Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OpenOffice installeren  (gelezen 2807 keer)

Offline Atwist

  • Lid
OpenOffice installeren
« Gepost op: 2014/02/07, 09:44:05 »
Hallo

Heb net OpenOffice 4 binnen maar hoe installeer ik dit (ben Windows gewend) maar ik doe iets verkeerd maar wat weet ik niet.
Hen wel de het juiste bestand "Apache_OpenOffice_4.0.1_Linux_x86-64_install-deb_nl.tar.gz".
Probeer dit door middel van Terminal te installeren maar mij lukt het niet.
Heeft iemand kleine stappen plan hoe ik de juiste weg bewandel
Het bestand staat op mijn Desktop.

alvast bedankt
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Ramana

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/07, 10:08:43 »
Openoffice zit als dep -pakket in het Apache....tar.gz bestand. Dus eerst dit bestand uitpakken en vervolgens de xx.dep bestanden installeren. Dat hoeft dan niet via de terminal; dubbelklikken is voldoende, dan start Gdebi om het bestand te installeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/02/07, 10:10:32 door Ramana »

Offline Atwist

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/07, 10:19:14 »
Hallo Ramana,

Ik heb helaas geen xx.deb bestanden of bedoel je hier iets anders mee
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/07, 10:19:20 »
Maar waarom überhaupt Open Office? Opvolger Libre Office zit immers al standaard in Ubuntu....

Offline Ramana

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2014/02/07, 10:24:25 »
Hallo Ramana,

Ik heb helaas geen xx.deb bestanden of bedoel je hier iets anders mee


xx = namen van de verschillende deb-bestanden (het zijn er 41!!) die na uitpakken tevoorschijn komen.
(En, wat Pjotr opmerkt, waarom Open Offive i.p.v. Libreoffice?)

Nog een opmerking: er is wel een bepaalde volgorde waarin je de Openoffice-bestanden moet installeren (het  installatieprogramma Gdebi geeft wel aan welk pakket ontbreekt, dus eerder geinstalleerd moet worden)
« Laatst bewerkt op: 2014/02/07, 10:33:37 door Ramana »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2014/02/07, 10:26:23 »
Ik zag trouwens in je berichtengeschiedenis, dat je Xubuntu hebt. Die heeft standaard geen Libre Office aan boord, maar die kun je als volgt heel makkelijk erbij installeren, vanuit het Softwarecentrum:
https://sites.google.com/site/computertip/direct-doen-xubuntu#TOC-Installeer-Libre-Office
(punt 2.3, linkerkolom)

Offline Atwist

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2014/02/07, 10:29:07 »
Pjotr,

Ik heb veel exel bestanden met VBA en dat heeft Libreoffice niet althans ik heb het niet kunnen vinden.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.


Offline Atwist

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2014/02/07, 11:15:29 »
Heb Libreoffice er weer op gezet maar de VBA functie werk niet heb alles aan staan.
Maar hoe kom ik in het VBA venster bij Excel was het Alt+F11 maar hier ben ik er nog niet achter.

Ben benieuwd naar jullie reacties
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Atwist

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2014/02/07, 11:29:28 »
Heb inmiddels gevonden hoe ik in het VBA scherm kom, via macro, macro beheer.....
maar geen VBA code die ik heb geschreven.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline wowo

  • Lid
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2014/02/07, 12:50:47 »
Vraag me ook af of macro's van Microsoft Word wel kunnen werken in LibreOffice Word.
Zelf ben ik er onlangs ook tegenaan gelopen doordat ik een bepaald formulier van het UWV had gedownload (Word met macro's).
Ik kreeg dit formulier wel geopend maar niet ingevuld met LibreOffice en dus moest ik helaas weer even gebruik maken van mijn virtuele windows ... 
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: OpenOffice installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2014/02/07, 16:13:29 »
Vraag me ook af of macro's van Microsoft Word wel kunnen werken in LibreOffice Word.
Oorlogen om marktaandeel worden vanouds via dit soort 'minder belangrijke zaken' uitgevochten en beslecht. Iemand in mijn familie is een soort boekhouder en hij 'moet wel' met Excel werken want al z'n klanten werken daarmee en die hebben allemaal leuke macro's die het misschien niet of minder goed doen in LO-Calc...

Frederik

  • Gast
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2014/02/07, 17:42:41 »
Uit de Libre Office Helppagina's:

 Macro's in Microsoft Office en LibreOffice
Een paar uitzonderingen daar gelaten kunnen Microsoft Office en LibreOffice niet dezelfde macrocode uitvoeren. Microsoft Office gebruikt VBA-code (Visual Basic for Applications), en LibreOffice maakt gebruik van BASIC-code gebaseerd op de LibreOffice API-omgeving (Application Program Interface). Hoewel de programmeertaal hetzelfde is, zijn de objecten en methoden anders.
Note.png    De meest recente versies van LibreOffice kunnen enkele Excel Visual Basic-scripts uitvoeren als u deze mogelijkheid inschakelt via LibreOffice - VoorkeurenExtra - Opties - Laden/Opslaan - VBA-eigenschappen.

Als u macro's in een van de toepassingen gebruikt en u wilt dezelfde functionaliteit in de andere toepassing gebruiken, dan moet u de macro's bewerken. LibreOffice kan de macro's laden die in Microsoft Office-bestanden voorkomen. Daarna kunt u de macrocode in de Basic IDE-editor van LibreOffice bewerken.
U kunt VBA-macro's behouden of verwijderen

Open een Microsoft Office-document dat VBA-macrocode bevat. Wijzig alleen de normale inhoud (tekst, cellen, afbeeldingen) en bewerk de macro's niet. Sla het document op als een Microsoft Office-bestandstype. Open het bestand in Microsoft Office en de VBA-macro's worden net als eerder uitgevoerd.

U kunt de VBA-macro's uit het Microsoft Office-bestand verwijderen tijdens laden of opslaan.

    Kies Extra - Opties - Laden/Opslaan - VBA-eigenschappen om de afhandeling van VBA-macro's in LibreOffice in te stellen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: OpenOffice installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2014/02/07, 18:01:31 »
Zelf ben ik er onlangs ook tegenaan gelopen doordat ik een bepaald formulier van het UWV had gedownload (Word met macro's).
Gewoon het formulier terug sturen en erbij vertellen, dat ze als semi-overheid in openstandaarden moeten werken.
Willen ze daar niet aan meewerken, dan moeten ze de licentie kosten van Windows en MS-Office aan je overmaken :lol:
Op dit moment zijn ze (het UWV dus) bezig om over te schakelen, zodat de wekelijkse vacature lijst ook niet meer in .DOC wordt verzonden.
Alleen zijn ze traag, want mijn klacht wordt al vanaf 5 maart 2013 behandeld .............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.