Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien  (gelezen 10213 keer)

gva

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Gepost op: 2008/06/24, 12:21:53 »
Hallo,

ik heb een aantal jaren geleden de toenmalige versie van Ubuntu geïnstalleerd en ik was er meteen weg van. Dit was op een Medion pc. Ik heb nadien een andere medion pc gekocht, maar daarop wou Ubuntu niet installeren (mijn harde schijven werden niet gevonden, wat ik ook probeerde). Nu zou ik graag een nieuwe desktop kopen om Hardy Heron op te installeren en ik vraag mij af hoe je op voorhand kan weten dat Ubuntu op je aankoop zal draaien ;) Zijn er mensen die Ubuntu op een nieuwe desktop draaien en zo ja, welk merk/type? Zit ik bij een merk als Dell sowieso safe?

Offline joop905

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/24, 12:37:57 »
Intel videokaart of Nvidia, liever geen ATI en zeker geen VIA of SIS.
neem een  LiveCD  en test in de winkel
Je wil wel 100 % zeker weten dat het goed werkt, voordat je het koopt.

GrJ.

DirkJanvanderWal

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/24, 12:57:45 »
Dell verkoopt in het buitenland PC's met Ubuntu. Je zou dus met dezelfde specificaties een PC bij Dell.nl kunnen bestellen en dan zelf Ubuntu installeren. Je weet alleen nooit zeker of er misschien toch net andere hardware in zit.

Beter: er zijn steeds meer PC winkels waar je vooraf met een live CD mag testen. Zelfs bij een keten als Dynabyte (ze blijven er wel even bij staan om een echte installatie te voorkomen). Bij Computerland (Haarlem) werden ze zelfs enthousiast toen ik de vraag stelde want dat bleken zelf 'gebruikers' te zijn (Fedora maar ach, dat kan ik ze wel vergeven ;) )

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/24, 13:38:17 »
ik heb bij een winkel mijn PC zelf samengesteld met onderdelen die zeker zouden werken.
Gewoon zien dat elke component werkt (google).

mvg,
Arvid

Offline Dave

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/24, 13:43:07 »
dat is alleen geen garantie dat alles ook goed samen werkt.

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/24, 13:53:14 »
Mijn vader heeft gewoon willekeurig een goedkope (2e hands dus) PC voor mij gekocht...
Werkt prima met ubuntu :)

Ik heb eigenlijk nooit echt gelet of mijn hardware goed werkt met ubuntu, ik denk dat ik altijd geluk heb gehad :D
Alhoewel ik had vroeger een ATI video kaart en die werkt niet mooi mee :(
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline Ed

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/24, 16:20:10 »
Ik heb een medion 8800 en dat werkt perfect.

Offline vanadium

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/24, 20:46:34 »
Citaat
Intel videokaart of Nvidia, liever geen ATI en zeker geen VIA of SIS.
Sedert de recente ontwikkelingen http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28810 zou het wel eens kunnen draaien. Met mijn ATI Radeon Mobility 600 is de situatie onder Hardy drastisch verbeterd (compiz, stand-by, hibernatie).

Tamelijk kritisch is de wireless. Weerom, met Intel zit je zeker goed.

Offline Bobbie

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/24, 21:02:56 »
Er zijn  al eens eerder vragen over geweest, hier dus een aantal sugesties in deze topics
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/22372
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/20502

en hier nog een topic over winkels
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/10303

sucses

Offline VandeBas

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/26, 22:02:41 »
Nog even over dat testen in de winkel: Lijkt me een uitstekend idee, en ik weet vrij zeker dat mijn favoriete computermiddenstander me wel mijn gang laat gaan met zijn nieuwste aanbieding. Maaarrrrrr..... dan sta ik daar in de winkel met mijn vers gebrande live-ceedeetje, en dan? Wat moet ik gaan uitproberen om erachter te komen of alles het goed doet? Is het voldoende als het netjes opstart en er niet meteen vreemde dingen te zien zijn, of zijn er bepaalde kritische processen of programma's die ik beslist eerst moet proberen om er zeker van te zijn dat alles OK is? Bestaan er standaard stresstests? Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Bas

Offline Tom

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/26, 22:42:44 »
Als U geen fout berichtjes krijgt en als Uw Internet aansluiting werkt  dan weet U eigenlijk al veel.
Dus als U met de Live CD kunt werken E Mail Firefox etc zit het wel goed.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline ivo

