Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot Window 8 en Ubuntu  (gelezen 645 keer)

Offline Petrov

  • Lid
Dual Boot Window 8 en Ubuntu
« Gepost op: 2013/02/10, 13:53:17 »
Beste,

Ik heb 1 hdd waar er meerdere partities opstaan.
Op partitie 1 heb ik eerst Windows 8 geïnstalleerd.

Bij de installatie van Ubuntu moet ik dan kiezen waar ik het os wenst te installeren (op een partitie of welke schijf).
Daar zie ik alleen mijn hdd staan, maar niet de verschillende partities. Waardoor ik de installatie van Windows zal overschrijven.

Onder Windows 7 en Xp kan ik perfect een dual boot maken. Hier kan ik perfect kiezen op welke partitie ik ubuntu wenst te installeren.

Iemand een idee hoe dit komt?

Dank bij voorbaat,¨
Petrov

Re: Dual Boot Window 8 en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/10, 14:15:24 »
Je kunt dan beter gaan voor het handmatig kiezen van de partities bij installatie. Heb je 'unallocated space' vrijgelaten voor Ubuntu op de schijf? Zo niet dan raad ik aan om via het schijfbeheer van Windows8 (werkt hetzelfde als in 7) een NTFS-partitie in te krimpen (Windows kan zelf aangeven hoeveel je mag inkrimpen), dat is uiteindelijk toch veiliger dan via Linux met deze partities rommelen.

Het is verder lastig om je goed advies te geven zonder je huidige partitioneren te kennen. Welke partities staan er momenteel op de schijf of heb je bijvoorbeeld nog andere schijven? Staan er nog andere besturingssystemenen bij?

Offline Petrov

  • Lid
Re: Dual Boot Window 8 en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/19, 19:41:22 »
Beste,

In bijlage vindt u een voorbeeld van de indeling van de harde schijf.
Maar in ubuntu en debian ziet hij mijn partities niet. Zelfs via gparted (opgestart van de cd van ubuntu)

Dank bij voorbaat,
Petrov

Offline odie007

  • Lid
Re: Dual Boot Window 8 en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/27, 11:51:53 »
Ik heb identiek hetzelfde probleem!  Ook al vanalles geprobeerd.  Eerst windows installeren, met of zonder vrij laten van disk space (unallocated space), eerst Ubuntu installeren...geen van deze werkten.
Vroeger kon ik op mijn pc, perfect op mijn pc eerst Ubuntu installeren en wat ruimte vrij laten om daarop windows te installeren en dit werd mee in de GRUB bootloader opgenomen...Nu met windows 8 werkt dit blijkbaar niet meer  :'(

Een goede vriend van me (ubuntu-freak) zei me onlangs nog dat ik mijn SATA-mode moest wijzigen (tijdelijk) van AHCI naar IDE maar ik snap niet goed waarom dit zou helpen?

Ik heb ook al geprobeerd om van op een LiveUSB met Ubuntu 12.10, de nodige tools zoals mount-manager en mtools te installeren maar ik begrijp er nu echt nog de ballen van :(  Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is om via FSTAB de specifieke ntfs partities te mounten zodat ze voor de installer zichtbaar worden...Anyway, ik ben een beetje out of options  :o

Iemand de oplossing hiervoor of een goede tutorial ??

Thx!

Re: Dual Boot Window 8 en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/27, 12:04:23 »
Wat ik zelf heb gedaan is een aparte, kleine, partitie voor /boot maken. Deze partitie heet bij mij sda5 dus bij installatie heb ik GRUB laten installeren in /dev/sda5 ipv /dev/sda. Vervolgens heb ik Windows8 weer opgestart, het programma EasyBCD geinstalleerd en Ubuntu als optie toegevoegd, dan werk je dus via de opstartlader van Windows. Heb ik voor ongeveer deze aanpak gekozen: http://www.linuxbsdos.com/2012/11/05/dual-boot-windows-8-and-ubuntu-12-10-on-uefi-hardware/ . Werkt tot nu toe goed.

AHCI naar IDE lijkt me niet nodig. Eventueel zou je secure boot kunnen uitzetten maar hoe dat moet is per UEFI* verschillend (als het überhaupt kan) en die optie heeft ook vaak een andere naam.

* Aangezien je al Windows 8 hebt neem ik aan dat jouw moederbord een UEFI heeft ipv klassieke BIOS.