Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een globale introductie van Docker en Container TIP  (gelezen 6312 keer)

Joshua Orbit

  • Gast
Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Gepost op: 2020/05/21, 10:56:55 »
Een knappe eenvoudige uitleg naar wat Docker en Container zijn, en wat de potentiëlen zijn voor de toekomst met Ubuntu .

Ubuntu  gaat steeds meer naar de Cloud(s) en sommige geruchten gaan ook al de ronde dat Microsoft zakelijk Ubuntu zou kunnen overnemen ..... velen huiveren bij die gedachten maar in de potentiëlen zal Ubuntu steeds meer, dankzij Microsoft, in de uitrol komen van zowel werkvloer, als in de winkel met een thuisversie. Laat ons voorlopig een open geest houden daarin.

https://medium.com/@sunnyshrm988/an-easy-guide-to-understand-what-is-docker-and-container-8f45cb54db72

Er is nog een doorverwijzing na de algemene introductie. Engelstalig maar een Google Translate (b.v. ) maakt het introductiewerk leesbaar voor mensen die het Engels niet machtig zijn.

Veel leesplezier !!!!

Offline MKe

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/21, 12:13:18 »
Ik zat net te denken om op mijn blog een stuk te gaan wijden aan docker na de huidige serie over DWM. Ik gebruik Docker al jaren professioneel en kan het van harte aanbevelen.

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/21, 17:53:18 »
Ik zat net te denken om op mijn blog een stuk te gaan wijden aan docker na de huidige serie over DWM. Ik gebruik Docker al jaren professioneel en kan het van harte aanbevelen.

Zou zeker top zijn om daar op je blog een stukje aan te wijden. De materie is voor velen nog te ongekend en dan de rol nog van Kubernetes en Docker ......

Offline MKe

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/21, 18:46:49 »
Ik zat net te denken om op mijn blog een stuk te gaan wijden aan docker na de huidige serie over DWM. Ik gebruik Docker al jaren professioneel en kan het van harte aanbevelen.

Zou zeker top zijn om daar op je blog een stukje aan te wijden. De materie is voor velen nog te ongekend en dan de rol nog van Kubernetes en Docker ......
Kubernetes is meer iets voor een bedrijf denk ik. Voor particulieren is docker en docker-compose al behoorlijk bruikbaar. Ik gebruik het zelfs op mijn laptop om dingen uit te proberen.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/21, 22:10:13 »
(...) Er is nog een doorverwijzing na de algemene introductie. Engelstalig maar een Google Translate (b.v. ) maakt het introductiewerk leesbaar voor (...)
Grappig dat je dat stelt, want volgens mij is de oorspronkelijke tekst in het Engels in een redelijk slecht Engels opgesteld: "understand what is docker (...)" is zeker geen normaal Engels taalgebruik en zo zijn er nog wel wat fouten tegen de Engelse grammatica.
Maar goed, inhoudelijk begrijp ik wel waarover de tekst gaat.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/22, 08:01:31 »
(...) Er is nog een doorverwijzing na de algemene introductie. Engelstalig maar een Google Translate (b.v. ) maakt het introductiewerk leesbaar voor (...)
Grappig dat je dat stelt, want volgens mij is de oorspronkelijke tekst in het Engels in een redelijk slecht Engels opgesteld: "understand what is docker (...)" is zeker geen normaal Engels taalgebruik en zo zijn er nog wel wat fouten tegen de Engelse grammatica.
Maar goed, inhoudelijk begrijp ik wel waarover de tekst gaat.
Misschien bijscholing nodig Jenske ? Is perfect Engels dat in de tekst staat en je vervalst zelf een beetje hier op het forum : er staat wel degelijk to understand what is Docker and Container . Mix je Nederlands niet met Engels ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/22, 10:43:00 »
Ik moet Jenske bijtreden. Wat voor Engels is dat? In tegenstelling tot Jenske snap ik dat slecht geschreven verhaal zelfs niet. Ik had vol hoop doorgeklikt voor een "knappe eenvoudige uitleg", maar het was een koude douche  :rolleyes:

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/23, 08:57:56 »
Ik moet Jenske bijtreden. Wat voor Engels is dat? In tegenstelling tot Jenske snap ik dat slecht geschreven verhaal zelfs niet. Ik had vol hoop doorgeklikt voor een "knappe eenvoudige uitleg", maar het was een koude douche  :rolleyes:

Door een Indiër geschreven, maar als voor jullie purisme primeert boven de inhoud ....... gedaan met tips ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/16, 19:17:23 »
Ik zat hier nog over na te denken.

