Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)  (gelezen 4337 keer)

Ik heb Kubuntu 14.04 over Kubuntu 12.04 geinstalleerd. Op een andere harde schijf (ook ingebouwd) bewaar ik mijn data. De data-schijf is een 'oude Windows-schijf' in NTFS. Hij heeft in het verleden problemen gehad met NTLOADER.
Mijn computer start probleemloos toe, maar ik krijg standaard in Dolphin als melding "het bestand of de map /media/naam/dataschijf bestaat niet". Hij is echter wel bekend/ herkend. Als ik de schijf aanklik, werkt-ie zonder problemen. Je zou zeggen dat-ie pas echt volledig herkend wordt als-ie wordt aangeklikt.

Mijn vraag:
- Kan deze melding kwaad? Ik heb gelezen dat NTLOADER-problemen kunnen zorgen voor onleesbare schijven...
- Hoe verhelp ik dit probleem?

Ik voel er weinig voor om de schijf naar een ander bestandssysteem te formatteren omdat ik dan de schijf moet leeg maken en dat is een flinke klus. Bovendien vind ik een NTFS-schijf handig ivm andere apparatuur.

Alvast bedankt voor het antwoorden - ik ben benieuwd!


Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/01, 15:53:56 »
Ik heb Kubuntu 14.04 over Kubuntu 12.04 geinstalleerd.
Hoe heb je dat gedaan?
Citaat
Op een andere harde schijf (ook ingebouwd) bewaar ik mijn data. De data-schijf is een 'oude Windows-schijf' in NTFS. Hij heeft in het verleden problemen gehad met NTLOADER.
Ik heb geen NTFS in gebruik, maar anderen kunnen je misschien helpen als je vertelt welke meldingen/problemen er waren.
Citaat
Mijn computer start probleemloos toe, maar ik krijg standaard in Dolphin als melding "het bestand of de map /media/naam/dataschijf bestaat niet". Hij is echter wel bekend/ herkend. Als ik de schijf aanklik, werkt-ie zonder problemen. Je zou zeggen dat-ie pas echt volledig herkend wordt als-ie wordt aangeklikt.
Schijven/partities kunnen automatisch worden gekoppeld (bij het starten van de pc) of alleen "beschikbaar" worden getoond. In het laatste geval is het dus nodig met een klik de data-schijf te koppelen. Als vóór deze handmatige actie (door een ingelogde gebruiker) programma's deze dataschijf willen benaderen, komt de melding "bestand of de map ... bestaat niet". Ik neem aan dat deze melding direct na je login te zien is.

Het is mogelijk een configuratiebestand (/etc/fstab) aan te passen waardoor de NTFS-data-schijf direct bij de start van het systeem wordt gekoppeld.
Een andere oorzaak kan zijn, dat je door de installatie van 14.04 de UUID veranderd hebt van de NTFS-data-schijf (vandaar de 1e vraag naar "hoe"). Het unieke nummer moet voorkomen in het configuratiebestand /etc/fstab. Staat daar een onjuist nummer, kan niet meer automatisch worden gekoppeld tijdens de start van het systeem.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/01, 15:57:41 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/02, 07:10:05 »
Kijk wat Dolphin opent op dat moment.
Fstab en uuid kontroleren tav hd.
Ntfs zou je niet moeten mounten bij boot, dit zou niks mogen uitmaken, dus je hoeft de hd niet in je ftsab te zetten, of er staat misschien teveel in.
Ntloader zou ook geen probleem moeten zijn.
Kijk eens met schijf beheer of gparted, wat deze van je ntfs schijf zegt.

Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/03, 13:09:31 »
* Hoe Kubuntu geinstalleerd?
Ik gebruikte 'vroeger' Kubuntu 12.04. Deze versie heb ik gewist van mijn schijf en vervolgens wilde ik 14.04 installeren (schone installatie). Dat lukte niet: fout in image. Dus (om een lang verhaal kort te maken) 12.04 geinstalleerd, geupdate en draaiende gekregen. Toen vervolgens 14.04 eroverheen geinstalleerd. Alles volledig met behulp van de 'Muon-bijwerker' gedaan zonder storingen.

*Foutmeldingen NTLOADER
Tussen het wissen van de ene installatie en het herinstalleren heb ik wat gerommeld met andere Ubuntu-varianten (niet op de schijf waar ik de herinstallatie deed). Toen kreeg ik de NTLOADER-meldingen. Toen ik de schijf echter aan mijn oude Windows-XP-hd koppelde, waren de problemen eigenlijk meteen opgelost, ook met de herinstallatie. Ze zijn er sindsdien ook niet meer geweest.


