Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wireless verbinding met windows usb lan  (gelezen 1889 keer)

kajivar

  • Gast
wireless verbinding met windows usb lan
« Gepost op: 2007/03/25, 10:57:11 »
Ik heb sinds kort Ubuntu 6.10 geïnstalleerd naast windows 2000, en ik heb altijd al een sweex LC100060 usb wireless adapter, alleen weet ik niet hoe ik die moet installeren.
Ik heb de windows driver maar Ubuntu kan blijkbaar geen .exe bestanden lezen.

Kan iemand mij daarbij helpen? (liefst step-by-step, want ik ben nog een simpele beginner...)

Groetjes,

kajivar

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wireless verbinding met windows usb lan
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/25, 12:52:54 »
.exe bestanden zijn een Windows dingetje, hoewel je voor wireless drivers een wrapper kunt gebruiken om windows drivers te gebruiken, is dit niet aangeraden, als er een andere oplossing is :)

voor de rest kan je sommige .exe bestanden (zelfs 3D games) voor windows draaien op linux met API Wrapping software zoals Wine, maar dat terzijde

laten we het erop houden dat windows programma's niet bedoeld zijn voor linux en daar dus in normale omstandigheden niet op draaien..

--

Nu, over je netwerkkaart, ik heb onderzoek gedaan naar je netwerkkaart, en het belangrijkste bij bijna alle hardware is dat de hardware een chipset bevat die niet per se van de maker zelf is. Jouw Sweex bijvoorbeeld gebruikt een Ralink chipset, dat is een populaire chipset die toevallig goed wordt ondersteund in linux, en ook Ralink zelf steunt de Linux gemeenschap op een correcte manier, dus is ondersteuning voor Ralink wel goed. Kortom: je hebt geluk :)

Drivers installeren is meestal larie en apekool op Ubuntu. Ubuntu is een gebruiksvriendelijk "plug and play" besturingssysteem (in de meeste gevallen! als je gelukt hebt met je hardware enzo)

Dus... plug dat Sweex ding in de USB poort van je computer en kijk of je toevallig niet automatisch/automagisch een verbinding krijgt met het internet. Indien dit niet het geval is (kan zijn als je WEP of WPA gebruikt bijvoorbeeld) kan je via Systeem -> Beheer -> Network je verbinding configureren vermoed ik.
De precieze instructies hiervoor heb ik ff gestolen van de post onder mij van halepole (bedankt, halepole :P)
Citaat van: halepole
Als je daar Draadloze verbinding ziet selecteer dat en klik dan op eigenschappen.
Vink dan "Deze verbinding activeren" aan en zet daar je instellingen in.
Probeer dan eens met firefox.
Een simpelere manier is natuurlijk om Network-manager ff snel te installeren, maar dat kan je dan best doen na de installatie van Ubuntu. Network-manager is namelijk een handig tooltje dat je netwerken op een heel eenvoudige manier voor jou beheert. De volgende versie van Ubuntu (Feisty Fawn; 7.04) die over 3 weken het daglicht ziet zal deze Network-manager zelfs standaard gebruiken, al vanaf de live cd, dus je hebt 2 keuzes om het lekker makkelijk te houden:

- wacht op Ubuntu 7.04 (Feisty Fawn) die zal op 19 april beschikbaar zijn, download die, brand die op een cd-rom, en probeer die uit, die zou alles echt automatisch moeten doen voor je, je moet dan gewoon in de taakbalk op het netwerk icoon klikken, de naam van je router kiezen en eventueel een WEP of WPA beveiligingssleutel invoeren als je router is beveiligd

of:

- installeer Ubuntu nu gewoon met versie 6.10 (Edgy Eft) en na installatie installeer je Network-manager, dan zal het in principe net zo eenvoudig zijn :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

halepole

  • Gast
wireless verbinding met windows usb lan
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/25, 12:54:13 »
Citaat van: kajivar
Ik heb sinds kort Ubuntu 6.10 geïnstalleerd naast windows 2000, en ik heb altijd al een sweex LC100060 usb wireless adapter, alleen weet ik niet hoe ik die moet installeren.
Ik heb de windows driver maar Ubuntu kan blijkbaar geen .exe bestanden lezen.

Kan iemand mij daarbij helpen? (liefst step-by-step, want ik ben nog een simpele beginner...)

Groetjes,

kajivar
Kijk eens onder Systeem => Beheer => Netwerk

Als je daar Draadloze verbinding ziet selecteer dat en klik dan op eigenschappen.
Vink dan "Deze verbinding activeren" aan en zet daar je instellingen in.
Probeer dan eens met firefox.

Als het niet gaat probeer dit dan eens en zet het in dit toppic.
Systeem => Beheer => Apparaatbeheer
Kijk daar eens of je een draadloze device ziet.
Als je niet zeker weet zet het dan in dit toppic.

Ook kan je eens in de terminal iwlist scan intikken of iwconfig
Zet dat eens in dit toppic.

Ik hoop dat het bij de eerste stap al opgelost is en moet je de andere niet meer doen.
Het is mijn eerste antwoord om te helpen en dus mischien niet volledig en onjuist.
Als iemand mij kan verbeteren of tips kan geven moet je het maar laten weten.

Groetjes Halepole

oeps 13 s te laat

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
wireless verbinding met windows usb lan
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/25, 12:58:00 »
Citaat van: halepole
oeps 13 s te laat
Ach :) ik heb nog gebruik gemaakt van jouw ervaringen met systeem->beheer->netwerk om mijn post bij te schaven ;) dus het is niet voor niks geweest
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

halepole

  • Gast
wireless verbinding met windows usb lan
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/25, 13:53:21 »
Citaat van: profoX
Citaat van: halepole
oeps 13 s te laat
Ach :) ik heb nog gebruik gemaakt van jouw ervaringen met systeem->beheer->netwerk om mijn post bij te schaven ;) dus het is niet voor niks geweest
Het is leuk om als een echt groentje iemand een heel klein beetje te helpen want ik ben maar sinds vorig weekend bezig met linux/Ubuntu.

Groetjes Halepole

kajivar

  • Gast
wireless verbinding met windows usb lan
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/25, 14:17:12 »
Bedankt alvast voor alles, alleen doet ie het nog niet... :(

En hoe installeer ik dan zonder internet verbinding 'Network manager'?

Groetjes,

Kaj-Ivar