Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] release IP-adres  (gelezen 1764 keer)

Offline Stijnen

  • Lid
[Opgelost] release IP-adres
« Gepost op: 2009/04/12, 16:24:20 »
Ik heb een vraagje betreffende het releasen van je IP-adres. In Windows was dit eenvoudig toe te passen door ipconfig /release. Vervolgens kon ik mijn kabelmodem 30 min eruit halen, waarna ik een nieuw ip kreeg van mijn provider. Dit is in sommige situaties weleens handig.

In Kubuntu werkt dit echter niet. 'sudo ifconfig eth0 down' killed wel de connectie, maar vervolgens gaat deze automatisch de verbinding herstellen, met vanzelfsprekend het zelfde ip-adres. Verschillende manieren geprobeerd. Verbinding uitschakelen, modem uitschakelen etc. Maar telkens hetzelfde ip toe gewezen.

Geen idee hoe het zit met netwerkconfiguratie in Kubuntu, maar is er een manier om deze volledig opnieuw op te laten bouwen?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/18, 16:29:49 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline eXtreem

  • Lid
Re: release IP-adres
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/12, 16:35:04 »
Je krijgt waarschijnlijk hetzelfde IP toegewezen, omdat er in de router een leasetijd staat ingesteld voor het MAC adres van je computer. Je zult dus in elk geval ook de IP lease in de router kwijt moeten zien te raken. Ik denk dat de spanning eraf en er weer op genoeg moet zijn.

Wat je ook kunt doen is via de webinterface in je router een door jou gekozen IP adres toe wijzen aan het MAC adres van de betreffende computer. Op die manier weet je altijd zeker dat je wanneer je aangesloten zit die router altijd hetzelfde IP adres krijgt.

ps
Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je een router gebruikt. Als je met een modem rechtstreeks op je computer zit (zoals bijvoorbeeld @home) zul je altijd hetzelfde IP adres krijgen. Dit wordt geregeld bij de provider...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: release IP-adres
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/12, 16:43:39 »
Lukt het met dit commando sudo dhclient3 -r eth0 ? Met dank aan Siegi.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: release IP-adres
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/12, 16:53:03 »
Lukt het met dit commando sudo dhclient3 -r eth0 ? Met dank aan Siegi.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Wordt hiermee dan ook een release-verzoek naar de DHCP server (de router) gestuurd? Anders zal, zodra de computer een verzoek doet naar de DHCP server om een nieuw adres waarschijnlijk hetzelfde IP adres weer geven...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: release IP-adres
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/12, 17:04:18 »
Dit commando doet hetzelfde als ipconfig /release in Windows.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: release IP-adres
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/12, 17:12:29 »
Dit commando doet hetzelfde als ipconfig /release in Windows.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Daar zit hem juist mijn vraag in. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat hij dat in Windows met ipconfig /release alleen het ipadres lokaal "wist" of dat hij dit verzoek ook naar de DHCP server stuurt.

Wat ik uit Stijnen zijn verhaal begreep is dat hij dus een ander IP adres wil en dat bereik je mogelijk niet op die manier. Ook als de lease in de router weg is, zal hij automatisch het eerste vrij IP adres geven wat in zijn range zit. De kans dan nog zeer groot dat hij weer hetzelfde IP adres krijgt.

@Stijnen:
Wat is uiteindelijk het doel van je IP release?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: release IP-adres
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/12, 18:26:13 »
Er wordt alleen het IP adres vrijgegeven. Wellicht is het beter om met vaste ip adressen te werken per poort van de router. En verder je vraag aan Steijnen, dat zou ik ook graag weten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Stijnen

  • Lid
Re: release IP-adres
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/18, 14:58:36 »
Sorry tijdje weggeweest:
-Ik zit direct op de kablemodem, geen router.
-Reden voor ander ip, is dat ik met deze niet op een game-server kom

sudo dhclient3 -r eth0 doet niets bij mij, het volgende komt in de console tevoorschijn:
Listening on LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on   LPF/eth0/xx:xx:xx:xx:xx:xx
Sending on   Socket/fallback

Waar de xx mijn MAC-adres is. Verbinding blijft bestaan. :s

superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Stijnen

  • Lid
Re: [Opgelost] release IP-adres
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/18, 16:31:48 »
Hoewel het meer toeval is dan een oplossing, heb na een periode van traag internet de modem maar weer eens gereset. Naast weer snel internet, vervolgens meteen een nieuw ip-adres ontvangen. Probleem is voor mij dus opgelost.

nogmaals bedankt voor de reacties!
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!