Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!  (gelezen 612 keer)

Offline jazzper

  • Lid
Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!
« Gepost op: 2008/04/06, 17:51:20 »
Na het kiezen van ubuntu in het grub-menu, start de computer weer opnieuw op. Het enige dat ik heb veranderd aan mijn computeris het aanmaken van een extra partitie in windows en ik heb het office pakket geinstalleerd in windows. Kan dit effect hebben op ubuntu?? Wat is windows toch een vervelend iets!!

Ik heb ubuntu 7.10 ams 64 geinstalleerd.....

Kan ik desnoods ubuntu herinstalleren en mijn home partitie ongewijzigd laten?

Greetz

Jazz

Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/06, 18:03:38 »
Je krijgt dus nog wel je grub-menu ?
Lees hier wat meer over problemen met grub als je windows iets laat veranderen aan je partities.
Dat kun je sowieso beter met ubuntu doen (gparted dus).  Maar er is niks verloren, hoor.  Waarschijnlijk kun je met deze uitleg het probleem oplossen (tenzij je nieuwe partitie natuurlijk over die ubuntu partitie heen is.
Moest er een herinstallatie van komen, dan kun je je homepartitie behouden. Je duidt dan aan dat je die partitie als mountpoint /home geeft en je kijkt 15 keer dat je ze NIET hebt aangevinkt om te formatteren.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jazzper

  • Lid
Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/06, 18:14:07 »
ik zal dat eens proberen, maar opzich werkt mijn grub wel. Ik heb die tweede partitie voor windows aangemaakt met de gparted live cd, leek mij de veiligste manier. Komen er dan toch veranderingen in de grub???

Verder ben ik zeer blij me ubuntu! T kost me alleen veeeeel tijd. Ik kan me er letterlijk uuuuuuuren mee vermaken!!

Offline jazzper

  • Lid
Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/06, 18:35:42 »
Voor de zekerheid heb ik een grub herstel uitgevoerd, maar dit was overbodis. Ik heb namelijk 2 harde schijven en op de windows schijf heb ik een partitie erbij gemaakt, de grub was dus niet overschreven.

Soms start Ubuntu gewoon op, maar 7 van de 10 keer (ongeveer;)) gaat ie weer rebooten na het kiezen van ubuntu in de grub.

Welke code kan ik invoeren in de terminal om errors te vinden?

Offline jazzper

  • Lid
Ub. start niet meer na aanmaken partitie in windows ?!!?!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/07, 19:35:34 »
Voor de zekerheid heb ik een grub herstel uitgevoerd, maar dit was overbodis. Ik heb namelijk 2 harde schijven en op de windows schijf heb ik een partitie erbij gemaakt, de grub was dus niet overschreven.

Soms start Ubuntu gewoon op, maar 7 van de 10 keer (ongeveer;)) gaat ie weer rebooten na het kiezen van ubuntu in de grub.

Welke code kan ik invoeren in de terminal om errors te vinden?