* Beschikbaar en koppelen
Je schreef: "Schijven/partities kunnen automatisch worden gekoppeld (bij het starten van de pc) of alleen "beschikbaar" worden getoond. In het laatste geval is het dus nodig met een klik de data-schijf te koppelen. Als vóór deze handmatige actie (door een ingelogde gebruiker) programma's deze dataschijf willen benaderen, komt de melding "bestand of de map ... bestaat niet". Ik neem aan dat deze melding direct na je login te zien is."
Mijn reactie: dat is dus bij mij het geval.


* Met Partitiemanager NTFS-schijf gecontroleerd. Ik zie geen bijzonderheden (zie bijlage) en bijgevoegde tekst

Controleer en repareer partitie ‘/dev/sda1’ (0,91 TiB, ntfs)
Taak: Controleer bestandssysteem op partitie ‘/dev/sda1’
Commando: ntfsresize -P -i -f -v /dev/sda1

ntfsresize v2013.1.13AR.1 (libntfs-3g)
Device name        : /dev/sda1
NTFS volume version: 3.1
Cluster size       : 4096 bytes
Current volume size: 1000202236416 bytes (1000203 MB)
Current device size: 1000202241024 bytes (1000203 MB)
Checking for bad sectors ...
Checking filesystem consistency ...
Accounting clusters ...
Space in use       : 445989 MB (44.6%)
Collecting resizing constraints ...
Estimating smallest shrunken size supported ...
File feature         Last used at      By inode
Multi-Record       :   1000062 MB         28657
$MFTMirr           :    500102 MB             1
Compressed         :    392979 MB         19572
Sparse             :    583634 MB          2913
Ordinary           :   1000201 MB        127422
You might resize at 445988126720 bytes or 445989 MB (freeing 554214 MB).
Please make a test run using both the -n and -s options before real resizing!

Controleer bestandssysteem op partitie ‘/dev/sda1’: Succesvol
Taak: Maximaliseer bestandssysteem op ‘/dev/sda1’ om de partitie te vullen

Het bestandssysteem op partitie ‘/dev/sda1’ heeft al de gevraagde lengte van 1.953.520.002 sectoren.

Maximaliseer bestandssysteem op ‘/dev/sda1’ om de partitie te vullen: Succesvol
Controleer en repareer partitie ‘/dev/sda1’ (0,91 TiB, ntfs): Succesvol


* FSTAB wijzigen - heb ik niet gedaan, vanwege tegengestelde antwoorden (wel doen vs. kan niet).


* Jan 11000: Kijk wat Dolphin opent op dat moment
Wat bedoel je hiermee? Ik ben een beginner.


* Fstab en uuid kontroleren tav hd.
Hierbij de inhoud van FSTAB:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
# / was on /dev/sda6 during installation
UUID=7986cd8e-cb1b-4ccd-8b02-c9f2aca6259b /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=afa158de-ca74-4eb8-8821-6387a8624d00 none            swap    sw              0       0

Ik zie geen foutmelding tav sda1 = NTFS-hd. Ik weet niet wat errors=remount-ro betekent.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/03, 18:18:51 »
Als ik het verhaal goed heb begrepen, zit de schijf sda zo in elkaar:
Je hebt een schijf van 1TB. Daarop zijn meerdere delen (partities) aangemaakt.
Op de 1e partitie (sda1) staan (Windows? en) data. Deze NTFS-partitie is voor ongeveer de helft gevuld (445989 MB).
Door de installatie van Kubuntu werden 2 nieuwe partities achter de NTFS-partitie aangemaakt. Deze partities zijn sda5 (swap=extra geheugen) en de systeempartitie voor Kubuntu (sda6). Hoe groot deze partities zijn en hoeveel ruimte erop vol/beschikbaar is, kan ik niet lezen/zien.

De tekst bij je Kubuntu-partitie “errors=remount-ro” vertelt dat de partitie bij het constateren van fouten als “alleen lezen” wordt gekoppeld. Dat is een normale situatie, zie ook de documentatie.

Over Kubuntu/KDE kan ik niet zoveel zeggen omdat ik jaren geleden ben gestopt met KDE. De programma's in de nieuwere versies zoals Muon en Dolphin ken ik alleen via de handleidingen/meldingen en niet uit recente eigen ervaringen. Dat is net genoeg kennis voor mijn vermoeden geweest “melding direct na je login”.