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/26, 22:55:05 »
Citaat van: VandeBas
Nog even over dat testen in de winkel: Lijkt me een uitstekend idee, en ik weet vrij zeker dat mijn favoriete computermiddenstander me wel mijn gang laat gaan met zijn nieuwste aanbieding. Maaarrrrrr..... dan sta ik daar in de winkel met mijn vers gebrande live-ceedeetje, en dan? Wat moet ik gaan uitproberen om erachter te komen of alles het goed doet? Is het voldoende als het netjes opstart en er niet meteen vreemde dingen te zien zijn, of zijn er bepaalde kritische processen of programma's die ik beslist eerst moet proberen om er zeker van te zijn dat alles OK is? Bestaan er standaard stresstests? Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Groeten,

Bas
Dat is wel een aardig idee om in de winkel de live CD te testen. Wanneer dat niet wordt toegstaan weet je meteen dat het daar einde oefening is.

Ik zou dan zelf willen weten of beeld en geluid naar behoren werkt en uiteraard ook netwerk zodat je tenminste internet access hebt.
En natuurlijk ook de disks, als je die vanaf de live CD kan mounten dan is dat ook wel in orde lijkt me.

Benieuwd naar je ervaringen!
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/26, 23:07:43 »
hoi gva,
ook ik heb een pc samen laten stellen met erg nieuwe spullen.
Windows lag er op, want daar had mijn leverancier de hw mee getest. Dit heb ik er af gegooid en vervangen door Gutsy. Na een uur of 2 had ik het meeste wel aan het werk.
Alleen de on board netwerk chip doet het niet. Deze schakelt na enige tijd uit, omdat ik nog een netwerkkaartje had liggen was dat niet zo'n probleem.
mvg
koorknaap
Er is al veel uitgezocht. Je moet het alleen weten te vinden.
Ubuntu 9.10/ASUS M2N-VM DVI AMD 64X2 Dual Core 6400+/22" NEOVO (Arnos Instruments H-W22 DVI)+17" AOC LM725

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/27, 00:11:19 »
Testen in de winkel is zeker een goed idee.

Mijn ervaring met linux is dat het over het algemeen beter werkt met intel cores dan amd's.
Heb net mijn amd vervangen door een intel en dat werkt een stuk efficiënter . schitterende van ubuntu is dan ook weer dat het een kwestie was van schijven in het nieuwe moederbord met processor stoppen, booten en ik was al praktisch klaar.
 
Verder ben altijd weinig succesvol geweest om raid arrays te maken met nvidia raid onder linux. Maargoed dat moet je dan ook maar willen.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/27, 01:00:09 »
Citaat van: karlhungus
Verder ben altijd weinig succesvol geweest om raid arrays te maken met nvidia raid onder linux. Maargoed dat moet je dan ook maar willen.
Raid draaien onder Ubuntu is nog steeds een DRAMA!!
Dat een pakket als dmraid niet standaard wordt gedraaid tijdens de installatie is me nog steeds een raadsel.
Wat je al niet moet doen om een RAID0 onder Ubuntu aan de gang te krijgen, terwijl distro's als openSUSE en Fedora dat gewoon standaard in hun setup hebben.
Vind ik nog steeds 1 van de grootste manco's van Ubuntu!

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/27, 01:13:32 »
Citaat van: DirkJanvanderWal
Beter: er zijn steeds meer PC winkels waar je vooraf met een live CD mag testen. Zelfs bij een keten als Dynabyte (ze blijven er wel even bij staan om een echte installatie te voorkomen). Bij Computerland (Haarlem) werden ze zelfs enthousiast toen ik de vraag stelde want dat bleken zelf 'gebruikers' te zijn (Fedora maar ach, dat kan ik ze wel vergeven ;) )
Ik zou er dan wel even op letten dat je een PC aanschaft zonder Windows Licentie.... beetje zonde van dat geld!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/27, 01:50:24 »
Citaat van: Bennyboy
Citaat van: karlhungus
Verder ben altijd weinig succesvol geweest om raid arrays te maken met nvidia raid onder linux. Maargoed dat moet je dan ook maar willen.
Raid draaien onder Ubuntu is nog steeds een DRAMA!!
Dat een pakket als dmraid niet standaard wordt gedraaid tijdens de installatie is me nog steeds een raadsel.
Wat je al niet moet doen om een RAID0 onder Ubuntu aan de gang te krijgen, terwijl distro's als openSUSE en Fedora dat gewoon standaard in hun setup hebben.
Vind ik nog steeds 1 van de grootste manco's van Ubuntu!
Via de alternate cd is dat geen enkel probleem. Van encrypted lvm volumes op een raid 10 array tot een simpele raid 0 of raid 5 array, alles is mogelijk. En het zit gewoon ingebakken in de installatie.

