Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerk station worden niet gemount  (gelezen 16387 keer)

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #25 Gepost op: 2020/03/21, 16:36:20 »
1) De netwerkverbindingen met nautilus (je "A") blijken inderdaad niet meer in "mount" te staan. Dit gebeurt met gio, buiten de kernel om. Met het commando "gio mount -l" zal je de mount zien, maar daar zijn geen opties te zien. Die welke je via fstab doet, verschijnen wel in "mount".
Niet dat ik dat nodig heb, maar ik zie niet in welke regel de opties staan die in fstab staan

Citaat
3) Ondertussen heb je fstab gewijzigd. Plaats het resultaat eens hier om nog eens alles na te zien. Moet zeker goed te krijgen zijn met de geschikte opties.
Nou, ik heb er niet veel aan gewijzigd. Wanneer we werkende instellingen gevonden hebben, ga ik het bestand opschonen: uitgecommentarieerde regels verwijderen.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p5 during installation
UUID=288c9754-d4a6-44e9-97bc-b9e187263f3c /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
#
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/media media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/media /media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
#//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,iocharset=utf8,uid=1000,,x-systemd.after=network-online.target 0 0
#
#NAS DOCUMENTS
#//192.168.2.201/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,password-,iocharset=utf8 0 0
#
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/oblimon /media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/oblimon /media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
#
#FLOPPY
#/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/wiegerinck auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0

Citaat
Optie B: je koppelt je NAS aan via nautilus, en maakt er dan een bookmark van. Dan komt de netwerkschijf in je linkerpaneel te staan. Met één klik koppel je hem dan aan wanneer nodig en is tenminste je grootste bezwaar, omslachtig om telkens aan te koppelen, van de baan.
Zoiets? zie bijlage

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #26 Gepost op: 2020/03/21, 18:26:34 »
Dit is wat verwarrend. We hebben het over //nas/documenten, dacht ik, maar daar staat de "uid=1000" optie niet bij.

Staat wel in het regeltje met het commentaarteken in de sectie #nas/media, maar uiteraard is die lijn niet van toepassing, want commentaarteken ervoor.

Test eens met volgende lijn (kopieer en plak!). Verwijder de bestaande lijn die begint met //nas/documenten onder #NAS DOCUMENTS, en plak onderstaande lijn in de plaats.
//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,uid=1000,iocharset=utf8,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Verwijder voor de goede orde meteen ook de lijn die begint met "#//nas/documenten" in de sectie "#NAS MEDIA".

Als je fstab bewaard hebt, doe eens een
findmnt --verify
om te zien of er geen foutmeldingen zijn.

Herstart dan het systeem om te testen.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #27 Gepost op: 2020/03/21, 19:21:16 »

Als je fstab bewaard hebt, doe eens een
findmnt --verify
om te zien of er geen foutmeldingen zijn.

Herstart dan het systeem om te testen.

Gedaan. Dit antwoordt de terminal:
/
   [W] cannot detect on-disk filesystem type
none
   [W] non-bind mount source /swapfile is a directory or regular file
   [W] cannot detect on-disk filesystem type
/media/wiegerinck
   [W] unreachable source: /dev/fd0: No such file or directory
   [E] cannot detect on-disk filesystem type

0 parse errors, 1 error, 4 warnings

De waarschuwing mbt de floppy, er is op dit moment geen floppy aangesloten.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #28 Gepost op: 2020/03/21, 21:24:21 »
Helaas, na herstart geen enkele verbetering.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #29 Gepost op: 2020/03/22, 09:55:00 »
Hoi Molly,

Vervelend dat het nog steeds niet goed lukt. Je schrijft
Citaat
Helaas, na herstart geen enkele verbetering.
Kun je iets specifieker aangeven wat er wel en niet gelukt is? Dat maakt het wat duidelijker om te helpen.

vragen:
1. Heb je de regel van Vanadium in fstab aangepast?

2. Is na herstart de mount tot stand gekomen, dus zie je /media/nas_documenten in nautilus?
    a. Zo ja, ga naar 5
    b. Zo nee, ga naar 3

3. Het lijkt er op dat de mount niet automatisch tot stand komt, daar kunnen 2 verklaringen voor zijn. Of de delay werkt niet, of er zit wat fout in de fstab.
    Wat gebeurd er als je sudo mount -a gebruikt?
    a. Als de schijf nu wel gekoppeld wordt ga dan ook naar 4.
    b. Als er een foutmelding gegeven wordt dan zien we graag de foutmelding, dan zit er iets fout in fstab, dan moeten we dat fine-tunen. We moeten eerst de fstab goed zien te krijgen.