Voor de Windows-partitie sda1 heb je tijdens de installatie niet ervoor gekozen om een koppelpunt aan te maken. Hierdoor moet je telkens handmatig de Windows-partitie aankoppelen nadat je bent ingelogd. In Dolphin staat waarschijnlijk een snelkoppeling naar de Windows-partitie die zonder de genoemde handmatige koppeling niet werkt.

Wat mij opviel bij 14.04: in 12.04 werden de gekoppelde delen van harde schijven geplaatst als mappen in /media/dataschijf. Tegenwoordig worden bij handmatige koppelingen deze partities onder een gebruikersnaam-map gezet, d.w.z. deze staan bijv. onder /media/naam/dataschijf.
Als je in 12.04 Dolphin hebt gebruikt, de NTFS-partie hebt gekoppeld/bekeken (snelkoppelingen aangemaakt) en nadien de upgrade naar 14.04 hebt gedaan, dan kan de vermoedelijke oorzaak van de melding ontstaan “/media/naam/dataschijf bestaat niet”. Het zit dus in het verschil van koppelen in deze versies.

De oplossing kan dus zijn: verander je fstab en zet daarin een verwijzing naar je NTFS-partitie. Hierdoor verdwijnt de melding die je telkens na het inloggen ziet.
In de documentatie zie je voorbeelden van aanpassingen van het configuratiebestand fstab.
Ik gebruik thuis al een paar jaren geen Windows/NTFS en heb dus ook geen ervaringen over de betrouwbaarheid/veiligheid met het koppelen van NTFS-partities. Over de veiligheid: als je in fstab de NTFS-partitie noemt en automatisch koppelt, heeft iedereen aan de pc toegang tot deze data. Als het bij jou om een "eigen pc" gaat en niet om een "gezins-pc", ist dat misschien geen probleem.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/06, 21:02:45 »
De structuur van SDA is 1 partitie van ca. 1GB, die voor ca. de helft vol is. Dit is de dataschijf, met de naam HD-1TB. Ik gebruik helemaal geen Windows XP meer; die staat op een afgekoppelde schijf.
De structuur voor SDB is:
- SDB1, waarschijnlijk mijn oude Ubuntu 12.04.3, want die wordt in het GRUB-menu aangeboden.
- SDB2, Ubuntu 14.04; aan SDB2 zijn SDB6 (ext4) en SDB5 (linuxswap) gekoppeld.
Er zit helemaal geen vermelding naar de dataschijf (SDA1) in!
De 'swap-schijf' heeft als melding 'none' als koppelpunt. Kan dit verklaren waarom mijn computer vaak niet lekker loopt? De 6GB intern geheugen kan natuurlijk een hoop opvangen maar niet alles.

Naar aanleiding van het lezen van de documentatie over Fstab heb ik sudo blkid gedaan met als resultaat
/dev/sda1: LABEL="HD-1TB" UUID="9AB08560B085442B" TYPE="ntfs"
/dev/sdb1: UUID="eb48b13f-40b8-40eb-9166-57bda317e548" TYPE="ext4"
/dev/sdb5: UUID="afa158de-ca74-4eb8-8821-6387a8624d00" TYPE="swap"
/dev/sdb6: UUID="7986cd8e-cb1b-4ccd-8b02-c9f2aca6259b" TYPE="ext4"

Kan ik, zonder problemen, de FSTAB aanpassen? Ik ben nogal huiverig, krijg wat niet-opstart-en-vastloopfobieen. Mij is niet helemaal duidelijk hoe ik het mountpoint moet definieren.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/06, 21:58:11 »
Kan ik, zonder problemen, de FSTAB aanpassen? Ik ben nogal huiverig, krijg wat niet-opstart-en-vastloopfobieen. Mij is niet helemaal duidelijk hoe ik het mountpoint moet definieren.
Ja, als je het via de terminal doet (met een goede handleiding) dan kan je het bij een eventueele fout in recovery mode, een nieuwe poging doen.

Er is ook een grafische manier door de tool gnome-disks te gebruiken (in de nederlandse ubuntu heet dat ding schijven). Je kan van de betreffende schijf/partitie de koppelopties bewerken. Zie plaatje hieronder.
Gaat het dan mis, dan kom je toch weer voor een recovery mode aanpassing te staan. Maar ik denk dat het zo'n vaart niet loopt. ;-)

Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/10, 18:32:54 »
Sorry voor de trage reactie; problemen met mijn dochter eisen mijn tijd momenteel op.

Ik heb gnome-disks geinstalleerd, maar het lukt me niet om de koppelopties succesvol te bewerken. Na herstarten gaat het altijd weer fout, dat wil zeggen: de aloude melding komt weer terug.