Het wordt ingewikkelder als je een firmware of hardware raid wil maken, omdat je dan de goede drivers nodig hebt.
Maar van de betere en duurdere kaarten zijn prima drivers beschikbaar.

DirkJanvanderWal

  • Gast
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/27, 10:01:21 »
Citaat van: Maarten123
Ik zou er dan wel even op letten dat je een PC aanschaft zonder Windows Licentie.... beetje zonde van dat geld!
Dat is wat lastiger. Bovendien kan een aparte Windows partitie wel handig zijn. Als je PC ooit terug moet voor een reparatie dan kan die reparateur meestal niet zoveel met Linux. Als die geen Windows kan booten loop je het risico dat de standaard OEM installatie wordt teruggezet, en weg is je zorgvuldig geconfigureerde systeem...

En soms wil je misschien toch nog die ene Windows game spelen :D

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/27, 10:12:54 »
Citaat van: Bennyboy
Citaat van: karlhungus
Verder ben altijd weinig succesvol geweest om raid arrays te maken met nvidia raid onder linux. Maargoed dat moet je dan ook maar willen.
Dat een pakket als dmraid niet standaard wordt gedraaid tijdens de installatie is me nog steeds een raadsel.
Wat je al niet moet doen om een RAID0 onder Ubuntu aan de gang te krijgen, terwijl distro's als openSUSE en Fedora dat gewoon standaard in hun setup hebben.
Vind ik nog steeds 1 van de grootste manco's van Ubuntu!
klopt, maar of je er dan ook veel winst uithaalt heb het wel is geprobeerd maar dmraid werd de boel niet veel vlotter van in tegendeel zelfs. het is toch allemaal geen echte raid met die nvidia raid rommel op die desktop moederborden.

Zelf ook slechte ervaringen gehad met een laptop terugbrengen die "vista ready" was geinstalleerd. die heb ik welgesteld nul keer gebruikt meteen die drive geformat naar reiserfs, ubuntu en gaan. totdat de armoedige Acer terug moest door defecte hardware. gingen ze het bij de dynabite (slechte keuze voor aanschaf van pc.s laptop) proberen te gooien op mijn verkeerde OS. toen heb ik eerst een halfuur mijn linux geloof moeten verkondigen voordat ze hem uiteindelijk toch hebben opgestuurd. |Blijft een lastige zaak, maar ik ben van mening dat zodra ik een app. koop ik toch echt zelf wil bepalen wat voor een os ik erop ga draaien.

Offline Bennyboy

  • Lid
    • Classics4Life Radio - Music Of A LifeTime!
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/27, 11:54:49 »
Citaat van: karlhungus
klopt, maar of je er dan ook veel winst uithaalt
Als ik onder openSUSE of Fedora een RAID0 aanmaak werkt het gewoon veel sneller dan zonder, is trouwens uit diverse benchmarks ook bewezen.
Het 2e voordeel van een RAID0 is dat je 1 groot volume kan maken wat je zelf naar believen kan indelen.
Onder Ubuntu moet je alle volumes mounten en aparte moutpoints geven plus de daarbij behorende rechten.......best wel een gedoe!


Citaat van: Johanvd
Via de alternate cd is dat geen enkel probleem. Van encrypted lvm volumes op een raid 10 array tot een simpele raid 0 of raid 5 array, alles is mogelijk. En het zit gewoon ingebakken in de installatie.
Das idd waar, maar daar zit wel een addertje onder het gras......
Want wat je allemaal niet moet doen om het hele spul daadwerkelijk aan de gang te krijgen, dan ben je meteen genezen, bij openSUSE en Fedora (en wellicht ook andere distro's) is het een kwestie van 3 klikken met je muis.
Bij Ubuntu moet je Grub aanpassen etc etc.....oftewel, voor een beginner een ondoenlijke zaak!