4. Het lijkt er op dat de delay van Vanadium niet werkt. Probeer eens de methode die ik hier heb beschreven: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=107059.msg1039293#msg1039293

5. Eigenlijk komt de verbinding met de NAS wel goed en automatisch tot stand. Kun je aangeven wat de rechten zijn van de map: /media/nas_documenten.
Kun je ook aangeven wat de rechten zijn van een bestand dat je probeert te openen, maar wat niet lukt?

Hopelijk geven bovenstaande stappen wat meer duidelijkheid over het probleem.

« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 10:05:03 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #30 Gepost op: 2020/03/22, 11:52:41 »

vragen:
1. Heb je de regel van Vanadium in fstab aangepast?

2. Is na herstart de mount tot stand gekomen, dus zie je /media/nas_documenten in nautilus?
    a. Zo ja, ga naar 5
    b. Zo nee, ga naar 3

[...]
5. Eigenlijk komt de verbinding met de NAS wel goed en automatisch tot stand. Kun je aangeven wat de rechten zijn van de map: /media/nas_documenten.
Kun je ook aangeven wat de rechten zijn van een bestand dat je probeert te openen, maar wat niet lukt?

  • Ja, de regel in fstab is aangepast conform advies van Vanadium
  • Ja, de mount komt tot stand, maar nas-documenten is niet toegankelijk. Zie bijlage waarop je dat kunt zien
  • Alle rechten van /media/nas_documenten liggen bij 'root'
  • Wat de rechten zijn van een bestand dat ik wil openen maar wat niet lukt? Daar kan ik je geen antwoord op geven want als ik geen toegang heb tot /media/documenten, kan ik ook geen document daar testen. Als ik nas_documenten open via Nautilus, via WindowsNetwork dus - (A) in reactie #20 - kan ik overal bij en openen of schrijven. Zie ook wat ik in #20 schrijf over de rechten van een bestand daar: "konden niet worden vastgesteld"/li]
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 11:55:11 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #31 Gepost op: 2020/03/22, 12:15:09 »
Hoi Molly,

Dank je voor de update. Dan zijn we verder dan ik dacht, dat is fijn.

Ik heb 2 aanvullende vragen:

1.
Zou je de rechten van de betreffende map op kunnen vragen? Ik weet niet hoe je dat precies in Nautilus (ik gebruik Xubuntu ipv Ubuntu) doet, maar in thunar (xubuntu) is het met rechtsklik op de map en dan "eigenschappen" kiezen. Ik kan me voorstellen dat het bij Nautilus vergelijkbaar is. Zie schermprint.

De rechten kun je ook met ls op vragen. Even uit mijn hoofd: ls -l /media/nas_documentenzie: https://www.computerhope.com/unix/uchown.htm#viewing-ownership

Ik denk dat "anderen" bij jou geen rechten hebben. Dat zou je dan kunnen aanpassen, wellicht, met sudo chmod. Hier is daar meer over te vinden.
Hopelijk weet Vanadium direct wat het betreffende commando moet zijn. Maar als ik de documentatie lees dan zou het:sudo chmod o=rw /media/nas_documenten moeten zijn.

2.
Daarnaast heb ik in mijn  fstab nog "user" toegevoegd. Misschien kun je dat testen?
//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,user,guest,uid=1000,iocharset=utf8,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Aanvulling:
Misschien moet je vanuit de NAS de rechten aan passen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #32 Gepost op: 2020/03/22, 12:31:25 »
poj was net wat vlugger dan mij. Doe eerst maar poj  ;)

  • Ja, de mount komt tot stand, maar nas-documenten is niet toegankelijk. Zie bijlage waarop je dat kunt zien
Neen dus. Je figuur toont aan dat de mount niet tot stand komt. Dat betekent dat de mount tijdens het laden van fstab niet uitgevoerd wordt, en dat de vertragende optie "x-systemd.after=network-online.target" niet werkt. Als je dan op het icoon links klikt, probeert het systeem de koppeling uit te voeren maar uiteraard mag dat niet als gewone gebruiker, tenzij je de optie "users" zou toevoegen in fstab. Dat is hier echter niet de bedoeling. De bedoeling is dat de netwerkschijf onmiddellijk aangekoppeld is, klaar voor gebruik.

We focussen ons nu enkel op het aankoppelen van de netwerkschijf. Eens dat in orde is, zullen we ons zorgen maken over permissies.

Probeer ook nog eens met de _netdev optie (merk dat ik ook de gid=1000 optie heb toegevoegd):

//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,_netdev,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Start opnieuw op.

