Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: xubuntu 20.04 probleem met xfce  (gelezen 1315 keer)

Offline rietje

  • Lid
xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Gepost op: 2020/08/21, 14:51:27 »
Xubuntu 20.04.1  goed ge-installeerd. Daarna de wijziging naar xfce uitgevoerd conform instructie van "makkelijke linuxtips".
Nu blijft hij hangen bij het opstarten met een zwart scherm met tekst "/dev/sda1: clean,........Daaronder een knipperende cursor.
Wat is de oplossing ?
B.v.d.

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/21, 18:22:09 »
Heb je een nvidia grafische kaart? Dit probleem wordt hier gemeld, en het betreft een nvidia kaart. Anders eens stap 1 van het antwoord van heynnema proberen.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/21, 20:08:33 »
De opdrachten voor de terminal kan ik niet uitvoeren. Ik kom niet meer in het systeem.

Iets van heynnema ? kan ik niet terugvinden in het artikel.

Mijn videokaart is van MSI.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/21, 20:25:28 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/21, 22:10:12 »
Citaat
Xubuntu 20.04.1  goed ge-installeerd. Daarna de wijziging naar xfce uitgevoerd conform instructie van "makkelijke linuxtips".
Wijzigingen naar xfce? Maar Xubuntu heeft al xfce! Wat heb je dan -in concreto- gedaan?

Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/22, 08:12:25 »
Ik gok dat je dit gedaan hebt:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html

(Terwijl je Xubuntu er al op had staan.)
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Bloom

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/22, 09:13:26 »

De opdrachten voor de terminal kan ik niet uitvoeren. Ik kom niet meer in het systeem.
Iets van heynnema ? kan ik niet terugvinden in het artikel.
Mijn videokaart is van MSI.
Wat je ziet met de mededeling over een schone /dev/sda1 gevolgd door een flikkerende cursor waarna niets meer gebeurt, wijst erop dat de grafische omgeving niet gestart kan worden. Om in het systeem te komen kun je Ctrl+Alt+F1 typen, dan kom je in een tekstterminal terecht en kun je alsnog terminalcommando's intypen. Alleen kun je zo niets met copy-and-paste in de terminal plakken. Ik neem aan dat je een tweede werkende computer hebt waarmee je deze berichten typt. In de tekstterminal van de computer zonder desktopomgeving type je:
sudo apt install openssh-server
ip addr
Het eerste bevel installeert een ssh-server zodat je vanop afstand met een ssh-terminalsessie aan het systeem kunt. Je kunt namelijk wel copy-and-paste doen in zo'n ssh-terminalsessie op een andere computer.
Het tweede bevel toont de geïnstalleerde netwerkkaarten en hun adressen. Daar kun je zien welk ip-adres aan je computer zonder desktop toegewezen werd en gebruiken om er op afstand aan te kunnen via ssh.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/22, 09:37:56 »
Ik gok dat je dit gedaan hebt:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html

(Terwijl je Xubuntu er al op had staan.)

Ja,inderdaad. Had ik dit niet moeten doen dan? Dat staat nergens in dat bericht.

Offline Tom

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/22, 09:48:49 »
Verschillende tips kloppen niet (meer) dus vooreerst aan de auteur vragen of dat nog gaat of werkt ,is geen kritiek maar een raad.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/22, 10:12:39 »
Citaat
Xubuntu 20.04.1  goed ge-installeerd. Daarna de wijziging naar xfce uitgevoerd conform instructie van "makkelijke linuxtips".
Wijzigingen naar xfce? Maar Xubuntu heeft al xfce! Wat heb je dan -in concreto- gedaan?

Zie de link naar makkelijkelinuxtips.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/22, 10:15:00 »
sudo apt install openssh-server
ip addr

heeft niet gewerkt

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/22, 10:27:07 »
Heb je een nvidia grafische kaart? Dit probleem wordt hier gemeld, en het betreft een nvidia kaart. Anders eens stap 1 van het antwoord van heynnema proberen.

alle aanbevelingen van deze  tips geprobeerd. Geen doorstart.

Even recapituleren:  Ik kan nu met Contr-Alt-F1 opdrachten geven.  Verder kan ik ook in de recoverymode in de root terminal commandos geven.
Wie kan mij nu helpen aan de juiste commandos om de grafische omgeving van xubuntu terug te krijgen ?
B.v.d.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 10:58:07 door rietje »

Offline Bloom

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/22, 10:33:39 »
sudo apt install openssh-server
ip addr
heeft niet gewerkt
Wat waren de mededelingen na het uitvoeren van deze commando's? Het eerste veronderstelt een werkende netwerkverbinding.

Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/22, 10:40:08 »
ik vraag me af of misschien niet iets met de  gekozen display-manager  te maken kan hebben(geloof dat xfce lightdm gebruikt)
https://docs.xfce.org/xfce/display_managers
dus misschien dat je eens moet kijken of je met deze  uitleg iets kan ?
https://techpiezo.com/linux/switch-display-manager-in-ubuntu-20-04/
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/22, 10:48:26 »
Verschillende tips kloppen niet (meer) dus vooreerst aan de auteur vragen of dat nog gaat of werkt ,is geen kritiek maar een raad.

Met alle respect voor deze tips maar als je kijkt wat je daar allemaal voor moet doen met de bijbehorende risico's (zie Rietje) kan je toch veel beter gewoon Xubuntu installeren.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline MKe

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/22, 11:02:24 »
Ik gok dat je dit gedaan hebt:

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html

(Terwijl je Xubuntu er al op had staan.)