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/27, 12:21:37 »
Citaat van: DirkJanvanderWal
Citaat van: Maarten123
Ik zou er dan wel even op letten dat je een PC aanschaft zonder Windows Licentie.... beetje zonde van dat geld!
Dat is wat lastiger. Bovendien kan een aparte Windows partitie wel handig zijn. Als je PC ooit terug moet voor een reparatie dan kan die reparateur meestal niet zoveel met Linux. Als die geen Windows kan booten loop je het risico dat de standaard OEM installatie wordt teruggezet, en weg is je zorgvuldig geconfigureerde systeem...

En soms wil je misschien toch nog die ene Windows game spelen :D
Ik beschouw Ubuntu als een volwaardig besturingssysteem en heb geen Windows meer nodig... Als je dus een PC wilt om alleen maar met Linux te werken is het toch zonde om geld uit te geven aan voorgeinstalleerde software. Kan reparateur ook geen OEM-install terug zetten! En er zijn overigens andere methoden om hardware te testen en en te vervangen zonder dat je hoeft te booten van je harddisk. Bovendien zou het een slechte zaak zijn als de reparateur zomaar een OEM install terug zet.

Offline Willem_D

  • Lid
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/27, 13:02:34 »
Misschien is het een idee om een nieuwe rubriek: HARDWARE CONFORMANCE aan het forum toe te voegen, waarin Ubuntu-gebruikers melding kunnen maken van een succesvolle aanschaf of een miskoop.

Voor notebooks/laptops is meestal sprake van een (volledig bepalend) type-nummer; ik zou blij zijn met lijsten van deze typenummers.

Voor desktops ligt de zaak uiteraard wat lastiger omdat zo'n type-nummer vaak niet bestaat.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/27, 13:10:50 »
Citaat van: Bennyboy
Citaat van: karlhungus
klopt, maar of je er dan ook veel winst uithaalt
Als ik onder openSUSE of Fedora een RAID0 aanmaak werkt het gewoon veel sneller dan zonder, is trouwens uit diverse benchmarks ook bewezen.
Het 2e voordeel van een RAID0 is dat je 1 groot volume kan maken wat je zelf naar believen kan indelen.
Onder Ubuntu moet je alle volumes mounten en aparte moutpoints geven plus de daarbij behorende rechten.......best wel een gedoe!
is waar op mn poweredge dell servers met slackware erop is het ook geen enkel probleem maar die hebben dan ook een knappe raid controller.
dat ontbreekt eraan bij de meeste (volgens mij alle) nvidia raid controllers. das allemaal fake raid. als je dan met  een mapper de boel gaat doen dan heb je uiteindelijk gewoon een software raid. het enige voordeel is dan idd dat je 1 grote schijf overhoudt. maargoed beetje softlinken is ook nog nooit iemand slechter van geworden. voor de snelheidswinst hoef je het dan in iedergeval niet meer te doen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/27, 13:41:38 »
Citaat van: Bennyboy
Citaat van: karlhungus
klopt, maar of je er dan ook veel winst uithaalt
Als ik onder openSUSE of Fedora een RAID0 aanmaak werkt het gewoon veel sneller dan zonder, is trouwens uit diverse benchmarks ook bewezen.
Het 2e voordeel van een RAID0 is dat je 1 groot volume kan maken wat je zelf naar believen kan indelen.
Onder Ubuntu moet je alle volumes mounten en aparte moutpoints geven plus de daarbij behorende rechten.......best wel een gedoe!


Citaat van: Johanvd
Via de alternate cd is dat geen enkel probleem. Van encrypted lvm volumes op een raid 10 array tot een simpele raid 0 of raid 5 array, alles is mogelijk. En het zit gewoon ingebakken in de installatie.
Das idd waar, maar daar zit wel een addertje onder het gras......
Want wat je allemaal niet moet doen om het hele spul daadwerkelijk aan de gang te krijgen, dan ben je meteen genezen, bij openSUSE en Fedora (en wellicht ook andere distro's) is het een kwestie van 3 klikken met je muis.
Bij Ubuntu moet je Grub aanpassen etc etc.....oftewel, voor een beginner een ondoenlijke zaak!
Grub aanpassen? Nee hoor.
Je moet alleen zorgen dat je een aparte /boot partitie hebt die niet op een raid array staat. Maar dat moet bij iedere distro.
Het is in Ubuntu misschien iets ingewikkelder dan in andere distro's, maar je hebt wel de volledige controle over alle instellingen.

Welke pc moet ik kopen om Hardy Heron te draaien
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/27, 13:49:20 »
RAID instellen zie http://www.linuxontdekt.be/2008/03/30/u … in-raid-1/    een duidelijk voorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.