Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart  (gelezen 2057 keer)

Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Gepost op: 2011/01/22, 11:02:41 »
Hallo,

Al jaren gebruik ik Ubuntu en nooit geen problemen gehad. Helaas overleed mijn laptop en heb ik een tweede handsje opgedoken. Ik heb nu een HP Compac NC4200 12 inch laptop waarop ik Ubuntu 10.04 draai. Nu zoek ik mij helemaal te barsten naar een oplossing voor het volgende probleem. Opstarten en afsluiten doet de laptop prima, maar herstarten wil niet. >:( Wanneer ik herstarten kies, dan loopt de laptop net voor het moment van herstarten vast. Wanneer ik het systeem dan maar handmatig uitschakel, hoor ik een overduidelijke klik in mij HD. Dit is niet gezond voor mijn HD - het heeft mij de originele HD al gekost.. :( Heeft iemand een oplossing? Of weet iemand een oplossing te vinden?

Een work around waar ik mee zou kunnen leven is de volgende: de herstart optie verwijderen uit het afsluit menu/applet.  Zodat mijn vrouw niet per ongeluk de herstart optie kiest, wanneer daar eens om gevraagd wordt. Voor GDM heb ik dit al voor elkaar, maar nog niet in de afsluit menu/applet. Iemand info hierover?

Mijn dank zal immens groot zijn!  = :D  :-*
« Laatst bewerkt op: 2011/01/22, 11:04:30 door Zearaleone »

jesse2314

  • Gast
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/22, 11:05:03 »
Probeer is te herstarten in terminial met de code sudo reboot.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/22, 12:09:22 »
Probeer eens het volgende:

- kijk op de webstek van HP of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor je flaptop. Zo ja, flits je BIOS dan naar die nieuwere versie.

- installeer Ubuntu 10.10, want die heeft nieuwere stuurprogjes aan boord, die wellicht beter werken op jouw flap. Doe een schone opwaardering: http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/22, 15:56:38 »
Als eerste: bedankt voor jullie reacties! :)

Probeer is te herstarten in terminial met de code sudo reboot.
Had ik al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Ik krijg het Ubuntu logoscherm te zien met de bolletjes en dan bevriest de laptop. Er is een toetscombinatie om van dit logoscherm te switchen naar de tekst versie. Dan zou ik de laatste (fout)melding nog kunnen zien. Maar ik weet de combinatie niet meer. Alt-F1 of zo? Weet iemand dat? Ik zoek anders wel even.

- installeer Ubuntu 10.10, want die heeft nieuwere stuurprogjes aan boord, die wellicht beter werken op jouw flap. Doe een schone opwaardering: http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Al geprobeerd, maakt niets uit het probleem blijft bestaan bij ALLE Ubuntu versies vanaf 10.04. Eerdere versies niet geprobeerd.

- kijk op de webstek van HP of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor je flaptop. Zo ja, flits je BIOS dan naar die nieuwere versie.
Er is een nieuwere BIOS. Echter moet ik dan eerst wel XP installeren... Dit lijkt mij de beste optie, echter ook het meeste werk. :( Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen. Even graven tussen mijn CD's en DVD's naar XP...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/22, 16:53:44 »
BIOS flitsen zou ik zeker even doen, ja....

Mocht dat uiteindelijk niet de oplossing zijn voor je probleem, dan zou ik openSUSE 11.3 eens proberen: http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/22, 17:42:58 »
Bios geflitst. Ubuntu 10.04 weer geïnstalleerd en.... Nee!  >:( Blijft weer hangen bij herstart! Bah!

Ik pruts nog wel even verder... Ik worstel en kom boven!  =D Hoop ik...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/22, 21:09:03 »
Hallo

Kun je tijdens het booten in grub één van de opties proberen die hier;
http://linux.koolsolutions.com/2009/08/04/howto-fix-linux-hangfreeze-during-reboots-and-restarts/
worden beschreven.
(Tijdens booten, net na bios melding, shift toets vasthouden en daarna de te starten kernel
kiezen, dan e edit,  daarna optie toevoegen achter quiet splash en met ctrl x laten starten)
reboot=bios (of reboot=b) maakt de meeste kans.
Als het werkt dan die optie in je /etc/default/grub
in de volgende regel toevoegen;
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
en daarna in de terminal
sudo update-grub doen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline vds

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 12:17:14 »
BIOS flitsen zou ik zeker even doen, ja....

Mocht dat uiteindelijk niet de oplossing zijn voor je probleem, dan zou ik openSUSE 11.3 eens proberen: http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Ik heb ook een update voor de bios. Maar ik durf het niet uitvoeren omdat het heel riskant is. Is het niet goed gedaan, laptop dood!
Dat maakt hopelijk niet uit dat ik het niet uitvoer?

Betreft een nieuwe 17 inch laptop Toshiba Satellite L670
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 12:32:11 »

Ik heb ook een update voor de bios. Maar ik durf het niet uitvoeren omdat het heel riskant is. Is het niet goed gedaan, laptop dood!

Klopt, maar de kans dat dit gebeurt is klein.

Zelf doe ik altijd BIOS-updates, ook als ik geen enkel probleem ondervind met het oude BIOS. Gewoon, omdat ik graag steeds het nieuwste BIOS wil hebben. In 10 jaar tijd is het bij mij slechts één keer misgegaan met een moederbord, dat toch al gammel was (mechanische schade).

Citaat
Dat maakt hopelijk niet uit dat ik het niet uitvoer?

Betreft een nieuwe 17 inch laptop Toshiba Satellite L670

Of het niet uitmaakt, hangt af van de vraag of de BIOS-flits bepaalde problemen voor je kan oplossen.

Offline palm

  • Lid
Re: Ubuntu 10.04 bevriest tijdens herstart
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/23, 14:32:44 »
Als eerste: bedankt voor jullie reacties! :)

Probeer is te herstarten in terminial met de code sudo reboot.
Had ik al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. Ik krijg het Ubuntu logoscherm te zien met de bolletjes en dan bevriest de laptop. Er is een toetscombinatie om van dit logoscherm te switchen naar de tekst versie. Dan zou ik de laatste (fout)melding nog kunnen zien. Maar ik weet de combinatie niet meer. Alt-F1 of zo? Weet iemand dat? Ik zoek anders wel even.

- installeer Ubuntu 10.10, want die heeft nieuwere stuurprogjes aan boord, die wellicht beter werken op jouw flap. Doe een schone opwaardering: http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

Al geprobeerd, maakt niets uit het probleem blijft bestaan bij ALLE Ubuntu versies vanaf 10.04. Eerdere versies niet geprobeerd.

- kijk op de webstek van HP of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor je flaptop. Zo ja, flits je BIOS dan naar die nieuwere versie.
Er is een nieuwere BIOS. Echter moet ik dan eerst wel XP installeren... Dit lijkt mij de beste optie, echter ook het meeste werk. :( Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen. Even graven tussen mijn CD's en DVD's naar XP...
De laptop bevriest niet aan die bolletjes en ubuntu logo.
Waarschijnlijk is het die draak van plymouth die crashed.
Welke videokaart zit er in?