Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity  (gelezen 1697 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Gepost op: 2011/05/06, 10:49:34 »
Ik heb Ubuntu Studio 11.04 draaien met standaard Metacity, nadat ik Unity en Gnome 3 heb geprobeerd maar niet prettig vond werken. Nu wil ik graag Compiz terug. Dan kan via compiz --replace, maar dat werkt soms niet goed (vensterdecoraties pleite) en na herstarten of opnieuw inloggen verschijnt toch steeds weer Metacity. Moet ik Metacity helemaal verwijderen ofzo?
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/06, 11:15:41 »
nadat ik Unity en Gnome 3 heb geprobeerd maar niet prettig vond werken.
Als je ook Gnome 3 hebt geprobeerd, dan is je enige optie even herinstalleren. Voor het ogenblik is het zo dat installatie van gnome 3 het systeem onomkeerbaar verandert, waardoor je niet terug kunt.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/06, 11:18:55 »
Heb ik al gedaan. Ik heb een verse installatie zonder Unity of Gnome 3 maar krijg Compiz niet permanent draaien.
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/06, 11:33:00 »
In een standaard 11.04 Ubuntu zijn er bij het inloggen drie keuzes: "Ubuntu": dan krijg je Unity, "Ubuntu klassiek", dan krijg je de gnome 2 desktop mét compiz, en "Ubuntu klassiek (geen effecten)", dan krijg je gnome 2 met metacity. Dit is nu de enige (grafische) manier om te switchen tussen compiz en metacity, want de "Desktop effecten" tab in "Uiterlijk" is verdwenen.

Gebeurt het bij jou nu dat het toch metacity blijft, zelfs al kies je "Ubuntu klassiek"?

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/06, 11:48:52 »
Ja, als ik klassiek kies krijg ik toch Metacity. Andere keuzes zijn Ubuntu, Klassiek zonder effecten. Maakt niet uit wat ik kies, altijd Metacity. Als ik compiz --replace uitvoer krijg ik wel Compiz, maar alleen maar tijdens die sessie en ik kan de terminal niet sluiten zonder Compiz weer te verliezen.
JackTummers.nl

Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/06, 11:56:04 »
Kun je compiz niet in de opstartlijst plaatsen?

Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/06, 12:03:04 »
Kan je videokaart Compiz volledig aan?

Wat het misschien ook zou kunnen oplossen: compiz --replace bij je opstartprogramma's zetten.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/06, 12:04:39 »
Compiz aan opstarttoepassingen toevoegen? Werkt dat zo? Lijkt me raar op de een of andere manier.
En Compiz draai ik al jaren, dus mijn kaart kan het prima aan.
JackTummers.nl

Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/06, 12:36:15 »
Installeer het pakket 'fusion-icon' eens. Start het op, en dan krijg je bij je meldingsapplet het fusion icon te zien.
Door daar op te klikken kan je Compiz of Metacity kiezen. Zet dat eens op compiz, en kijk dan eens of het zo blijft.
Een trotse linux-beginner!

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/06, 15:22:46 »
Fusion Icon: Als ik op dat knopje druk gebeurt er helemaal niks... :(
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/06, 15:34:02 »
probeer toch maar eens hoe het gaat als je het commando bij de opstartprogramma's toevoegt
sh -c "compiz --replace"

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/06, 17:29:04 »
Jullie hebben gelijk, plaatsen als opstartprogramma werkt. Mijn dank aan jullie is groot. :)
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/06, 18:05:58 »
Wellicht wordt bij jou de grafische kaart niet "tijdig" correct herkend, waardoor Ubuntu initieel compiz niet kan laden. Eens je systeem ter hoogte van de opstart programma's komt, lukt het blijkbaar wel. Weer een illustratie dat die 11.04 toch nogal wat problemen heeft met het correct gebruiken van grafische kaarten. Spijtig, want zo haken beginners af.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/06, 18:29:37 »
Op zich wel vreemd, want mijn pc is van 2006 (dual-core 64 AMD), met een ATI kaart, en heeft vanaf het begin goed gewerkt met Compiz. Ik denk dat ze misschien te veel concessies hebben gedaan aan dat Unity, anders zou ik het ook niet weten. Maar inderdaad jammer voor beginners. En gevorderden moet ik zeggen, want ik heb echt geprobeerd Unity leuk te vinden en Gnome 3 best een tijd geprobeerd, maar toch maar terug naar Gnome 2. Mijn weblogstukje hierover: http://www.spoenk.nl/blog/ubuntu-11-04-unity-of-gnome-3
JackTummers.nl

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/06, 18:53:41 »
Over Unity twijfel ik zelf al niet meer, en ik blijk wonderlijk geluk te hebben gehad bij de upgrade. Nu een HP-tje vers aan het installeren met Ubuntu 11.04 (na heel wat miserie om goede installatiemedia te hebben - booten van USB ging niet, eerste CD-RW stopte...) maar het is nog niet voorbij ...

Er is toch iets met die hardwareondersteuning. Hopelijk is er terug verbetering met 11.10, en vooral LTS 10.04.

Yes!!! Installatie voltooit! Nu herstarten ...

Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/06, 19:00:51 »
Op zich wel vreemd, want mijn pc is van 2006 (dual-core 64 AMD), met een ATI kaart, en heeft vanaf het begin goed gewerkt met Compiz. Ik denk dat ze misschien te veel concessies hebben gedaan aan dat Unity, anders zou ik het ook niet weten. Maar inderdaad jammer voor beginners. En gevorderden moet ik zeggen, want ik heb echt geprobeerd Unity leuk te vinden en Gnome 3 best een tijd geprobeerd, maar toch maar terug naar Gnome 2. Mijn weblogstukje hierover: http://www.spoenk.nl/blog/ubuntu-11-04-unity-of-gnome-3

Over de springende knoppen: volgens mij (heb het zelf nog niet geprobeerd) zou je dat zijpaneel in Unity moeten kunnen vastzetten. Dus dat het altijd is uitgeklapt. Zorgt misschien al voor een wat rustiger beeld.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/06, 20:20:44 »
Ik werk met kleinere iconen en een laucher die zich niet verbergt. Gemakkelijk in te stellen als je CompizConfig Settings manager installeert (Ubuntu software center). Zoek hierin "Unity" en je kan één en ander bijstellen.

Weersta aan de verleiding om van alles in CompizCompiz Settings manager aan te passen, want je kan gemakkelijk je desktop onklaar maken.

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Permanent Compiz draaien in plaats van Metacity
« Reactie #17 Gepost op: 2011/05/07, 10:04:50 »
Die Unity balk kan inderdaad vastgezet worden, maar dan zullen knoppen onderin toch via uitschuiven tevoorschijn moeten komen. En die kleine icoontjes boven vind ik persoonlijk toch handiger. En Unity schijnt mede ontwikkeld te zijn om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte op de desktop, maar dat zie ik niet zo. Ik heb dan wel een scherm met 1920x1260 pixels ;) Maar goed, dat is een ander topic. Verder heb ik persoonlijk geen problemen ondervonden met mijn hardware, alleen mijn Agfa Snapscan van tig jaren terug moet ik nog steeds handmatig aan de praat krijgen en voor mijn printer heb ik een licentie van Turboprint.
JackTummers.nl