Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu start niet meer op  (gelezen 1540 keer)

Xubuntu start niet meer op
« Gepost op: 2011/12/28, 16:53:04 »
Hallo mensen,
Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn laptop helemaal in de soep te laten lopen, kan alleen nog maar in het Grub menu komen:(
Ik heb Xubuntu geïnstalleerd, maar Kubuntu en Ubuntu liepen daar nog doorheen. Via de xubuntu-website heb ik een commando ingevoerd dat alles van ubuntu en kubuntu zou verwijderen, zodat er niet meerdere linux werkomgevingen naast elkaar en tegen elkaar zouden werken. Nu start mijn pc niet meer op. Is dit een bekend probleem, en zo ja, wat doe ik eraan via het Grub menu?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/28, 17:12:14 »
Hij start wel op tot het Grub menu, kan je dan een oude versie (herstelmodus) starten? En geeft hij nog meldingen als hij vastloopt?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 17:15:49 door Wout55 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/28, 17:19:41 »
Hallo mensen,
Ik heb het voor elkaar gekregen om mijn laptop helemaal in de soep te laten lopen, kan alleen nog maar in het Grub menu komen:(
Ik heb Xubuntu geïnstalleerd, maar Kubuntu en Ubuntu liepen daar nog doorheen. Via de xubuntu-website heb ik een commando ingevoerd dat alles van ubuntu en kubuntu zou verwijderen, zodat er niet meerdere linux werkomgevingen naast elkaar en tegen elkaar zouden werken. Nu start mijn pc niet meer op. Is dit een bekend probleem, en zo ja, wat doe ik eraan via het Grub menu?

Dat klinkt als dikke erwtensoep, oftewel snert....  XD

Mijn advies voor deze reddeloze soepzooi is een volledige schone herinstallatie van Xubuntu:
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/28, 17:21:25 »
Simpel;

het is het meest voor de hand liggend om na zo'n mislukte operatie met een schone lei opnieuw te beginnen.

Boot met de LiveCD en stel je bestanden veilig op een stick of externe HD.

Daarna gewoon een schone installatie doen = 2 uren werk en je bent zeker van een betrouwbare werkomgeving.

Al de rest is maar een lapmiddel en onnodig gedoe om de zaak eventueel op punt te krijgen (als dat nog lukt tenminste).

Pech gehad.

Succes !

Edit: Pjotr is me voor ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/28, 17:58:09 »
Pfff, dat is wel een rigoreuse oplossing! En ik ben bang dat ik alle bestanden kwijtraak. Is er geen andere oplossing via de recovery-modus?
Ik heb al wel geprobeerd te updaten, maar krijg steeds te lezen dat de nl.archive.ubuntu.com niet te vinden zijn.....

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/28, 18:42:24 »
In de terminal dit kun je proberen.
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Nu krijg je ubuntu geinstalleerd.

sudo apt-get install xubuntu-desktop om xubuntu.
Of dit werkt weet ik niet.
http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/install-xfce-xubuntu-on-ubuntu-linux/

Met de livecd kun je altijd nog aan je files komen.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/28, 18:46:18 door jan11000 »

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/28, 19:08:45 »
Goed.
Het blijft leuk experimenteren. Ik ben in het Grub menu naar rootshell prompt gegaan en heb "startx" ingevoerd. Gevolg, eerst een angstwekkend zwart scherm, en toen zonder wachtwoorden e.d. kom ik in een systeem waarin in het midden van het scherm een muisje staat met daaronder de letters XFCE.
Internet werkt er nog niet op, en eigenlijk weet ik dus niet wat ik geïnstalleerd heb, maar ik heb in ieder geval iets....
Weet iemand wat er met mijn laptop is gebeurd?? :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/28, 19:36:04 »
Weet iemand wat er met mijn laptop is gebeurd?? :)

Ja. Zie mijn eerdere bericht in dit draadje.  =D

Experimenteren en knoeien is leuk en leerzaam (doe ik zelf ook regelmatig, op een proefbakkie), maar in dit geval is doormodderen een hopeloze zaak. Daar leer je ook niks meer van: daarvoor heb je de boel inmiddels teveel verziekt. Ik verziek zelf trouwens ook systemen op m'n proefbak, dus zie dit niet als een terechtwijzing. :)

