Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab  (gelezen 5031 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Gepost op: 2019/12/11, 19:46:20 »
beste mensen,

Ik heb een probleempje met het koppelen van een netwerkschijf en in denk dat dat te maken heeft dat bij het opstarten de schijven eerder gekoppeld worden dan dat er een netwerkverbinding is gemaakt via de wifi.

Het betreft een laptop met alleen een wifi aansluiting.

In fstab heb ik opgenomen:
//192.168.2.1/volume /media/netwerk cifs user,guest,vers=1.0 0 2
Na opstarten is de netwerkschijf niet gekoppeld. Maar als ik via de terminal:
sudo mount -agebruik dan wordt de schijf wel gekoppeld.

Zoals ik aangaf denk ik dat het in de volgorde van de taken zit. Heeft iemand een oplossing?

Alvast bedankt voor een reactie.

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline jolo

  • Lid
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/11, 20:20:07 »
Een vergelijkbaar probleem staat in dit topic https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106643.msg1035314#msg1035314

Bij de TS uit dat topic werd de fstab toevoeging
actimeo=3
En voor mijn netwerkschijf werd het
actimeo=4

Dus wat het juiste cijfer wordt, kun je alleen achter komen door het uit te proberen. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/11, 20:23:05 »
Even een simpele noot oplossing, een gevolg-bestrijder en geen oorzaak-bestrijder.
Maak een file aan in /home/<naam>/bin, wanneer de map bestaat dan wordt deze na de volgende reboot in het path opgenomen.
Zet in die file het volgende:#! /bin/bash
sleep 10
sudo mount -a
Markeer deze file als uitvoerbaar en laat deze automatisch opstarten na iedere (re)boot.
De opdracht sleep 10 geeft een vertraging van 10 seconden, je kunt deze tijd naar behoefte aanpassen.

Hopelijk heb je hier iets aan.

@Jolo, we waren bijna gelijk, jouw oplossing kende ik niet.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/11, 22:04:47 »
Dank jullie voor jullie inbreng.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een nog andere werkwijze aangezien het nooit zeker is wanneer de netwerkverbinding via wifi werkt.  Mijn gekozen oplossing komt hiervandaan: https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1854552&p=11313133#post11313133


De werkwijze was:
1. Maak een bestandje aan:
sudo touch /etc/network/if-up.d/fstabIn de map /etc/network/if-up.d/ staan bestanden die worden uitgevoerd nadat de netwerkverbinding tot stand is gekomen.

2. Open/bewerk het bestandje:
gedit admin:///etc/network/if-up.d/fstabVoeg de volgende code toe:
#!/bin/sh
mount -a
En sla op  ;)

3. Maak het bestandje uitvoerbaar:
sudo chmod +x /etc/network/if-up.d/fstab
Als het goed is wordt nu na het opstarten de netwerkschijf wel gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/11, 22:09:36 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/12, 10:18:43 »
@poj, voortreffelijke professionele aanpak! Bedankt om dit hier zo mooi neer te zetten.  :) Toch vraag ik mij af of er geen eenvoudiger oplossing is door in /etc/fstab de optie "_netdev" toe te voegen, als in:

//192.168.2.1/volume /media/netwerk cifs user,guest,vers=1.0 0 2,_netdev 0 0

Mocht dat ook niet werken, dan zou het op een systeem met systemd, zoals Ubuntu, zeker moeten werken met "x-systemd.after=network-online.target". Die zorgt ervoor dat de mount uitgesteld wordt tot wanneer systemd het netwerk heeft klaargezet.

//192.168.2.1/volume /media/netwerk cifs user,guest,vers=1.0 0 2,_netdev,x-systemd.after=network-online.target 0 0

Dit is een veel eenvoudiger oplossing (als die werkt). Jou aanpak werkt alvast ook, dus geen probleem daarmee.

@ron, krijg jij geen probleem met je oplossing waar je de gelegenheid niet krijgt om het sudo paswoord in te geven? Als je dit script via autostart opstart, dan loopt het niet in een terminal, dus krijg je een vraag voor het paswoord niet te zien. Naast het feit dat we daar trouwens geen aparte wachtwoordvraag voor willen. Met jou aanpak, zou ik het commando "mount -a" zetten in /etc/rc.local (en zonder de "sleep": op het moment dat rc.local uitgevoerd wordt, is het netwerk al operationeel).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/12, 11:10:36 »
@ron, krijg jij geen probleem met je oplossing waar je de gelegenheid niet krijgt om het sudo paswoord in te geven?
Klopt, niet aan gedacht........
Deze optie heb ik ooit gebruikt om Wifi 10 seconden te vertragen en dan is er geen sudo nodig..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/12, 13:04:56 »
@vanadium: dat heb ik wel overwogen, maar ik las dat _netdev niet meer ondersteund wordt en over  "x-systemd.after=network-online.target" kon ik niet echt documentatie vinden. Dus maar niet verder onderzocht. Het zou inderdaad een nog mooiere oplossing zijn als het zou werken.

Maar als jullie informatie hebben dat deze opties nog wel actueel zijn, dan hoor ik dat graag en wil ik het gaarne testen.

Ik vraag me ook af of de locatie van de _netdev wel goed staat in de regel ...

aanvulling:
Hier lees ik dat _netdev niet gaat werken:
Citaat
_netdev - Geeft aan dat dit een netwerkopslag is die gekoppeld moet worden na het opbrengen van de netwerkverbinding. Deze optie is alleen van toepassing voor het type bestandssysteem nfs.

Of is cifs ook nfs?
« Laatst bewerkt op: 2019/12/12, 13:24:26 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline h2o

  • Lid
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/12, 15:57:08 »
@h2o: maak er geen puzzel van, zet ook gewoon je conclusie er bij.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/12, 16:24:56 »
@vanadium: beide mogelijkheden getest, maar ze werken beide niet. Ik houd het bij mijn eerder beschreven oplossing tenzij iemand een werkende versie heeft met de optie van Vanadium.
 
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline h2o

  • Lid
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/12, 17:12:40 »
@h2o: maak er geen puzzel van, zet ook gewoon je conclusie er bij.

De eerste alinea's geven het antwoord:
Citaat
NFS is the “Network File System” specifically used for Unix and Linux operating systems. It allows files communication transparently between servers and end users machines like desktops & laptops. NFS uses client- server methodology to allow user to view read and write files on a computer system. A user can mount all or a portion of a file system via NFS.

CIFS is abbreviation for “Common Internet File System” used by Windows operating systems for file sharing. CIFS also uses the client-server methodology where A client makes a request of a server program for accessing a file .The server takes the requested action and returns a response. CIFS is a open standard version of the Server Message Block Protocol (SMB) developed and used by Microsoft and it uses the TCP/IP protocol.

NFS is voor Unix/BSD/Linux systemen onderling
CIFS is bedoelt voor netwerkverkeer tussen Linux en Windows.
Als je alleen (uitsluitend) met Linux systemen onderling werkt is NFS veel sneller en stabieler. CIFS kan, maar dat is alleen als je ook Windows systemen in je netwerk hebt hangen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: probleempje met koppelen van netwerkschijf via fstab
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/12, 18:46:09 »
@vanadium: beide mogelijkheden getest, maar ze werken beide niet. Ik houd het bij mijn eerder beschreven oplossing tenzij iemand een werkende versie heeft met de optie van Vanadium.
Bedankt voor het testen!