Enkele instellingen:
- automatische koppelopties uit ('aan'  maakt uiteindelijk geen verschil, maar verstoort de handmatige instellingen)
- standaard was koppelpunt /mnt/uuid (de cijfercombinatie). Na computer herstarten leverde dit geen automatische koppeling op.
- vergelijkbaar resultaat met /mnt/sda1

Inmiddels staat in mijn /etc/fstab de volgende zin.
/dev/sda1 /mnt/sda1 auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show,noauto 0 0

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/10, 18:51:37 »
Hier enkele voorbeelden, test welke werken,

UUID=9068AF8E68AF7220   /media/film            ntfs         defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46   0   1
UUID=FC98E2C598E27E10  /windows                  ntfs        defaults,nls=utf8,umask=007,gid=46 0 1
UUID=519CB82E5888AD0F  /media/windows  ntfs-3g  defaults,locale=en_US.utf8 0 0
UUID=519CB82E5888AD0F  /media/Data           ntfs-3g  defaults,windows_names,locale=en_US.utf8  0 0
UUID=12102C02102CEB83  /media/windows   ntfs-3g  auto,users,uid=1000,gid=100,dmask=027,fmask=137,utf8  0  0
UUID=12102C02102CEB83  /media/film              ntfs        defaults 0 0

Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/11, 11:40:45 »
Inmiddels staat in mijn /etc/fstab de volgende zin.
/dev/sda1 /mnt/sda1 auto nosuid,nodev,nofail,x-gvfs-show,noauto 0 0
De map /mnt/sda1 bestaat niet bij een normale installatie tenzij je deze map handmatig aanmaakt. Vroeger was deze plek/map de standaard om iets te koppelen, tegenwoordig is dat niet meer /mnt maar de map /media. Daarin moet je handmatig die mappen aanmaken voor gewenste koppelplekken.
Let op de juiste benamingen, Linux is hoofdlettergevoelig, Windows niet. … in de terminal
stap 1:
sudo mkdir /media/windows
stap 2:
Test met de onderstaande configuratie of het zo werkt.
UUID=9AB08560B085442B /media/windows ntfs defaults,locale=nl_NL.utf8 0 0
stap 3:
Koppel hierna de Windows-partitie in de terminal met
sudo mount -a
stap 4:
1 keer uitloggen en hierna weer inloggen, de melding "/media/naam/dataschijf bestaat niet" zou dan niet meer moeten verschijnen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/17, 15:50:48 »
Helaas, slecht nieuws. De beruchte melding is er nog altijd.

Ik heb de diverse acties uitgevoerd met behulp van het programma 'schijven' (gnome-disks). Dit programma paste de regel in fstab aan tot het volgende:
UUID=9AB08560B085442B /media/windows auto defaults,locale=nl_NL.utf8,x-gvfs-show 0 0
Ik heb ook de mount-opdracht gegeven.
Het x-gvfs-show werd toegevoegd bij het aanvinken van 'in gebruikersinterface tonen' , een optie die in de hierboven vermelde schermafdruk was te zien.
Wat mij opvalt is dat het apparaat nog altijd /sda/sda1 heet. Zie bijgevoegde schermafdruk.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/17, 16:04:29 »
Indien hij nu koppeld, kun je met de voorbeelden(een stukje terug), proberen direct in je fstab wijzigingen toe te passen, en proberen of andere instellingen te testen.

Rechten van je files die gekoppeld is? Dit kontroleren.



Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/01/17, 21:05:32 »
Ik heb de diverse acties uitgevoerd met behulp van het programma 'schijven' (gnome-disks).
De optie "in gebruikersinterface tonen" kan betekenen dat het koppelpunt anders wordt
Citaat
Tegenwoordig worden bij handmatige koppelingen deze partities onder een gebruikersnaam-map gezet, d.w.z. deze staan bijv. onder /media/naam/dataschijf.
Ik ken gnome-disks niet en ik zou zelf weinig/geen systeemprogramma's van Gnome gebruiken als je met KDE/Kubuntu werkt. Maar goed, het is jouw keuze.

a. Wordt het anders als je met een teksteditor (en niet gnome-disks) de aanpassingen 1:1 uitvoert zoals ik had geadviseerd?
b. Heb je een andere reactie als je bij gnome-disks de automatische koppelopties "UITAAN" zet (edit 18-1: foutje, zie bericht EZ-man hieronder)?
« Laatst bewerkt op: 2015/01/18, 17:01:10 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/01/17, 23:53:18 »
Helaas, slecht nieuws. De beruchte melding is er nog altijd.

