ubuntu 8.10 doet de Creative geluidskaart het zonder problemen.

Gr Hans,