Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dark Side Of The Prism  (gelezen 945 keer)

Dark Side Of The Prism
« Gepost op: 2013/08/10, 16:54:54 »
Geen vraag maar een handige Firefox add-on die je waarschuwt of de Amerikaanse NSA  je afluistert.

Irritant is alleen dat je het geluid niet kunt uitzetten. Hopelijk komt de ontwikkelaar nog met deze optie.

Zie deze link voor info :

http://www.computeridee.nl/nieuws/dark-side-prism-plug-voor-firefox

Inidien je het wat vindt, maak dan svp anderen attent op deze add-on in de strijd tegen de schandalige afluisterpraktijken van de Amerikaanse NSA.
Een boek doet het altijd...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/10, 17:28:26 »
Volgens mij is het juist de bedoeling dat de melodie "irritant" wordt. Het is om gebruikers er op een ludieke manier op te wijzen dat ze kunnen worden afgeluisterd, daar help deze add-on niet echt tegen vrees ik.  :police:
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/10, 18:03:12 »
Dat klopt inderdaad. De add-on voorkomt NIET het eventuele afluisteren- zou wel heel knap zijn - maar maakt je erop attent dat je mogelijk wordt afgeluisterd. Het is dan de keuze aan jezelf wat je doet. Doorgaan op de betreffende website of niet.

Je opmerking over de irritante melodie vat ik niet helemaal ??? Je hoeft toch niet constant die melodie te horen? Wanneer ik bv 3 sec die melodie of welk geluid dan ook zou horen, dan ben ik gealarmeerd en hoef ik niets meer te horen. De popup van Pink Floyd's Dark Side Of The Moon verdwijnt toch ook weer snel....
Een boek doet het altijd...

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/10, 20:06:46 »
Laat het ook weten wanneer je wordt afgeluisterd door onze schandalige AIVD? Want ook die tappen ons internet af. Ik snap nog steeds niet waarom die NSA zo'n hype is in *Nederland*. De AIVD tapt ons al jaren af maar verder dan een schamel nieuwsberichtje is dat nooit gekomen. Maar oh wee als een ander land ons afluistert, ja dat maakt zo'n enorm verschil. Ik wil ook weten wanneer de AIVD me afluistert hoor maar daar is volgens mij geen add-on beschikbaar voor...

Trouwens, "maak dan je vrienden erop attent" --> dit is een Ubuntu-forum, geen marketingforum en het komt nu over alsof je al weet dat *iedereen* het schandalig vindt.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/10, 20:11:05 door Vistaus »

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/11, 00:02:06 »
@Vistaus
Je hebt helemaal gelijk dat dit geen 'marketingforum' is.  Normaliter ben ik zeer terughoudend met dergelijke oproepen, maar dit is een dusdanig - mondiaal - belangrijk onderwerp, dat in mijn optiek uitzonderingen in bepaalde specifieke gevallen - zoals m.i. deze - toegestaan kunnen worden. Het is uiteraard aan de webbeheerder of hij de oproep wil verwijderen of niet.
Overigens vind ik je woordkeuze ('marketing') de plank een beetje misslaan.

Je schrijft verder  'het komt nu over alsof je al weet dat *iedereen* het schandalig vindt'. Obama zal het waarschijnlijk niet schandalig vinden, als ook een aardige riedel Amerikaanse overheidsfunctionarissen, maar ik moet je zeggen dat alle mensen die ik tot nu toe heb gesproken over het PRISM-onderwerp - en dat zijn er heel wat - mij
meedeelden dat ze het - zonder uitzondering - schandalig vinden. Ze gebruikten iets andere termen om hun ongenoegen te uiten, die ik hier niet zal noemen.
Maar wellicht zijn er mensen die er geen enkel probleem mee hebben dat ze op grove wijze in hun privacy worden geschoffeerd. Ik ben ze nog niet tegengekomen in elk geval...

Een boek doet het altijd...

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/11, 00:33:51 »
Oké, bij deze ken je dan wel iemand in je omgeving die de NSA niet schandalig vindt: IK. En dat meen ik serieus.

Ik ben wel met je eens dat 'marketing' wellicht een verkeerde woordkeuze was, sorry daarvoor. Maar je begrijpt gelukkig wel waar ik op doel.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/11, 00:35:51 door Vistaus »

Offline MKe

  • Lid
Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/11, 09:36:59 »
Niet om het politiek te maken hoor, maar ik hoop dat mensen die hierover klagen wel begrijpen dat dit soort acties van overheden zijn gestart vanwege het internationale terrorisme. Iedereen die 2001 bewust heeft meegemaakt weet waartegen gestreden wordt. De overheid doet dit niet voor een of andere commerciele reden (anders dan google maar eens wat te noemen) of samenzwering tegen eigen bevolking, maar voor de veiligheid van de bevolking. Dit is niet om het goed te praten, maar om het in een perspectief te zetten. Voordat er weer zo gemakkelijk 'schandalig' wordt geroepen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/11, 12:34:58 »
Obama zal het waarschijnlijk niet schandalig vinden
'Schandalig' noemt Obama het niet maar zelfs Obama wil dat dit gaat veranderden:
   WikiLeaks-voorman Julian Assange is blij met het nieuws dat president Obama het Amerikaanse spionageprogramma gaat aanpassen. Met een verwijzing naar de bekendste klokkenluider van het moment spreekt Assange van "een overwinning voor Edward Snowden en zijn vele aanhangers".

Obama maakte gisteren bekend dat hij antiterreurwetgeving wil aanpassen om meer openheid te geven over de afluisterprogramma's van de geheime dienst NSA.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/11, 18:07:55 »
@ Vistaus : De NSA an sich vind ik ook niet schandalig, net zo min als de AIVD. Alleen wanneer ze onze privacy met voeten gaan treden, vind ik dat wel schandalig. En bedankt voor je excuses hoor  ;)

@ testcees : Fantastisch dat Obama (misschien worden we trouwens nu wel afgeluisterd door de NSA, AIVD of weet ik wat voor instantie, omdat we de naam OBAMA gebruiken  =D) meer openheid wil geven voor wat betreft afluisterprogramma´s! Ik ga echter pas juichen wanneer de theorie daadwerkelijk in praktijk is gebracht, ok?
Een boek doet het altijd...

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/11, 20:13:44 »
Alleen wanneer ze onze privacy met voeten gaan treden, vind ik dat wel schandalig.

Oké, dat mag je vinden maar dat veranderd niks aan mijn mening; ik vind niet dat de NSA schandalig omgaat met onze privacy. Anno 2013 is er toch al weinig privacy meer dus het maakt mij geen zak uit wat de NSA wel of niet doet, ze gaan hun gang maar.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/11, 22:00:41 »
misschien worden we trouwens nu wel afgeluisterd door de NSA, AIVD of weet ik wat voor instantie
"Afluisteren" is niet nodig, berichten op dit forum zijn openbaar en mag/kan iedereen lezen.

Van "Afluisteren" kan sprake zijn bij berichten die je "in vertrouwen" aan iemand stuurt bijvoorbeeld met Skype.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/11, 23:20:48 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/12, 11:08:50 »
Van "Afluisteren" kan sprake zijn bij berichten die je "in vertrouwen" aan iemand stuurt bijvoorbeeld met Skype.

WC-eend, zoals altijd. De berichten via Skype zijn end-to-end versleuteld met een hoge encryptie. Het enige waar de NSA bij kan is VIDEO-, en AUDIOgesprekken die met Skype gevoerd zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Dark Side Of The Prism
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/12, 12:06:20 »
De berichten die je via Skype verstuurt lopen ook allemaal via de centrale servers van Skype. Op die servers kunnen ze eenvoudig ontsleuteld worden. Dit geldt voor tekst, video en audio.

http://www.theguardian.com/world/2013/jul/11/microsoft-nsa-collaboration-user-data
https://en.wikipedia.org/wiki/Skype#Security_and_privacy