Ja,inderdaad. Had ik dit niet moeten doen dan? Dat staat nergens in dat bericht.
nee, dat had inderdaad niet gemoeten. Dit is bedoeld voor als je Ubuntu hebt geïnstalleerd maar eigenlijk Xubuntu wilt. Dan kan je het veranderen. Maar je had al Xubuntu, dus als je niets gedaan had was alles goed gegaan. Ik denk dat je het beste Xubuntu opnieuw kunt installeren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/22, 11:45:00 »
Waarom zousudo apt install xubuntu-desktopniet werken?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/22, 12:04:10 »
sudo apt install openssh-server
ip addr
heeft niet gewerkt
Wat waren de mededelingen na het uitvoeren van deze commando's? Het eerste veronderstelt een werkende netwerkverbinding.
openssh server is de nieuwste versie
ip addr: een heel verhaal met 3 items, eindigt met "valid-lft forever preferred lft forever.
open ssh-server: reeds nieuwste versie

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/22, 12:16:01 »
Leen 2911

Fantastisch, ingesteld op gdm3. Ik heb mijn bureaublad weer terug.
Bedankt allemaal, prettig weekend.

Nu de volgende vraag hoe kom ik nu op mijn klassieke bureaublad met xfce ? Zonder ellende!
Ik durf nu het advies niet zomaar weer te volgen (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html).
« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 12:28:17 door rietje »

Offline ajjp

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/22, 12:45:48 »
Citaat
Nu de volgende vraag hoe kom ik nu op mijn klassieke bureaublad met xfce ? Zonder ellende!
Zowel maasnet als MKe hebben het antwoord al gegeven: gewoon Xubuntu installeren!

Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/22, 12:48:16 »
mooi dat eerste gelukt is.

Ik zelf heb als ik in aanmeld scherm mijn wachtwoord moet ingeven
ergens recht onderaan een ubuntu logotje en als ik daar op klik kan ik mijn sessie kiezen
« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 13:13:20 door Leen2911 »
Geen zorgen met Ubuntu voor morgen
Ik Gebruik > Ubuntu : recentste versie.
Deze pc = 64 bits met X64-processor3.30 GHz

nahjo

  • Gast
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/22, 13:10:12 »
Waarom zousudo apt install xubuntu-desktopniet werken?
Bij een verknoeide installatie zou ik de --reinstall optie er ook bij plaatsen om het te forceren.

nahjo

  • Gast
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/22, 13:18:58 »
Ik durf nu het advies niet zomaar weer te volgen (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html).
Waarom niet? Een ezel heeft tenslotte ook 4 poten.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/22, 13:29:07 »
Ja, is gelukt.  Maar ik zie nergens een logotje om van sessie te wiselen.
En mijn bureaublad is nu een sterrenhemel met sterretjes. Hoe kom ik nu in mijn klassieke, vertrouwde ubuntubureaublad?
Het blijkt dat ik weer moet wisselen van gdm3 naar LightDM.  Maar dat heb ik gedaan met alle ellende vandien.
Hoe krijg ik nu mijn vertrouwde xubuntu werkomgeving?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 13:40:58 door rietje »

Offline vanadium

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/22, 13:37:08 »
Fantastisch, ingesteld op gdm3. Ik heb mijn bureaublad weer terug.
Bedankt allemaal, prettig weekend.

Nu de volgende vraag hoe kom ik nu op mijn klassieke bureaublad met xfce ? Zonder ellende!
Ik durf nu het advies niet zomaar weer te volgen (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html).
Zeg eens welk bureaublad je nu hebt. Als het al de xfce desktop is, moet je natuurlijk niet veranderen. Is het de standaard Ubuntu desktop (Gnome Shell, maar hoe kan dat als je die methode van Pjotr hebt toegepast ???), dan doe je zoals Johan zegt: je (her) installeert xubuntu-desktop. Daarna kan je in het inlogscherm voor Xubuntu kiezen.

Op dat moment heb je dan zowel de gnome als de xubuntu desktop. Dan kan je vooralsnog wagen het één en ander van Gnome te verwijderen.

Als je liever lightdm gebruikt als loginscherm, verander dat dan met het commando "sudo dpkg-reconfigure gdm". Dit laat je toe een andere login manager te als standaard in te stellen. Verschijnt lightdm niet in de lijst, dan is het niet geïnstalleerd en moet je het eerst installeren.

Daarna kan je dan het commando van Pjotr gebruiken om alle Gnome componenten te verwijderen: ik ben er vrij gerust in dat dit goed getest is op 20.04.

Is dit allemaal te moeilijk, download dan een iso van Xubuntu 20.04 en doe een verse installatie. Dan heb je meteen de standaard Xubuntu installatie die de ontwikkelaars voor ogen hebben.

Offline rietje

  • Lid
Re: xubuntu 20.04 probleem met xfce
« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/22, 14:23:51 »
waar kan ik zien welk bureaublad ik nu heb ?  Ik denk dat ik xfce4 met lightdm heb.

Welk bureaublad is voor mij het verstandigste ? XFCE4 of Xubuntu-desktop  of Gnome Klassiek ? Waaraan herken je welke je hebt ?

Mijn voorkeur gaat uit naar de snelste , met de minste mogelijkheden dan natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/22, 15:44:34 door rietje »