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/28, 19:43:20 »
Goed.
Het blijft leuk experimenteren. Ik ben in het Grub menu naar rootshell prompt gegaan en heb "startx" ingevoerd. Gevolg, eerst een angstwekkend zwart scherm, en toen zonder wachtwoorden e.d. kom ik in een systeem waarin in het midden van het scherm een muisje staat met daaronder de letters XFCE.
Internet werkt er nog niet op, en eigenlijk weet ik dus niet wat ik geïnstalleerd heb, maar ik heb in ieder geval iets....
Weet iemand wat er met mijn laptop is gebeurd?? :)

Ik denk dat je met Gnome (Ubuntu) en KDE (Kubuntu) ook essentiële delen van XFCE (Xubuntu) hebt weggegooid. Bij het menu van GRUB, heb je bij de commandline van GRUB, het commando gegeven voor het opstarten van de Grafische Omgeving. Ofwel start Xubuntu. Maar omdat deze niet meer goed functioneert krijg je de standaard achtergrond van XFCE (een zwart scherm met een muis met daaronder de letters XFCE)

Dit lijkt mij geen doen om te repareren. Het is veel makkelijker om gewoon een herinstallatie te doen. Met de LiveCD/LiveUSB kan je de grafische omgeving opstarten vanaf de CD. Vanuit daar kan je de bestanden die je nog hebt op een USB of Externe Schijf zetten (copy & paste ^^).

Dan installeer je een schone installatie. Afhankelijk van de computer, het aantal instellingen die je wil veranderen en je internetsnelheid kan een herinstallatie een half uur tot twee uur duren.

- YorMeij

[edit] Pjotr is me voor

Offline Wout55

  • Lid
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/28, 20:17:32 »
Ik sluit me bij de overige sprekers aan. Bestanden veilig stellen met de live-cd en daarna opnieuw installeren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/28, 20:28:18 »
Ik verziek zelf trouwens ook systemen op m'n proefbak, dus zie dit niet als een terechtwijzing. :)
Mijn 12.04 heb ik vandaag om zeep geholpen en hij wil ook niet meer installeren (tja alpha daily-build), dus terug naar 11.10,
fouten maken we allemaal, niet erg, zolang we er maar van leren !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/28, 21:56:31 »
Ik ben er nog niet helemaal aan toe om een schone installatie te doen, dus ik ben nog steeds aan het zoeken naar een oplossing:)
Ik sta er als volgt voor:
via het grub menu en het commando startx kom ik in de Xubuntu werkomgeving, maar alleen als "root"
Internet werkt niet, en de foutmelding geeft aan dat dat komt omdat ik als root ben ingelogd.

De vraag is dus: hoe kan ik via een normale opstartprocedure gewoon inloggen als gebruiker, en niet als "root"
Overigens lijken alle toepassingen, zoals de terminal, gewoon te werken!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/29, 11:43:00 »
Maak een lijstje van welke programma's je hebt geïnstalleerd en maak een backup van je /home/<naam> mappen, ook van de verborgen dingen (te zien met Ctrl-H).
Hierna gewoon installeren en in iedergeval de mappen van Firefox en Thunderbird terug zetten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/29, 11:54:31 »
sudo apt-get install xubuntu-desktop
Heb je dit al geprobeerd?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/29, 12:49:38 »
Ik ben er nog niet helemaal aan toe om een schone installatie te doen, dus ik ben nog steeds aan het zoeken naar een oplossing:)
Wat je ook doet, zorg er nu, eerst en vooral, onmiddellijk voor dat je bestanden veilig gekopieerd worden op een externe USB schijf. Pas als je dat gedaan hebt, kan er niets meer misgaan.

Re: Xubuntu start niet meer op
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/29, 13:29:35 »
Anders vraag je het meest dichtbije steunpunt of hij tijd heeft om dit proces samen met jou te doorlopen. Dan kan je het de volgende keer zelf. Maar anders gewoon de handleiding volgen die pjotr heeft gestuurd.