Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gratis cd's via Shipit verdwijnt  (gelezen 2980 keer)

Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Gepost op: 2011/04/05, 21:21:00 »
Het zat er eigenlijk al aan te komen, maar nu is het zover.
De service van Canonical, waar ze gratis cd's verspreiden over het net eindigt.
Vanaf versie 11.04 kunnen we niet meer gratis cd's aanvragen. Voor 'approved LoCo's' blijft er wel een dergelijk programma bestaan.

Tja, ik kan de beslissing begrijpen. Dit kost nou eenmaal een hoop geld. Het is wel jammer.
Overigens was deze service volgens mij niet helemaal bedoeld voor de gemiddelde Nederlands Ubuntu-gebruiker. Ik mocht sowieso al niet meer bestellen omdat ik in het verleden (8.04 en ouder) al genoeg cd's had ontvangen...

Bron:
http://www.omgubuntu.co.uk/2011/04/canonical-retires-shipit/
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

jesse2314

  • Gast
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/05, 21:21:30 »
Erg jammer :'(

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/05, 21:30:01 »
Spijtig maar begrijpelijk. De meeste NLers kunnen ze gewoon zelf bakken, maar ik vroeg er ook altijd 1tje aan. Komt wat leuker over als je het installeerd bij een kennis.

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/06, 05:51:27 »
Ik had sinds 8.04 steeds een CD daar gevraagd.
Sinds 9.10 begonnen ze nogal moeilijk te doen.
Met 10.04 via een andere account en andere adres besteld, met 10.10 mocht het weer niet.
Jammer, aangezien ik nu tijdelijk een totaal ander adres heb.

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/06, 11:47:44 »
Die cd's die via Shipit kwamen waren veelal verouderde versies.
Ik heb zo'n pakketje besteld van 10.04 en dat was de eerste versie ervan (ongeveer 480 Mb aan systeem updates moeten downloaden).

Gewoon downloaden en branden is volgens mij de beste methode; je hebt dan zeker een nieuwe versie van Ubuntu (en zijn verwanten).

Ik hou zeker die cd's bij als collector's item, maar terug een installatie ermee doen: no way !

Ook als steunpunt brandt ik liever zelf mijn cd'tjes en print ik liever zelf de hoesjes = leuk om te doen.

Ik vond dat idee van Shipit eigenlijk al lang achterhaald.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/06, 11:53:32 »
Voor Nederland wel, maar er zijn ook genoeg landen waar snel internet veel zeldzamer is. Zelf downloadde ik ook altijd gewoon, ten eerste had ik geen zin om op de CD te wachten via de post en de torrents vlogen als een raket binnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/06, 12:11:18 »
Tja, jammer.....

Enfin, om m'n verzameling compleet te houden kan ik ze voortaan ook gewoon kopen. Duur is dat gelukkig niet.

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/06, 13:41:21 »
Tja, jammer.....

Enfin, om m'n verzameling compleet te houden kan ik ze voortaan ook gewoon kopen. Duur is dat gelukkig niet.

En je steunt Canonical/Ubuntu ermee ;)

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/06, 13:44:07 »
Tja, jammer.....

Enfin, om m'n verzameling compleet te houden kan ik ze voortaan ook gewoon kopen. Duur is dat gelukkig niet.
Dat vroeg ik me dus net af. Heb je toevallig een URL bij de hand?
Of hoeveel kost het bestellen van zo'n ceedeetje ongeveer?

Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!


Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/06, 16:23:52 »
Men kan nog wel gebruikmaken van de distributie van CDs binnen de gemeenschap. Ik zie geen distributie bij de Ubuntu Nederland gemeenschap.

Ik heb nog nooit een mailtje op het forum over de centrale distributie van CDs gezien wel over kleinschalige distributie maar geen centrale. Ik denk dat dit jammer is en vind dat daar wel eens wat gedaan aan zou mogen worden

Gr.
Dooitze

Offline JvH

  • Lid
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/06, 16:41:32 »
Op zich wel begrijpelijk, om de redenen die in dit draadje al enkele keren genoemd zijn...

Ik zie, voor Nederland althans, eigenlijk alleen meerwaarde voor die CD's op install party's.
Een mooi bedrukt CD'tje +hoesje straalt naar nieuwe gebruikers wat meer professionaliteit uit.
Hoewel je met bijv. LightScribe ook wel leuke resultaten kunt krijgen. Ik had voor 8.04, toen ik nog CD's gebruikte om te installeren, op die manier een CD'tje gemaakt, met Ubuntu-logo en al :)

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/06, 18:50:33 »
Hoe werkt dat precies met lightscribe?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline vds

  • Lid
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/06, 18:55:25 »
Ja, maar dat is (was) toch al een poosje dat we er geen meer kregen.Oud nieuws dus.
En daarbij, wat is nou 5 euro voor een cd die je kan kopen in de shop .
Registered User # 531403


Toshiba  Laptop 17 inch type Satellite L670-Ubuntu 11.10

Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/06, 19:03:08 »
Ja, velen van ons (waaronder ik) kregen geen cd's meer.
Maar die vijf euro ligt toch wat hoger hoor, je moet nog een euro of 6 verzendkosten betalen.
En voor een schoolgaande jongere zonder baantje is 11 euro niet helemaal niks. ;)

Ik zal het overigens gewoon branden, voor mij maakt het dus weinig uit. Ik kon ze toch al jaren niet meer bestellen.
"Met de kennis van nu" had ik toen minder bestellingen gedaan, alleen bij LTS bijvoorbeeld. Ik heb namelijk toch het idee dat "onnodige bestellingen" dit project weinig goeds heeft gedaan.
« Laatst bewerkt op: 2011/04/06, 19:06:18 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/06, 19:36:50 »
Sjoerd dan moet je gaan werken en je geld wat je er mee verdient aan de cd's besteden zodat je ze uit kunt delen op school. Of je verkoopt ze daar tegen kost prijs door.
Je verzendkosten zijn lager als je meer cd's laat komen.

Je moet wat over hebben om Ubuntu te promoten. ;)

Offline JvH

  • Lid
Re: Gratis cd's via Shipit verdwijnt
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/07, 09:37:21 »
Hoe werkt dat precies met lightscribe?
Nou je hebt speciale software om een CD-cover te tekenen. De makers van Lightscribe bieden daar een programma voor (ook voor Linux!), maar de mogelijkheden daarvan zijn nogal beperkt. Ik heb een programma uit de Nero-suite gebruikt (weet de naam ff niet meer) omdat je daar echt zelf mee kunt tekenen, en dat vond ik eigenlijk wel leuker :).
Als je eenmaal de cover getekend hebt, kun je die op dezelfde manier branden als dat je data op een CD brandt.
Het enige verschil is dat je dan de CD op de kop in je drive moet leggen. Dan brandt de laser de afbeelding in de speciale coating van de Lightscribe-cd.