Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wachtwoord  (gelezen 4073 keer)

Wachtwoord
« Gepost op: 2009/08/27, 21:49:11 »
Helaas ben ik ook mijn wachtwoord vergeten.  >:( Ik vind er veel over in het forum maar twijfel over de juiste handeling.
Waar het om gaat is dat ik updates en softwarewijzigingen wil aanbrengen maar dan een wachtwoord moet opgeven. En die weet ik niet meer. Hoe kan ik dat oplossen? Gaarne hulp.

Offline joop905

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/27, 21:50:35 »

Re: Wachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/27, 21:51:03 »
Daar heb je gewoon het wachtwoord voor nodig waar je mee inlogt :)

Re: Wachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/27, 21:54:17 »
Ga ik doen. Alvast dank

Offline Arimu

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/27, 22:06:31 »
Daar heb je gewoon het wachtwoord voor nodig waar je mee inlogt :)

Er zijn ook van die mensen die automatisch inloggen, en het wachtwoord daardoor vergeten.

Re: Wachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/27, 23:32:11 »
 :'( :'(De procedure die is voorgesteld werkt niet. Als ik ESC druk krijg ik niet het Grubmenu. Zijn er andere mogelijkheden?
Ik word hier moe van. Moet toch op te lossen zijn?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/27, 23:39:16 »
@donbavelaar, Zoals Vistaus al aangaf. Om software te installeren heb je het wachtwoord nodig waar je mee inlogt.
En als dat niet gaat dan moet je even naar: Systeem>Beheer>Gebruikers en Groepen.
Daar ontgrendel je de instellingen (zie onderaan het venster) en dan klik je op je eigen account en op eigenschappen.
Ga naar het derde tabblad (Gebruikersrechten) Daar vink je alles aan. Alles sluiten.
Nu zou het moeten werken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/27, 23:42:16 »
:'( :'(De procedure die is voorgesteld werkt niet. Als ik ESC druk krijg ik niet het Grubmenu. Zijn er andere mogelijkheden?
Ik word hier moe van. Moet toch op te lossen zijn?

Als het bovenste niet werkt zoals ik schreef dan moet je zeker binnenraken in het menu na het opstarten.
Wanneer je op het scherm ziet: Grub Loading... Dan heb je 5 seconden tijd om op ESC te drukken. Dus snel wezen.
En dan doen wat in de link van Joop905 staat.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Wachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/27, 23:53:12 »
 XD XD XD XD XD Nee, ESC drukken tot ik een ons weeg. Hij komt niet in het andere menu. UBUNTU start 'gewoon' op.
Gek word iok er van. Het voorstel van de gebruiker> groepen enz werkt ook niet. Wat doe ik fout?????

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/28, 00:04:02 »
esc-toets niet blijvend ingedrukt houden, gewoon tik-tik-tik, met een halve seconde tussenpauze per tik.

De esc-toets werkt direct na het verdwijnen van het BIOS-scherm.

Je moet dan wel een simpel PS/2 toetsenbord met snoer hebben, geen draadloos toetsenbord en ook geen USB-toetsenbord.

Re: Wachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/28, 00:08:08 »
Dat doe ik ook. Ik heb echter 2 platforms op mijn PC. Dat is het probleem denk ik. Ik moet de keuze maken Ubuntu of Windows XP. En dan kom ik niet in het voorgestelde menu.
De oplossing gebuiker/groepen ontgrendelen werkt ook niet. Er wordt dan weer gevraagd om een wachtwoord. Ik dacht dat ik van Windows af was. Mooi niet.   
Jammer maar ik ga UBUNTU verlaten.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/28, 00:09:29 »
Je maakt je eigen keuzes, natuurlijk. Maar voor de goede orde: wat voor toetsenbord gebruik je?

Re: Wachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/28, 00:10:25 »
Misschien dat je zo je Grub menu terug krijgt:

Start van een Ubuntu/Kubuntu cd. Open een terminal en type in sudo grub Nu krijg je de commando lijn van grub, grub> type nu find /boot/grub/stage1 Dit om de juiste partitie te vinden.
Nu krijg je een of meerdere mogelijkheden te zien, bijv (hd0,3) type nu in
root (hdx,x) voor x het getal invullen wat jij hebt gevonden, let op er staat een spatie tussen root en (hdx,x) Nu type je in setup (hd0) let op de spatie.
Type nu in quit Sluit af en start opnieuw op. Nu start je het als het goed is het grub menu op van de partitie die je hebt gekozen. Het beste kopieer je de vet gedrukte commando's en plak je deze in de terminal, ter voorkoming van typefouten en vergeten spaties. Succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/28, 00:13:56 »
Voordat eventueel Grub-herinstallatie aan de orde is, zou ik toch echt eerst even kijken naar het soort toetsenbord. PS/2, USB of draadloos: wat is het?

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/28, 00:27:15 »
Jammer maar ik ga UBUNTU verlaten.