Zouden er hier nog mensen geïnteresseerd zijn in docker (voor dummies)? Ik ben op zich wel bereid om daar wat tijd in te steken. Het is wel niet specifiek Ubuntu, maar wel heel erg Linux ( de reden waarom Windows een mini versie van Linux draait in een soort VM, alleen maar om ook docker te kunnen aanbieden).

Zo ja, in welke vorm dan? Een draadje hier op het forum of iets op mijn blog? Een wiki heb ik niet zo’n zin in, ik zou het graag wat minder formeel en wat meer interactief willen doen.

Zoals ik al eerder zei heb ik wel wat ervaring met Docker. Mijn bedrijf was een early adopter van deze techniek en ik heb er jarenlang mee gewerkt.

JorisC

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/16, 20:25:42 »
Citaat van: Joshua Orbit
Ubuntu  gaat steeds meer naar de Cloud(s) en sommige geruchten gaan ook al de ronde dat Microsoft zakelijk Ubuntu zou kunnen overnemen ..... velen huiveren bij die gedachten maar in de potentiëlen zal Ubuntu steeds meer, dankzij Microsoft, in de uitrol komen van zowel werkvloer, als in de winkel met een thuisversie. Laat ons voorlopig een open geest houden daarin.

Ubuntu niet alleen, ook Red Hat, OpenSuse, CentOS en is niet bedoelt voor de modale thuisgebruiker maar voor ontwikkelaars .
Microsoft spreekt over een kernel die COMPATIBEL is met de Linux kernel en niet van overname .
https://datanews.knack.be/ict/nieuws/microsoft-breidt-ondersteuning-voor-linux-uit/article-news-1601471.html?cookie_check=1592331662

Offline Jenske

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/17, 12:05:26 »
Ik heb Joshua Orbits opmerking ivm mijn kennis van het Engels en het purist zijn ter harte genomen: vorige weken een intensieve cursus Engels gevolgd (170 uur continu) en ... mijn eerdere vaststelling blijft dezelfde: slecht Engels, in die mate dat het onduidelijk wordt.

Alle gekheid op een stokje: ik hoop dat er iets minder scherp op de man -- in dit geval mezelf -- wordt geschoten.


Ik moet Jenske bijtreden. Wat voor Engels is dat? In tegenstelling tot Jenske snap ik dat slecht geschreven verhaal zelfs niet. Ik had vol hoop doorgeklikt voor een "knappe eenvoudige uitleg", maar het was een koude douche  ;/

Door een Indiër geschreven, maar als voor jullie purisme primeert boven de inhoud ....... gedaan met tips ;)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/17, 12:06:23 »
... en nu ga ik een cursus Hindi volgen. Kwestie van mee te zijn ;-)

Ik heb Joshua Orbits opmerking ivm mijn kennis van het Engels en het purist zijn ter harte genomen: vorige weken een intensieve cursus Engels gevolgd (170 uur continu) en ... mijn eerdere vaststelling blijft dezelfde: slecht Engels, in die mate dat het onduidelijk wordt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

JorisC

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/17, 12:47:50 »
Wat is Docker , volledig in het Nederlands .
https://www2.computerworld.nl/cloud/84263-wat-is-docker  ^-^

JorisC

  • Gast
Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #13 Gepost op: 2020/06/17, 12:58:55 »
Even off-topic

Had ik graag gezien hoe dit schip in de haven van Antwerpen aangemeerd is . Moet de moeite waard geweest zijn .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/11/grootste-containerschip-van-de-wereld-meert-aan-in-haven-van-ant/



Re: Een globale introductie van Docker en Container TIP
« Reactie #14 Gepost op: 2020/06/17, 17:00:11 »
Even off-topic

Had ik graag gezien hoe dit schip in de haven van Antwerpen aangemeerd is . Moet de moeite waard geweest zijn .
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/11/grootste-containerschip-van-de-wereld-meert-aan-in-haven-van-ant/

Geweldig, wat een techniek!
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen