Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios pakt mijn iso-USB niet????  (gelezen 1938 keer)

Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Gepost op: 2023/04/15, 18:52:42 »
Goedenavond,

Een opmerkelijk probleem hier. Ik wil mijn "2e pc" schoon herinstalleren van Kubuntu 20.04 naar 22.04. Dat is normaalgesproken een kwestie van ISO downloaden, niet vergeten de download te verifieren, ISO op usb zetten, USB in de pc hangen, BIOS op boot usb instellen, installeren. Zo niet nu, de bios weigert pertinent mijn usb-iso te detecteren. Frappant is dat de machine in het verleden op precies dezelfde wijze via usb-stick van een Kubuntu installatie is voorzien.  Ik heb al eens meegemaakt dat een computer 32bit was en daarom 64bit iso's niet pakte maar dat is hier niet aan de orde want dit is absoluut een 32bit machine.

Wat is hier (ineens) aan de hand? Ik heb nooit iets aan de bios veranderd en de vorige keer ging het probleemloos...
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #1 Gepost op: 2023/04/15, 19:23:58 »
Probeer een andere USB-poort van een andere USB-controller-chipset.

Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #2 Gepost op: 2023/04/15, 19:59:21 »
Probeer een andere USB-poort van een andere USB-controller-chipset.
Al geprobeerd, usb voor en usb achter.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #3 Gepost op: 2023/04/15, 20:12:50 »
dat is hier niet aan de orde want dit is absoluut een 32bit machine.
Je bedoeld 64 bit neem ik aan?

Probeer eens met een andere PC om van de stick te booten, dan weet je of het aan de PC, of aan de stick ligt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #4 Gepost op: 2023/04/15, 20:24:27 »
dat is hier niet aan de orde want dit is absoluut een 32bit machine.
Je bedoeld 64 bit neem ik aan?

Probeer eens met een andere PC om van de stick te booten, dan weet je of het aan de PC, of aan de stick ligt.

Dat klopt Ron, het is een 64 bit machine. Ik heb echter al met dezelfde stick die ik aan de bewuste pc had gehangen een laptop onder handen genomen. Later had ik dezelfde OS op een andere stick gezet, die kan ik nog wel eens testen op een andere machine.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #5 Gepost op: 2023/04/15, 22:02:39 »
@Ron en andere geinteresseerden,

Het ligt blijkbaar niet aan de stick. Op dit moment zit ik dit bericht te typen op een schone herinstallatie op mijn 'main machine´. Die pakte gewoon keurig de iso-usb en de installatie ging lekker vlot.

Waar kan e.e.a nog meer aan liggen?


Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jolo

  • Lid
Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #6 Gepost op: 2023/04/16, 12:05:10 »
… de bios weigert pertinent mijn usb-iso te detecteren.
Bedoel je dat er in het BIOS bij Boot (Option) Priorities geen enkel USB apparaat wordt getoond? En staan in die BIOS Legacy USB Support en Legacy USB3.0 Support (nog) wel op Enabled? Het zou kunnen dat het in jouw BIOS andere benaming hebben. Zoals dat bijvoorbeeld het geval is met mijn HP Compaq Elite 8300 SFF  pc. Start vanaf die pc Kubuntu 20.04 nog wel goed op? Zo ja, wordt je Kubuntu installatie usb-stick dan nog wel gezien door het terminalvenstercommando parted -l [Enter]

Waarbij je er uiteraard voor zorgt, dat er maar één USB apparaat is ingeplugd.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #7 Gepost op: 2023/04/16, 12:42:42 »
De machine heeft nu uiteindelijk de usb stick herkend. Als volgt: in eerste instantie kon ik nergens de usb stick vinden in de bios. Ik plugde de stick aan de achterkant van de machine om te kijken wat dat voor effect had. Nog steeds geen usb stick te zien totdat ik op ¨CD rom drives" selecteerde. Daar stond de blu-rayspeler, dvd-brander, en de stick...?? Toen kon ik die selecteren als "eerste DVD-drive" en daarna dus ook als eerste boot device. Dit had geen effect. Vandaag zojuist toch weer de stick aan de voorkant er in geplugd en in eerste instantie weer niets gevonden. Echter nu selecteerde ik de HD-drives, daar stonden de twee harde schijven in de lijst en daaronder, jawel.. de usb-stick. Ik besloot hetzelfde te proberen als gisteren en daarna maakte ik de usb weer de eerste boot priority. Zowaar, nu pakte de machine hem wel en op dit moment staat de pc de iso op te starten... (ik heb geen idee meer hoe het de vorige keer ging... Ik zou zweren dat het niet zo was gegaan...).
« Laatst bewerkt op: 2023/04/16, 12:49:29 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Oesje

  • Lid
Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #8 Gepost op: 2023/04/16, 14:28:07 »
In de BIOS kan je USB boot instellen als
USB boot Disabled of Enabled
Bij USB boot Disabled zul je de USB stick niet terugvinden als die ingeplugd is en dus ook niet met de USB stick kunnen booten
Een andere optie is om bij het aanzetten van de PC met ingeplugde USB stick onmiddelijk F toets (hangt van merk af) te drukken en krijg je een bootmenu te zien en je het apparaat kan selecteren met wat je de PC wil laten booten .
https://www.computerhope.com/jargon/b/boot_menu.htm


https://support.lenovo.com/au/en/solutions/ht104668-how-to-select-boot-device-from-bios-boot-menu-ideapad-thinkpad-thinkstation-thinkcentre-ideacentre


« Laatst bewerkt op: 2023/04/16, 14:30:09 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Bios pakt mijn iso-USB niet????
« Reactie #9 Gepost op: 2023/04/16, 15:45:33 »
In de BIOS kan je USB boot instellen als
USB boot Disabled of Enabled
Bij USB boot Disabled zul je de USB stick niet terugvinden als die ingeplugd is en dus ook niet met de USB stick kunnen booten
Een andere optie is om bij het aanzetten van de PC met ingeplugde USB stick onmiddelijk F toets (hangt van merk af) te drukken en krijg je een bootmenu te zien en je het apparaat kan selecteren met wat je de PC wil laten booten .
https://www.computerhope.com/jargon/b/boot_menu.htm


https://support.lenovo.com/au/en/solutions/ht104668-how-to-select-boot-device-from-bios-boot-menu-ideapad-thinkpad-thinkstation-thinkcentre-ideacentre

Met dit verschijnsel ben ik bekend echter hier was dat probleem blijkbaar niet aan de orde. Direct een F toets om een medium te selecteren voor booten is inderdaad het fijnste maar ik kwam bij deze machine niet achter de functie. Dell bijvoorbeeld geeft dat standaard aan bij opstarten, is wel handig. Allen dank voor uw meedenken, ik ga het topic op "opgelost" zetten.

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.