Je gaat Ubuntu verlaten omdat je je wachtwoord bent vergeten?! Da's ook een reden van niks. :P  
Is het niet eenvoudiger om Ubuntu dan gewoon opnieuw te installeren en deze keer dat wachtwoord ergens op te schrijven? :rolleyes:

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/28, 02:03:00 »
Goed geprobeerd Gijsbert. Maar er wordt blijkbaar een keuze voor Ubuntu of Windows XP voorgesteld dus grub is OK.

Mijn "geld" zet ik op pjotr: er kan in het grub menu niet gekozen worden voor iets, ook niet de recovery mode. "Schuldige": het toetsenbord.

Het begin is wel goed. Start van een Live-CD en schakel over (chroot) naar je Ubuntu partitie. Dan ben je ingelogd als root en kan je dat wachtwoord (en alle andere) wijzigen...(verwacht ik). Maar helaas heb ik daar geen eenvoudige wiki/instructies voor gevonden. :'(

Het advies van Mikkel om (voortaan) je wachtwoord niet te vergeten is wel de beste. 8)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wachtwoord
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/28, 02:04:19 »

Jammer maar ik ga UBUNTU verlaten.
Omdat je zo stom bent om je wachtwoord te vergeten ??

pffffff
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Wachtwoord
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/28, 09:25:51 »
Goed geprobeerd Gijsbert. Maar er wordt blijkbaar een keuze voor Ubuntu of Windows XP voorgesteld dus grub is OK.

Mijn "geld" zet ik op pjotr: er kan in het grub menu niet gekozen worden voor iets, ook niet de recovery mode. "Schuldige": het toetsenbord.

Het begin is wel goed. Start van een Live-CD en schakel over (chroot) naar je Ubuntu partitie. Dan ben je ingelogd als root en kan je dat wachtwoord (en alle andere) wijzigen...(verwacht ik). Maar helaas heb ik daar geen eenvoudige wiki/instructies voor gevonden. :'(

Het advies van Mikkel om (voortaan) je wachtwoord niet te vergeten is wel de beste. 8)
Zet je geld nooit in op een "paard".  :rolleyes:
Volgens mij krijgt hij het hele grub menu niet te zien.
:'( :'(De procedure die is voorgesteld werkt niet. Als ik ESC druk krijg ik niet het Grubmenu. Zijn er andere mogelijkheden?
Ik word hier moe van. Moet toch op te lossen zijn?
en
ook om te ontgrendelen heb je je wachtwoord nodig, en dat heeft tie nu net niet meer

en bovendien lukt het hem niet om in het grub menu te komen, dus ook niet in de recovery mode
en
XD XD XD XD XD Nee, ESC drukken tot ik een ons weeg. Hij komt niet in het andere menu. UBUNTU start 'gewoon' op.
Gek word iok er van. Het voorstel van de gebruiker> groepen enz werkt ook niet. Wat doe ik fout?????
Wellicht als hij Grub opnieuw installeert dat hij daarna wel een Grub menu ziet.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Wachtwoord
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/28, 11:09:40 »
Ik ga alle (absoluut goeie) adviezen niet meer uitvoeren. Werkt helaas niet. Ook de GRUB mode kom ik niet in. Het systeem blijft enorme lijsten cijfers voorbij laten gaan.
Nieuwe vraag: hoe kan ik UBUNTU veilig verwijderen zodat ik het opnieuw kan installeren?

Re: Wachtwoord
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/28, 11:12:05 »
Nog even een vraag, heb je Ubuntu geïnstalleerd via de optie "Install inside Windows"? Dan hoef je namelijk niet op Esc. te drukken.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Wachtwoord
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/28, 11:21:16 »
Nieuwe vraag: hoe kan ik UBUNTU veilig verwijderen zodat ik het opnieuw kan installeren?
Wanneer je op het lijstje komt, waarbij de disk ingedeeld wordt, kiezen voor handmatig.
Dan gewoon de bestaande Ubuntu partitie kiezen, mounten als "/" en kiezen voor formatteren.
Schrijf wel je password op :lol:

Nog een idee misschien:
startop van de live CD, en kijk of je op de Ubuntu partitie de file /boot/grub/menu.lst kan editten,
dan kan je eventueel de eerste keuze afblokken met "#"jes, zodat hij altijd in de recovery mode opstart.

Succes en laat het weten !

Bericht aangepast zoals door heir4c aangegeven hieronder :lol:
« Laatst bewerkt op: 2009/08/28, 11:56:45 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Wachtwoord
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/28, 11:34:29 »

, mounten als "\" en kiezen voor formatteren.

correctie:  /
 ;)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wachtwoord
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/28, 11:38:57 »
Nog even een vraag, heb je Ubuntu geïnstalleerd via de optie "Install inside Windows"? Dan hoef je namelijk niet op Esc. te drukken.
Wubi? Dan start de pc op in een windows bootmenu. Na de keuze voor Ubuntu kom je dan alsnog in het grub bootmenu (Esc drukken!) waar je voor de recovery-mode kan kiezen.

En als laatste is er de wiki: GRUB verwijderen (terug naar uitsluitend Windows)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wachtwoord
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/28, 15:06:50 »
Het is gelukt; ik kan in Grub. In getikt: password gebruikersnaam, daarna 2 x nieuw password. Maar dat geeft error 27 of 32.
Waar kan ik de errors bekijken?