En als je de aankoppeling anders instelt (zoals op plaatje hieronder) ?
Hij komt dan in het menu van bestandsbeheer, maar is niet vanaf de opstart actief/aangekoppeld.


Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/01/18, 14:31:31 »
fstab aan tot het volgende:
UUID=9AB08560B085442B /media/windows auto defaults,locale=nl_NL.utf8,x-gvfs-show 0 0

Op mijn LinuxMint/winXP schijf is die eerste partitie (XP) in FSTAB op de volgende manier niet zichtbaar in linux (ik heb jouw id's gebruikt):
/dev/disk/by-uuid/9AB08560B085442B   /mnt/9AB08560B085442B   auto nosuid,nodev,nofail,noauto 0 0
Ik heb het idee dat het door elkaar gebruiken van label en uuid niet werkt

Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/01/18, 17:25:29 »
@EZ-man: Met je plaatje van gnome-disks heb je gelijk, ik heb mijn bericht gecorrigeerd betreffende de automatische koppelopties (UIT/AAN).

Op mijn LinuxMint/winXP schijf is die eerste partitie (XP) in FSTAB op de volgende manier niet zichtbaar in linux (ik heb jouw id's gebruikt):
/dev/disk/by-uuid/9AB08560B085442B   /mnt/9AB08560B085442B   auto nosuid,nodev,nofail,noauto 0 0
Ik begrijp niet dat je UUIDs gebruikt van een andere harde schijf om iets te testen. Of lees ik het verkeerd?
Citaat
Ik heb het idee dat het door elkaar gebruiken van label en uuid niet werkt
Als iemand zich aan de regels houdt, dan komt een UUID maar 1 keer voor in een systeem. Het koppelen via UUIDs is al  jaren de standaard in Linux-systemen. Het koppelen via labels bevat een zeker risico, omdat schijven vanaf fabriek bijv. een label meekrijgen (zoals SYSTEM). Maar dat is hier niet het punt. Label HD-1TB komt maar 1 keer voor en daar kan m.i. ook zonder problemen gebruik van worden gemaakt.
De informatie over het koppelen aan een submap van /mnt klopt niet. Het koppelen van een apparaat aan een map die niet bestaat, kan niet werken. De map /mnt is standaard leeg. Het doel-koppelpunt bestaat niet tenzij je zelf handmatig een submap zou aanmaken met de genoemde cijferreeks.
De optie noauto betekent volgens mij dat bij de start van het systeem de partitie niet gekoppeld wordt. Dat levert automatisch weer de foutmelding op die BertOnLine kwijt wil.

Om verwarring te voorkomen en tegenstrijdige adviezen te vermijden, stel ik voor dat wij afwachten of het opgelost is als BertOnLine de automatische koppelopties in gnome-disks AAN heeft gezet.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/01/19, 20:59:31 »
Ik heb met gnome-disks de koppelacties op 'aan' gezet. De computer vervolgens opnieuw opgestart en (wederom helaas) nog altijd de bekende foutmelding.
De tekst is nog altijd: Het bestand of de map /media/naam/HD-1TB bestaat niet. ("naam" is mijn computernaam)
Let wel: het eerder geformuleerde koppelpunt /media/windows wordt dus niet gebruikt.
In FSTAB is de koppelregel ook weer verdwenen.

Misschien ben ik helemaal abuis hoor, maar kan het echt niet liggen aan wat ik in het begin meldde over de NTLOADER?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #17 Gepost op: 2015/01/19, 21:25:04 »
Nu je enige ervaring hebt met partities en koppelpunten kan je wellicht de Wiki als uitgangspunt nemen :
    http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab

Misschien ben ik helemaal abuis hoor, maar kan het echt niet liggen aan wat ik in het begin meldde over de NTLOADER?
Nee, ntloader is immers alleen nodig voor Windows.
 Het aankoppelen onder Linux gebeurt op partitie-niveau (en de voorwaarde dat de indeling te lezen is:  ntfs, ext4, fat, ...., ...)

Offline HarzG

  • Lid
Re: Foutmelding " het bestand of de map bestaat niet" (Kubuntu 14.04)
« Reactie #18 Gepost op: 2015/01/20, 21:50:26 »
De tekst is nog altijd: Het bestand of de map /media/naam/HD-1TB bestaat niet. ("naam" is mijn computernaam)
Maak handmatig de map aan:
sudo mkdir /media/naam/HD-1TBHierna is voor jezelf deze map/partitie beschikbaar en zou de melding niet meer moeten voorkomen.
NB: "Naam" is volgens mij niet de computernaam (hostname) maar je gebruikersnaam (username).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce