Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu  (gelezen 979 keer)

(Opgelost) problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu
« Gepost op: 2013/10/28, 12:43:39 »
Bij het installeren van lubuntu restriced extras liep via synaptic pakket beheer liep de installatie vast (kon trouwens ook de licentie overeenkomst die accepteren).
Moest van armoede de computer opnieuw opstarten.

Nu krijg ik elke keer als ik het synaptic pakketbeheer opstart de volgende fout melding:

E: dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen.

E: cache ->open() failed, please report.


Hoe kan ik dit oplossen?
Ook heb ik de vraag hoe kan ik zorgen dat bij de de installatie ik wel de licentie kan aanvinken?

Bij voorbaat dank.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/28, 18:40:14 door HeinXIX »

Offline joop905

  • Lid
Re: problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/28, 12:49:05 »
probeer dit eens

Open je terminal
Sneltoetscombinatie Ctrl + Alt + T
Knip & Plak

sudo dpkg --configure -a

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/28, 13:56:10 »
Ook heb ik de vraag hoe kan ik zorgen dat bij de de installatie ik wel de licentie kan aanvinken?
Gebruik als noodoplossing de terminal:
sudo apt-get install lubuntu-restricted-extrasGa met de Tabtoets naar OK in de licentieovereenkomst en druk dan op Enter.

Welke Lubuntuversie gaat het om? Via Synaptic zou je namelijk probleemloos de ovk moeten kunnen aanvinken.

Re: problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/28, 18:38:23 »
Alle problemen opgelost.
Dank voorde hulp!

@ Pjotr
Versie 12.04
Synaptic werkt uiteindelijk wel.
Misschien moet je op website met computertips voor Lubuntu er bij zetten dat als je restricted extras instaleert op details klikt en dan als de licentie overeenkomst verschijnt dat je via de tabtoets naar
OK gaat en op enter klikt.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/28, 18:41:27 door HeinXIX »

Online Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen synaptic pakketbeheer Lubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/29, 12:55:11 »
Misschien moet je op website met computertips voor Lubuntu er bij zetten dat als je restricted extras instaleert op details klikt en dan als de licentie overeenkomst verschijnt dat je via de tabtoets naar
OK gaat en op enter klikt.
Goed idee.... Ik heb 't gelijk maar even omgegooid naar een volledige terminalinstructie, dus zonder Synaptic.  :)
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu-direct-doen#TOC-Installeer-o.a.-multimedia-ondersteuning

Met schermafdruk, om 't nog duidelijker te maken.  :)

Overigens heb ik het nog even gecontroleerd in Lubuntu 13.10, en daarin kun je wel het vakje aanvinken in Synaptic. Blijkbaar niet in 12.04? Enfin, met de terminalhandleiding zit je sowieso goed....