Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?  (gelezen 1190 keer)

Offline bart85

  • Lid
Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Gepost op: 2021/10/18, 18:02:03 »
Ik heb hier op Arch Linux dagelijks updates. Zeker belangrijk, maar dat zorgt voor veel schrijfacties naar mijn ssd. Kunnen dit er zoveel zijn dat mijn ssd ervan beschadigd raakt?
Arch geeft nl. wel veel meer updates dan ubuntu of mint. Het eerste is dat in Arch voor iedere update van een onderdeel het gehele onderdeel opnieuw download en dan installeert. Het werkt niet met een patch naar het programma. Netto is er met een update niet veel verschil, maar het zit hem dus in het downloaden van de gehele package.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/18, 21:07:13 »
Dat zal inderdaad extra sleet geven op je SSD.

Voor wat het pakketbeheer betreft, is er niet veel verschil met Ubuntu of andere pakketsystemen: die werken nooit met patches. Het nieuw gecompileerde pakket wordt gedownload in een gecomprimeerd archiefbestand. De inhoud wordt geinstalleerd over de vorige versies heen. Dat is niet anders  in Ubuntu dan in Arch.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/18, 22:07:31 »
Mijn laptop uit 2014 is een octal boot op SSD, met een HD voor de data opslag.
Meestal gebruik ik versies die nog niet af zijn, zo heb ik gisteren een upgrade gedaan naar 22.04 (onbetrouwbaar, maar je moet tenslotte testen).
Iedere maand installeer ik wel één van de 8 systemen opnieuw, en de ene installatie is ook vaak een backup van een andere installatie.
Maar werken met test- prerelease versies geven een hoop updates/upgrades, ik check dat zelfs minimaal 2x per dag.
Verder staat deze laptop bijna altijd aan, bijna dagelijks van 09:00 tot 00:00.
Na 7 jaar heb ik alleen mechanische problemen met het toetsenbord :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/20, 14:50:04 »
Ik las ergens (maar waar was dat ook weer), dat het ext4-journalling-systeem dat Ubuntu gebruikt op zijn schijven, ervoor zorgt dat nieuwe bestanden op lege plaatsen worden geschreven en dus niet, zoals bij Windows-systemen wél gebeurt, op de plek waar voorheen iets anders stond.
Dat zou ervoor zorgen dat zelfs bij regelmatige updates (wekelijks) het héél lang zal duren voor een bestandsplek op de schijf terug wordt overschreven.
Het aantal keer dat een plek op een SSD-schijf kan worden her-beschreven is inderdaad beperkter dan op een draaiende harde schijf, maar met dat (iets andere) schrijfsysteem van Ubuntu is de kans dat je SSD het begeeft door updates wel héééééééél klein.
(Misschien dat het probleem zich sneller zou voordoen als je een héél kleine SSD gebruikt, waardoor die sneller behoefte heeft aan het overschrijven van eerder beschreven plaatsen)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/20, 15:56:44 »
Het aantal keer dat een plek op een SSD-schijf kan worden her-beschreven is inderdaad beperkter dan op een draaiende harde schijf, maar met dat (iets andere) schrijfsysteem van Ubuntu is de kans dat je SSD het begeeft door updates wel héééééééél klein.
(Misschien dat het probleem zich sneller zou voordoen als je een héél kleine SSD gebruikt, waardoor die sneller behoefte heeft aan het overschrijven van eerder beschreven plaatsen)


Bij mijn Samsung SSD van 128 GB (830) is het ongeveer zo, dat als je iedere dag 20 GB op die SSD wegschrijft je SSD het
gegarandeerd (! dus in het slechtste geval) je er minstens 5 jaar mee kan doen. En ondertussen zijn die getallen gunstiger
geworden bij nieuwere SSD's en worden ook evenredig groter met de grootte van de SSD. Dit geldt voor een goed merk dus,
bv Samsung.
Een HD is veeeel onbetrouwbaarder geworden.....
Dus geen enkele reden om je ongerust te maken buiten het feit natuurlijk dat alles (!!) op ieder moment(!!) kapot
kan gaan, dus goede backups zijn altijd nodig voor cruciale data.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Vele updates is dat schadelijk voor mijn ssd?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/21, 20:34:27 »
Mijn Samsung SSD van 500 GB is voor bijna 60 TB beschreven ( redelijk zwaar gebruik voor een thuissituatie) en heeft nu 5% van de levensduur verbruikt volgens de SMART data.

Een Kingston SSD van 1 TB heeft nu 10 TB geschreven en zit op 1% van de levensduur.

Een Crucial van 256 GB van 10 jaar oud heeft 50 TB geschreven en zit pas op 12%.

Kortom: je moet echt veel meer doen dan een paar updates wil je je SSD snel om zeep helpen. Zelfs als je iets doet waardoor er 24 uur per dag 7 dagen per week veel geschreven wordt naar je ssd dan gaat hij nog jaren mee.