- Is de schijf nu onmiddellijk aangekoppeld? Als dat zo is, dan zal je nas_documenten 2 x in de linker balk zien. De onderste is de bookmark (automatisch aangemaakt omdat die netwerkschijf in fstab staat), de bovenste is de aangekoppelde schijf.

- Zie je er maar één, dan werd de schijf niet aangekoppeld. De vertragingsopties werken dan blijkbaar niet. Probeer dan vooralsnog de schijf aan te koppelen via de terminal:
sudo mount /media/nas_documenten
Als dat wel lukt, dan kunnen we de schijf door een extra commando later in de opstart laten aankoppelen. poj gaf een methode aan, maar ik vind het eenvoudiger dit via /etc/rc.local te doen.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #33 Gepost op: 2020/03/22, 13:09:41 »
Eerst maar reageren op idee van Poj.
Ik heb 'user' toegevoegd aan fstab regel van nas_documenten. Toen met rechtermuis 'mount' gedaan.
Daarna linker klik op nas_documenten. Uitkomst is anders dan "geen toegang" Zie bijlage.
Als leek denk ik dan: user toevoegen is een goed idee, maar er is wat met de filesystems.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 13:11:21 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #34 Gepost op: 2020/03/22, 13:11:32 »
Dan moeten het de rechten zijn. Kun je daar naar kijken?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #35 Gepost op: 2020/03/22, 13:12:46 »
Toon graag ook telkens je gewijzigde fstab. Die dialoog wijst op fouten in fstab (spatie teveel, enz...)!

Dat bericht heeft niets met rechten te maken. Het systeem geeft aan dat het niet begrijpt hoe het bestandssysteem aan te koppelen.

Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #36 Gepost op: 2020/03/22, 13:17:44 »
Toon graag ook telkens je gewijzigde fstab. Die dialoog wijst op fouten in fstab (spatie teveel, enz...)!

Dat bericht heeft niets met rechten te maken. Het systeem geeft aan dat het niet begrijpt hoe het bestandssysteem aan te koppelen.

Kan niet aan het streepje liggen in de naam nas_documenten?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #37 Gepost op: 2020/03/22, 13:24:34 »
Fstab gewijzigd en opnieuw opgestart.
Fstab ziet er nu zó uit:
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p5 during installation
UUID=288c9754-d4a6-44e9-97bc-b9e187263f3c /               ext4    errors=remount-ro 0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
#
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/media media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/media /media/nas_media cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
#
#NAS DOCUMENTS
#//192.168.2.201/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/documenten /media/nas_documenten cifs vers=1.0,guest,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,_netdev,x-systemd.after=network-online.target 0 0
#
#NAS MEDIA
#//192.168.2.201/oblimon /media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
//nas/oblimon /media/nas_oblimon cifs vers=1.0,username=guest,password-,iocharset=utf8,uid=1000 0 0
#
#FLOPPY
#/dev/fd0 /media/floppy0 auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/fd0 /media/wiegerinck auto rw,user,noauto,exec,utf8 0 0

In de linkerkolom staat (en stond steeds) de nas_documenten (evenals nas_media en nas_oblimon).
Met linker muisknop aanklikken: geen toegang.

In terminal commando
sudo mount /media/nas_documentenUitkomst:
mount: /media/nas_documenten: bad option; for several filesystems (e.g. nfs, cifs) you might need a /sbin/mount.<type> helper program.Dezelfde procedure dus als aanklikken met rechter muisknop en 'mount'.

Kan het zijn dat deze versie van Ubuntu moeite heeft met deze versie 1 van cifs. Wndows10 had ook problemen met het vinden van de NAS vanwege deze oude versie van cifs
Mijn oude desktop met Linux mint 19 had geen problemen met het openen van NAS. De fstab van nu is gebaseerd op de fstab van die Linux.
Hoewel het verklaart niet waarom het wel lukt via de omweg met Nautilus.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 13:33:37 door molly w »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #38 Gepost op: 2020/03/22, 14:03:51 »
Ik kan het me niet voorstellen, maar mount.cifs is toch geïnstalleerd bij jou? (cifs-utils).
dpkg -l cifs-utils
which mount.cifs

Hoe zit het trouwens met die andere cifs mounts in je fstab. Werken die wel?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #39 Gepost op: 2020/03/22, 14:51:45 »
@vandanium:
Citaat
Ik kan het me niet voorstellen, maar mount.cifs is toch geïnstalleerd bij jou? (cifs-utils).
Ik kan het me ook niet voorstellen. Maar het lijkt er wel op. Wel vreemd dat molly eerder schrijft dat de koppelingen wel tot stand zijn gekomen.  De andere cifs lijken me helemaal niet te werken. Die lijken me origineel te zijn.

