Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geluid koptelefoon  (gelezen 693 keer)

Offline jaalsi

  • Lid
geluid koptelefoon
« Gepost op: 2022/11/18, 11:13:23 »
Ik heb Ubuntu 22.04 geinstalleerd  naast Win11.  Ik heb geen geluid in de koptelefoon en wel uit de speakers.
Die geven gelduid ondanks de ingeschakelde koptelefoon.
Ik kan geen instelmogelijkheid vinden.
Onder Win11 werkt de zaak zoals het hoort, en kan ik bij beide de sterkte regelen.
Wie weet wat Te doen?

Offline bart85

  • Lid
Re: geluid koptelefoon
« Reactie #1 Gepost op: 2022/11/18, 12:29:35 »
Is het een bluetooth koptelefoon?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline jaalsi

  • Lid
Re: geluid koptelefoon
« Reactie #2 Gepost op: 2022/11/18, 15:23:28 »
Nee, gewoon het stekkertje. Ik heb inmiddels een rijtje toetsen boven de functietoetsen  ontdekt.
 Ik weet echter niet hoe ik tussen hoofdtelefoon en speakers kan wisselen, dat is me per ongeluk overkomen.
De situatie is nu zoals ik wil.
Ik wacht nog even af of iemand hier raad weet.

Re: geluid koptelefoon
« Reactie #3 Gepost op: 2022/11/18, 16:31:28 »
Ik weet echter niet hoe ik tussen hoofdtelefoon en speakers kan wisselen, dat is me per ongeluk overkomen.

Dat zou in principe vanzelf moeten gebeuren doordat je het pluggetje in steekt.
In de aansluiting zit een fysiek schakelaartje waarmee je de speakers uit schakelt. Gewoon hardwarematig. Niet softwarematig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jaalsi

  • Lid
Re: geluid koptelefoon
« Reactie #4 Gepost op: 2022/11/18, 17:43:28 »
Ik geef het op.
Dank voor de meiwte!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: geluid koptelefoon
« Reactie #5 Gepost op: 2022/11/18, 17:54:29 »
In de aansluiting zit een fysiek schakelaartje waarmee je de speakers uit schakelt. Gewoon hardwarematig. Niet softwarematig.
Dat was vroeger, maar tegenwoordig dus niet altijd.
Hier had ik hetzelfde probleem op één installatie, de oorzaak heb ik niet kunnen vinden.
Omschakelen ging in Xubuntu alleen via het GeluidMengPaneel.
Een verse installatie deed het wel goed.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: geluid koptelefoon
« Reactie #6 Gepost op: 2022/11/19, 13:09:09 »
In de aansluiting zit een fysiek schakelaartje waarmee je de speakers uit schakelt. Gewoon hardwarematig. Niet softwarematig.
Dat was vroeger, maar tegenwoordig dus niet altijd.

Echt waar?
Natuurlijk zit er software achter die signaleert dat de plug er in zit. Maar voor zover ik weet is het nog altijd de plug zelf die in de aansluting een fysiek hardware schakelaartje om zet om aan te geven dat de plug er in zit!?
De software signaleert het schakelaartje. En als dan geen software fout/instelling de oplossing biedt zou ik het zoeken in het schakelaartje...

Nou is mijn ruime ervaring dat het ene schakelaartje het andere niet is, wat soms (vaak gehad) voor "slechte verbinding" zorgt.
@jaalsi .. om dat uit te sluiten, probeer eens een andere koptelefoon (ander pluggetje).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: geluid koptelefoon
« Reactie #7 Gepost op: 2022/11/19, 19:33:50 »
Dat zou in principe vanzelf moeten gebeuren doordat je het pluggetje in steekt.
Dat wil zeggen als de TS met stekkertje een Jack plug bedoelt. Het is dan in het Geluidmengpaneel > Tabblad Uitvoerapparaten te zien. Als de koptelefoon niet ingeplugd is, staat er bij Intern geluid Analoog stereo Poort: Luidsprekers. Zodra je de Jack plug van de koptelefoon inplugt in de juiste Jack uitgang, dan veranderd Poort: Analoge koptelefoon (plugd-in).

Dat was vroeger, maar tegenwoordig dus niet altijd.
Recenter pc/notebooks hebben waarschijnlijk geen Jack uitgang(en) meer. Als dat het geval is, dan kan zo nodig in het Geluidmengpaneel de Poort handmatig worden geselecteerd. Tenminste als je daar "Analoge koptelefoon (plugd-in)." kunt selecteren.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: geluid koptelefoon
« Reactie #8 Gepost op: 2022/11/20, 12:26:20 »
Dat wil zeggen als de TS met stekkertje een Jack plug bedoelt. Het is dan in het Geluidmengpaneel > Tabblad Uitvoerapparaten te zien. Als de koptelefoon niet ingeplugd is, staat er bij Intern geluid Analoog stereo Poort: Luidsprekers. Zodra je de Jack plug van de koptelefoon inplugt in de juiste Jack uitgang, dan veranderd Poort: Analoge koptelefoon (plugd-in).

Dat sluit exact aan bij wat ik aan gaf. Als dat fysieke schakelaartje om wat voor reden ook niet goed werkt (kapot, vuil) dan geeft dat geen signaal aan de software en schakelt de software ook niet. De software moet wel kunnen zien (schakelaartje) dat de plug er in zit. En dan is er geen softwareprobleem maar een hardwareprobleem.

Maar het is al opgelost, gelukkig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore