Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fatale fout grub bij hernieuwde installatie  (gelezen 1605 keer)

Offline A.B.J.

  • Lid
fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Gepost op: 2023/05/09, 15:24:34 »
Ik had en heb een dual boot systeem met Ubuntu 2204 lts en windows 10. Door mij onbekende oorzaak werkte grub niet zoals verwacht en startte alleen windows op. Grub herstel kreeg ik niet voor elkaar en ik besloot beide systemen opnieuw te laten installeren, nu met een wat grotere SSD en een nieuwe HD. De data op de HD wel gebackupd.
Op de nieuwe SSD was Windows geïnstalleerd en met een iso bestand voor Ub 2204-lts probeerde ik die ernaast te installeren. Alles ging goed tot de gewenste partitie moest worden aangegeven voor Ubuntu. Aanwijzen van de SSD schijf lukte niet, daar had Windows alle ruimte ingenomen. Met gparted die windows partitie verkleind en gewacht tot alle inhoud was aangepast. Omdat alles als ntfs was geformatteerd heb ik de nieuw gevormde partitie met fat32 geformatteerd, maar ook daar wilde Ubuntu niet installeren. Op de HD wilde Ubuntu wel geïnstalleerd worden en dat heb dan maar gedaan en op het laatst kreeg ik de melding: fatale fout voor Grub. Je kon dan een andere partitie aanwijzen om het alsnog goed te laten lopen: hielp niet. De installatie toch maar laten afmaken en nu start hij alleen in windows op. Ik hoopte via het bootmenu handmatig voor Ubuntu en windows te kunnen kiezen maar helaas. Ook nu start alleen Windows op.
Ik snap dat als iemand mij wil helpen ik nog voor de nodige info moet zorgen en ik heb de nodige prints van de oude en de nieuwe  situatie gemaakt. Ook start de proefstick nog steeds op dus daarmee kan ik nog info ophalen (hoop ik).
Ik hoop op goede raad!!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2023/05/09, 16:27:38 »
Wat er fout is gegaan, weet ik ook niet.
Zelf deel ik altijd eerst de partities in en ga daarna pas installeren.
Voor windows formatteer ik een partitie in NTFS en voor *buntu formatteer ik de partitie in EXT4.
Hopelijk heb je hier iets aan.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bart85

  • Lid
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2023/05/09, 17:38:11 »
Vanaf live cd starten. In chroot omgeving van het gewenste systeem het volgende bekijken of de efi firmware Ubuntu of Windows start. Dat kun je zien met:
efibootmgr Hoofdstuk 4.2 van https://wiki.archlinux.org/title/chroot
https://www.linuxbabe.com/command-line/how-to-use-linux-efibootmgr-examples
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2023/05/14, 17:20:12 »
@ron,
Als ik de partitie die ik eerder met FAT32 had geformatteerd nu als EXT4 formatteer en opnieuw vanaf een USBstick met de juiste Ub versie ga installeren wordt de swab-partitie dan vanzelf gemaakt?

Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2023/05/14, 17:30:50 »
Als je een computer veel geheugen (meer dan 4 a 6 GB)  heeft zal swap waarschijnlijk nooit gebruikt worden.Een extra swap partitie is met de huidige pc's eigenlijk niet nodig.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2023/05/14, 18:54:27 »
Als je een computer veel geheugen (meer dan 4 a 6 GB)  heeft zal swap waarschijnlijk nooit gebruikt worden.Een extra swap partitie is met de huidige pc's eigenlijk niet nodig.
Swap blijft nuttig, voor het geval.  Ubuntu werkt standaard niet meer met een afzonderlijk swap partitie, maar met een swapbestand in je systeempartitie.

Fedora werkt tegenwoordig niet meer met swapgeheugen op de harde schijf, maar wel met swapgeheugen in het geheugen zelf, op zram. Dat neemt geen plaats in tenzij nodig, m.a.w., wordt op vraag, dynamisch, toegewezen. En dat gebeurt natuurlijk als er nu net geheugen te kort is!. Toch levert deze aanpak winst, omdat zram gecomprimeerd is: zo kan er toch extra data in het geheugen vastgehouden worden als het uitzonderlijk eens nodig is.

Offline ajjp

  • Lid
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2023/05/14, 20:06:03 »
Citaat
... ... wordt de swab-partitie dan vanzelf gemaakt?
Nee, Ubuntu 22.04maakt geen swap-partities meer aan; dat was vroeger. Je zult wel in je bestandssysteem een -automatisch aangemaakte-  swap-file aantreffen.

Offline A.B.J.

  • Lid
Re: fatale fout grub bij hernieuwde installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2023/05/14, 22:15:57 »
Bedankt allemaal.
Dus als er een ruime EXT4 partitie is gemaakt kan ik de installatie gewoon laten starten.