Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 7 Iso maken.  (gelezen 3673 keer)

Windows 7 Iso maken.
« Gepost op: 2012/03/04, 21:52:25 »
Hallo mensen,

Zo'n half jaar geleden heb ik een laptop gekocht, met windows 7 erop. Er is nooit een CD meegeleverd, nu kon ik met het windows installatie-programma mijn HD zo indelen dat Linux er gewoon naast kon dus had ik destijds de CD ook niet nodig.

Nu zit ik echter met het probleem dat ik meer ruimte voor Linux wil maken. Maar de NTFS partitie wil zich niet laten aanpassen door GPared.

Nu is mijn vraag:
Is er een mogelijkheid waarop dit wel kan?
En zo nee, hoe kom ik (legaal?) aan een Windows installatie CD?

Mvg Yoram

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/04, 23:02:29 »
Volgens mij zit er onder start onderhoud een mogelijk een herstelschijf te maken.
Houd er rekening mee dat je drie dvd's nodig hebt.
Heb het zelf nooit zo gedaan...dus heb er geen ervaring mee.

- Roc

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/05, 00:17:53 »
op de site van microsoft staat dat je bij bepaalde problemen met een oem installatie even een installatie dvd moet lenen voor reparatie.
aangezien vrijwel iedereen een dergelijke versie(oem) heeft is een download de aangewezen manier.
zolang je de eigen code gebruikt is dat dus toegestaan.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/05, 04:45:27 »
Zoals Roc.am al aangaf even een herstel dvd maken.
Ik weet niet wat voor merk je hebt maar sommige bedrijven leveren een eigen optie erop en zo krijg je, je systeem met al die dingen weer terug.
Als dat niet zo is dan heb je het onder herstel ergens staan.
Dit kun je ook doen als die optie er wel bij zit en je wilt al die dingen van de fabrikant er niet bij hebben.
Ik had 2 DVD's nodig maar anderen hebben er soms 3 nodig.

Dave zijn manier kan ook maar als je naar een computer winkel daarvoor gaat, vragen ze 50 euro en als je een herstel DVD moet kopen bij de fabrikant dan ben je afhankelijk van de prijs van de fabrikant klaar. Toshiba vraagt 39 euro voor zo'n herstel DVD en dat terwijl je betaald hebt voor de licentie.

Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/05, 09:54:44 »
als het goed is kan je ook het volume verkleinen in windows 7 zelf, zelfs als het het systeem volume is.
dat kan via schijfbeheer, maar het is wel handig om verder zoveel mogelijk alles af te sluiten, hoewel het geen fouten zal geven als je wel meer open hebt.
(je kan schijfbeheer openen via o.a. rechts klikken op Deze Computer -> Beheren, dan krijg je Computerbeheer -> Opslag-> Schijfbeheer)



de schijf kan overigens gewoon in gebruik blijven, ik was gegevens naar de schijf aan het kopiëren terwijl ik hem verkleinde.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/05, 17:12:07 »
Dank Jullie

Offline Wout55

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/05, 17:13:02 »
Ik denk dat de eenvoudigste oplossing die van foxofinfinety is. In Windows 7 is het echt vrij makkelijk om de windowspartitie te verkleinen. De vrijgekomen ruimte is dan niet toegewezen en kan dan met G-parted aan de de Linuxpartitie geplakt worden.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/05, 18:14:06 »
Een recovery dvd van je systeem is altijd handig. Tegenwoordig vind je niet veel oem versies van Win 7 meer omdat je overal de software al op het systeem meegeleverd krijgt.
Ik heb hier wel een oem versie liggen maar verder iedereen die ik ken heeft het een recovery cd gemaakt.

Zou dus eerst een recovery DVD maken en daarna doen wat foxofinfinety aangeeft.
Is niet zo moeilijk.


Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/05, 20:05:47 »
over het maken van een systeemherstelschijf (wat een mond vol),
Start -> Configuratiescherm -> Systeem en Onderhoud -> Back-up maken en terugzetten
in het linker deelvenster zou je dan onder de optie een back-up maken de optie "Een systeemherstelschijf maken" moeten hebben.
een lege DVD-R is de beste optie (DVD+R kan fouten geven, hoewel onwaarschijnlijk).

het kan overigens zijn dat hij hierbij wel vraagt om een installatie DVD,
hoewel het wel legaal is om die eventueel te downloaden zolang je de product code niet kopieert,
zou ik dit wel afraden omdat je nooit zeker weet of er mogelijk met de disk is geknoeid.

mocht je een DVD nodig hebben heb je echter enkel een DVD nodig met de installatiebestanden,
d.w.z. het hoeft niet echt exact de zelfde verzie zijn als op de laptop, maar je moet er wel op letten dat als jou laptop een 64-bits versie heeft, de disk ook 64-bit moet zijn.
echter, ook als jou laptop een 64-bits Home Premium heeft, kan je wel een 64-bits Ultimate DVD gebruiken.

hoewel Windows als het goed is de taal niet controleert hiervoor zou ik wel aanraden een disk met de zelfde taal te gebruiken,
ik heb op Windows 2000 NLD ooit Internet Explorer 6 SP1 ENG geïnstalleerd, werkt perfect, maar je krijg wel een rare mix van text.
(b.v.b. wel een knop in het Nederlands maar de uitleg erbij in het Engels)


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/05, 20:32:18 »
Een recovery dvd van je systeem is altijd handig. Tegenwoordig vind je niet veel oem versies van Win 7 meer omdat je overal de software al op het systeem meegeleverd krijgt.
Ik heb hier wel een oem versie liggen maar verder iedereen die ik ken heeft het een recovery cd gemaakt.

Zou dus eerst een recovery DVD maken en daarna doen wat foxofinfinety aangeeft.
Is niet zo moeilijk.



Dat klopt, maar je moet er maar net even opkomen... Nogmaals bedankt allemaal. Staat op het lijstje voor deze week.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 Iso maken.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/05, 22:50:04 »
Dat is zo.
Je moet het ook net weten te vinden want dat is meestal een groter probleem dan het daadwerkelijk doen.
Heb vaak van die dingen dat ik weet dat het kan maar niet meer weet waar het verstopt zit.