Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pfff TCP poort vraag  (gelezen 2030 keer)

freelikeabird

  • Gast
Pfff TCP poort vraag
« Gepost op: 2007/04/04, 11:05:59 »
Hallo allemaal,


Als newbie heb ik een vraagje, totaal onbekend met linux heb ik gekozen voor ubunto 6.10
Nu willen de hele simpele dingen wel lukken (denk ik) dat wil zeggen, langzaam aan vallen de duppies wat de bedoeling is.
Echter ben ik nu 4 a 5 uur aan het zoeken naar een volgens mij simpel iets namelijk hoe zet ik een tcp (lees tcp en/of udp) op een eenvoudige manier open.
Ik wil bijv tcp poort 8443 openen maar heb werkelijk geen idee hoe dat te doen.
Anders gezegd, stel ik zou een ftp server willen draaien (wil ik niet maar als voorbeeld), dan moet ik dus TCP 21 open hebben staan, hoe zet ik die dan open ?

Zou prettig zijn als iemand deze newbie zou willen helpen

Dank en groetjes

Offline Hij

  • Lid
Pfff TCP poort vraag
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/04, 12:17:48 »
Als je een programma opent dat een bepaalde poort nodig heeft, gaat die gewoon open in Ubuntu. Je moet denk ik de poort open zetten in je router.

Heb je een router? (een apparaat waar je je computer op aansluit voor op internet en waar meerdere computers op kunnen worden aangesloten)
Dan moet je in het boekje van je internet provider kijken hoe je het beste die router kan instellen. Meestal gaat dat met een ip adres in de browser. Bij mij is dat http://192.168.1.1/

Hopelijk heb je hier iets aan

blubber

  • Gast
Pfff TCP poort vraag
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/04, 12:19:35 »
Hoi,
Alle poortjes staan standaard open, alleen luistert er niemand. Als je bijv proftp installeert, zal die luisteren op poortje 21 en beschikbaar zijn tenzij je zelf handmatig de poort hebt dichtgezet.

freelikeabird

  • Gast
Pfff TCP poort vraag
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/04, 12:28:51 »
Hallo Hij en blubber,

Nou nee niet helemaal, ik heb een netwerk draaien en de FW werkt al jaren netjes.
NAT werkt naar behoren.
De FTP nam ik als voorbeeld.

Ik probeer lokaal 8443 te openen en dat wil dus niet.
Als ik https://127.0.0.1:8443 wil openen dan blijkt de poort niet te werken of open te staan.
Op een andere server staat de zelfde software die ook poort 8443 gebruikt, vanaf elke machine in het netwerk kan ik daar op, behalve vanaf de linux
De machines in de DMZ hebben allemaal toegang dus op de Windows server is het geen rechten probleem.

Vandaar dat ik er vanuit ga dat linux de poort dicht heeft en heb geen enkel idee waar ik moet zoeken op een TCP poort te openen dan wel waar ik kan zien welke poorten open staan.
Even kort door de bocht gedacht, staat nu alles boven 1024 ook open ?
Nu ben ik er niet door in paniek omdat de FW alleen de door mij bepaalde poorten met een NAT door laat maar zou toch graag willen weten welke poorten nu wel en niet open staan.

In mijn geval wil ik dus op deze machine alleen de poorten 25-110-53-3306-8443 open hebben en heb dus nu geen enkel idee en ook geen idee waar te zoeken.

Dank voor de reacties.

Azalin

  • Gast
Pfff TCP poort vraag
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/04, 13:23:13 »
Standaard staan niet alle poorten open... wanneer een programma een poort open wil hebben dan wordt dit door de firewall wel herkent, maar als er geen programma gebruik van maakt dan zal de poort ook niet open gaan...

Verder kun je firestarter installeren, daarmee kun je poorten op een gemakkelijke en grafische manier open en dicht zetten. Firestarter (de gui dan) is de gui voor de onderliggende daemon, dit is het zogenaamde interface programma voor de echte firewall en dat is IPTables. Als je in je synaptics manager zoekt op firestarter vind je er als het goed is maar 1, die installeer je en daarna even bij Systeem en dan Beheer kijken en dan zie je daar Firestarter bij staan. Die opstarten en de rest lijkt mij vanzelf te wijzen.

freelikeabird

  • Gast
Pfff TCP poort vraag
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/04, 13:40:38 »
Hallo Azalin,

Ja dat lijkt er op, denk dat ik hier verder mee kan, installatie was inderdaad 1 min en heb het nu openstaan nu nog even spelen.
Maar lijkt er inderdaad op dat dit is wat ik zocht

Heel veel dank