@molly: Eerder schrijf je dat na een herstart de NAS gekoppeld is aan /media/nas_documenten. Je volgende verhaal wijst er op dat dat niet  zo is.
Zou je naast de voorstellen van Vanadium ook steeds de uitdraai van de volgende commando's hier steeds weer willen geven?
mount
ls -l /media
ls -l /media/nas_documenten

@maasnet
Citaat
Kan niet aan het streepje liggen in de naam nas_documenten?
Volgens mij kan dat - als je via de terminal probeert te koppelen - wel een probleem zijn en moet je er een \ voor zetten, maar in fstab moest ik ze vervolgens weer verwijderen .

« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 15:05:29 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #40 Gepost op: 2020/03/22, 16:05:16 »
Ik kan het me niet voorstellen, maar mount.cifs is toch geïnstalleerd bij jou? (cifs-utils).
dpkg -l cifs-utils
which mount.cifs

Hoe zit het trouwens met die andere cifs mounts in je fstab. Werken die wel?

Terminal meldde:
$ dpkg -l cifs-utils
dpkg-query: no packages found matching cifs-utils
user@device:~$ which mount.cifs
user@device:~$
Betekent dat mount.cifs toch niet geinstalleerd zijn?

De andere regels heb ik niet in deze zoektocht betrokken. Ik weet alleen dat ik daar ook geen toegang tot heb. Als we de juiste syntaxis hebben gevonden m.b.t. nas_documenten, werkt die ook voor de andere stations

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #41 Gepost op: 2020/03/22, 16:07:06 »
Het lijkt er inderdaad op dat cifs-utils niet is geïnstalleerd. Even installeren en dan weer testen.

Bij mij zie ik$ dpkg -l cifs-utils
Gevraagd=(U)onbekend/(I)nstalleren/ve(R)wijderen/(P)wissen/(H)ouden
| Status=Niet/Inst/Conf/Uitgep/halF-geconf/Halfgeïnst/verWacht-trig/Trig-bezig
|/ Fout?=(geen)/heRinst. nodig/ (Status,Fout: hoofdletter=ernstig)
||/ Naam           Versie       Architectuur Omschrijving
+++-==============-============-============-=================================
ii  cifs-utils     2:6.8-1      amd64        Common Internet File System utili


$ which mount.cifs
/sbin/mount.cifs

« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:11:16 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #42 Gepost op: 2020/03/22, 16:13:19 »

Zou je naast de voorstellen van Vanadium ook steeds de uitdraai van de volgende commando's hier steeds weer willen geven?
mount
ls -l /media
[code]ls -l /media/nas_documenten

mountlevert op
/var/lib/snapd/snaps/core18_1668.snap on /snap/core18/1668 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-logs_81.snap on /snap/gnome-logs/81 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/tesseract_2173.snap on /snap/tesseract/2173 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/gnome-calculator_704.snap on /snap/gnome-calculator/704 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
tmpfs on /run/user/1000 type tmpfs (rw,nosuid,nodev,relatime,size=781236k,mode=700,uid=1000,gid=1000)
vmware-vmblock on /run/vmblock-fuse type fuse.vmware-vmblock (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=0,group_id=0,default_permissions,allow_other)
gvfsd-fuse on /run/user/1000/gvfs type fuse.gvfsd-fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/dev/fuse on /run/user/1000/doc type fuse (rw,nosuid,nodev,relatime,user_id=1000,group_id=1000)
/var/lib/snapd/snaps/wine-platform-3-stable_6.snap on /snap/wine-platform-3-stable/6 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
/var/lib/snapd/snaps/wine-platform-runtime_104.snap on /snap/wine-platform-runtime/104 type squashfs (ro,nodev,relatime,x-gdu.hide)
tmpfs on /run/snapd/ns type tmpfs (rw,nosuid,noexec,relatime,size=781240k,mode=755)
nsfs on /run/snapd/ns/gimp.mnt type nsfs (rw)
Overigens heb ik deze uitslag eerder in deze draad ook al gegeven.

ls -l /medialevert op:
total 16
drwxr-xr-x  2 root root 4096 mrt 19 16:46 nas_documenten
drwxr-xr-x  2 root root 4096 mrt 17 17:01 nas_media
drwxr-xr-x  2 root root 4096 mrt 19 11:50 nas_oblimon
drwxr-x---+ 2 root root 4096 mrt 19 14:06 wiegerinck
de namen van de station zijn donkerblauw

ls -l /media/nas_documentenlevert op:
total 0Er wordt gezien dát die stations er zijn, maar niet wat er in zit.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:15:01 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #43 Gepost op: 2020/03/22, 16:17:13 »
@ molly
Dank je: je moet eerst cifs-utils installeren, dan opnieuw opstarten en dan het overzicht bijwerken. Ik ben benieuw naar de resultaten dan ;) We zijn op de goede weg. ;)

