Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Centrale opslag /home  (gelezen 353 keer)

Offline sneppie

  • Lid
Centrale opslag /home
« Gepost op: 2014/04/28, 10:25:37 »
Hallo,

Ik heb al veel gezocht, maar onderstaande nog niet kunnen vinden. Waarschijnlijk zoek ik niet goed/verkeerd  ;)

Binnen ons gezin gebruiken wij een desktop PC met 4 gebruikers. Daarnaast is een Ubuntu server aanwezig voor centrale opslag van muziek, films, foto's, streaming tv etc. Gebruikers willen naast persoonlijke muziek, ook toegang tot de muziek op de server. Binnen Windows 7 kun je dit mooi oplossen door het gebruik van librarie's. Gebruikers kijken in één map en vinden daar alle beschikbare muziek. Nu heb ik Windows 7 vervangen door Ubuntu Desktop (nu volledig om naar Ubuntu =D), hier kan ik dit niet goed terugvinden. Ik kan het netwerk doorzoeken en vindt daar alle informatie. Maar hierdoor moet ik altijd verschillende locaties 'doorzoeken'. Daarnaast kan ik geen bestanden opslaan op deze locaties vanuit bijvoorbeeld LibreOffice writer of Firefox. Weet iemand hier een mooie oplossing voor?

Binnen Windows 7 had ik de 'mijn documenten' locaties omgezet naar Ubuntu server. Hierdoor heb je altijd toegang tot je eigen documenten vanaf iedere locatie. Hoe kan dit in Ubuntu Desktop geregeld worden? Ik heb begrepen dat wanneer je de gehele home locatie naar de server verplaatst, het systeem niet meer opstart als de server niet beschikbaar is. Dat lijkt mij geen goede oplossing.

Bij voorbaat dank!

Groeten Richard

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Centrale opslag /home
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/28, 10:43:11 »
Daar kun je misschien het programma Gigolo voor gebruiken, en wel als volgt:
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-7

In hoofdversie Ubuntu moet je daarna ook nog even dit doen:

Kopieer en plak de volgende regel in de terminal:
gsettings set org.gnome.nautilus.desktop volumes-visible true
Druk op Enter.

Gigolo is eigenlijk bedoeld voor het benaderen van een NAS, maar ik denk dat het wellicht bij het benaderen van een server ook gebruikt kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/28, 10:55:38 door Pjotr »

Offline sneppie

  • Lid
Re: Centrale opslag /home
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/28, 14:44:44 »
Ik heb even naar Gigolo gekeken. Het resultaat blijft hetzelfde, de gebruiker moet in 2 mappen zoeken voor zijn/haar eigen en openbare documenten. Ik zou beide graag in dezelfde map hebben.

Of ik doe iets niet goed...........