Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thuisserver/mediacomputer studentenhuis  (gelezen 849 keer)

Offline bartkoek

  • Lid
Thuisserver/mediacomputer studentenhuis
« Gepost op: 2012/01/21, 13:08:43 »
Beste allemaal!

in mijn studentenhuis hebben wij afgelopen week een oude beamer die we gratis op marktplaats vonden weer aan de praat gekregen. Helemaal tof natuurlijk! Nu hadden we nog een oude computer liggen die we wilden gebruiken als NAS en mediaserver. Het is een prima computertje met een AMD Athlon 64 3400+ met 512 mb geheugen. Ik heb er afgelopen week Ubuntu desktop 11.10 op gezet en werkend gekregen, hij is alleen tergend langzaam! De muis loopt niet vloeiend en bijvoorbeeld systeeminstellingen opstarten kost 4/5 minuten. Nou is het niet de snelste computer die er te vinden is, maar ik heb er een paar jaar terug nog gewoon battlefield 2 en GTA Vice City op gespeeld... Is er misschien een andere linux/ubuntu distributie die lichter is? Of is er een ander probleem?
We willen graag kunnen internetten, torrents downloaden(zolang dat nog mogelijk is;) ), schijven delen en media afspelen(liefst via XBMC). Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!
Bart

Re: Thuisserver/mediacomputer studentenhuis
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/21, 13:17:06 »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: Thuisserver/mediacomputer studentenhuis
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/21, 13:20:13 »
Videokaart driver geinstalleerd?
Voor ubuntu is je pc te langzaam, zeker te weinig geheugen.
Probeer xubuntu of nog beter lubuntu. XBMC kun je installeren op xubuntu, op lubuntu weet ik niet(dit dus even uitzoeken).

Lang opstarten is misschien je hd, kijk bij schijf gereedschap, kijk naar smart of er geen defecte sectoren zijn.
Maak de pc ook schoon van stof.

Offline bartkoek

  • Lid
Re: Thuisserver/mediacomputer studentenhuis
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/21, 13:42:58 »
Als het goed is zijn de videodrivers geïnstalleerd, als was dat een gedoetje.
Ik ben nu aan het google-en geweest naar xubuntu en lubuntu en dat lijkt mij prima alternatief voor de taken die we willen! Klopt het dat xubuntu beter wordt ondersteund, maar net iets zwaarder is dan lubuntu? Mij lijkt als ik het internet moet geloven xubuntu een betere keuze...