Maar ook uit je resultaten nu blijkt inderdaad dat /media/nas_documenten niet is gekoppeld aan je NAS en dat de directories die je wilt gaan koppelen - volgens mij - nog niet de goede rechten hebben.
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:20:29 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #44 Gepost op: 2020/03/22, 16:20:15 »
Het lijkt er inderdaad op dat cifs-utils niet is geïnstalleerd. Even installeren en dan weer testen.

Bij mij zie ik$ dpkg -l cifs-utils
Gevraagd=(U)onbekend/(I)nstalleren/ve(R)wijderen/(P)wissen/(H)ouden
| Status=Niet/Inst/Conf/Uitgep/halF-geconf/Halfgeïnst/verWacht-trig/Trig-bezig
|/ Fout?=(geen)/heRinst. nodig/ (Status,Fout: hoofdletter=ernstig)
||/ Naam           Versie       Architectuur Omschrijving
+++-==============-============-============-=================================
ii  cifs-utils     2:6.8-1      amd64        Common Internet File System utili


$ which mount.cifs
/sbin/mount.cifs


Ik wil cifs-utils installeren met 'dpkg -l cifs-utils' maar terminal geeft foutmelding:
dpkg-query: no packages found matching cifs-utils
maar misschien doe ik het niet goed, dat installeren.

Ik probeer het met apt install cifs-utils
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:23:00 door molly w »

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #45 Gepost op: 2020/03/22, 16:22:14 »
Ja, het handigste is om het pakket via synaptic te installeren. Via de terminal kan ook, uit mijn hoofd:
sudo apt-get install cifs-utils
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #46 Gepost op: 2020/03/22, 16:29:10 »
Nou ja, ik ben dat 'get' vergeten, er gebeurde wel een en ander.
Nogmaals dpkg -l cifs-utilsleverde op
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name           Version        Architecture Description
+++-==============-==============-============-=================================
ii  cifs-utils     2:6.9-0ubuntu1 amd64        Common Internet File System utili
lines 1-6/6 (END)
Dus nu wel geinstalleerd?

Maar nas_documenten is nog steeds niet aangekoppeld. Ook voor mounten krijg ik geen toestemming.
Aan fstab heb ik niets veranderd.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #47 Gepost op: 2020/03/22, 16:31:08 »
Citaat
Dus nu wel geinstalleerd?
Ja.

Weer een stapje verder.

Krijg je foutmeldingen na: $ sudo mount -a ?

Citaat
Ook voor mounten krijg ik geen toestemming.
Welke foutmeldingen?
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:35:40 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline molly w

  • Lid
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #48 Gepost op: 2020/03/22, 16:40:40 »
Ik heb zojuist de regel van nas_documenten in fstab veranderd en uid=1000 en guid=1000 verwijderd.
Daarna umount /media/nas-documenten.
Toen weer sudo mount -a.
Terminal gaf terug:
wiegerinck@dell-wiegerinck:~$ sudo umount /media/nas_documenten
[sudo] password for wiegerinck:
umount: /media/nas_documenten: not mounted.
wiegerinck@dell-wiegerinck:~$ mound -a

Command 'mound' not found, did you mean:

  command 'pound' from deb pound (2.8-2)
  command 'mount' from deb mount (2.34-0.1ubuntu2)

Try: sudo apt install <deb name>

wiegerinck@dell-wiegerinck:~$ mount -a
mount: only root can use "--all" option
wiegerinck@dell-wiegerinck:~$ sudo mount -a
mount error: could not resolve address for nas: Unknown error
mount error: could not resolve address for nas: Unknown error
mount error: could not resolve address for nas: Unknown error
Als ik nu eens in fstab de url  als adres aanhoud ipv nas?

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: Netwerk station worden niet gemount
« Reactie #49 Gepost op: 2020/03/22, 16:43:13 »
Beste Molly, wil je in fstab in plaats van "//nas" eens proberen met het ip adres van de nas en dan weer "sudo mount -a" geven?

Citaat
Als ik nu eens in fstab de url  als adres aanhoud ipv nas?
Als je het ip adres bedoelt dan hebben we het over hetzelfde ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/22, 16:47:12 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.