Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp aanschaf nieuwe PC  (gelezen 2027 keer)

Offline soppel

  • Lid
Hulp aanschaf nieuwe PC
« Gepost op: 2021/10/13, 18:38:52 »
Langzaam aan wordt duidelijk dat mijn 12+ jaar oude PC te kort komt. Het geheugen van 4GB breekt me steeds op. (of ik doe teveel tegelijk, maar dat is niet te veranderen)
Dus maar besloten dat er de volgende 10+ jaren een nieuw PCtje moet gaan dienen.

Toendertijd had ik dus keurig alles uitgezocht met LGA775 sockets, DDR2 geheugen, enz. Maar die termen hebben ze niet meer =D.
Op zich niet zo heel erg, maar ik wordt vooral steeds op het verkeerde been gezet doordat iets 'perfect is voor gaming'
Gamen doe ik niet. Zelfs solitaire op de pc vind ik zonde van mijn tijd.

Waar gebruik ik de PC voor? Mail, internet, 3D tekenen en slicen, en muziek. Instrumenten lopen over de PC via een E-MU geluidskaart om de gitaar via guitarix te leiden etc.
En vooral: ik ben altijd met veel dingen tegelijk bezig dus heb altijd veel vensters open. (meerdere keren firefox met ieder tig tabbladen)

Dus vraag 1: Moet ik me er iets van aantrekken dat iets aanbevolen wordt voor gaming? Mijn gevoel zegt dat 't niet uitmaakt, maar zitten er nadelen aan?

En dan is natuurlijk het grootste probleem, wat schaf je aan om weer een tijd voort te kunnen.

Schot voor de boeg:
MSI B450-A PRO MAX
AMD RYZEN 3 1200AF 3,1Ghz 8MB
G-skill Ripjaws DDR4 16GB 2x8 3200MHz

Uiteraard een DVD brander en SSD, en waarschijnlijk wat USB's extra.

Vraag over 't moederbord. Daar zit een grafische kaart op, maar CPU is nodig. Die snap ik niet  Doet die RYZEN datdeel?
Bij Intel zag ik een aantal CPU's waarbij stond : geen grafisch geheugen.   (even vrij vertaald)
Want op zich als het moederbord de grafische kaart on-bord heeft scheelt dat weer de aanschaf van een grafische kaart.
En zoals gezegd, geen spelletjes. Dus volgens mij hoeft de grafische kaart geen moeilijk ding te zijn.

En hoe groot kies ik een voeding? Gevoelsmatig denk ik dat  450 -500Watt voldoende is. Ik zit ook niet te wachten op ledverlichting in de kast of in de ventialtor(en)






Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/14, 09:18:48 »
Langzaam aan wordt duidelijk dat mijn 12+ jaar oude PC te kort komt. Het geheugen van 4GB breekt me steeds op. (of ik doe teveel tegelijk, maar dat is niet te veranderen)
Dus maar besloten dat er de volgende 10+ jaren een nieuw PCtje moet gaan dienen.

Toendertijd had ik dus keurig alles uitgezocht met LGA775 sockets, DDR2 geheugen, enz. Maar die termen hebben ze niet meer =D.
Op zich niet zo heel erg, maar ik wordt vooral steeds op het verkeerde been gezet doordat iets 'perfect is voor gaming'
Gamen doe ik niet. Zelfs solitaire op de pc vind ik zonde van mijn tijd.

Waar gebruik ik de PC voor? Mail, internet, 3D tekenen en slicen, en muziek. Instrumenten lopen over de PC via een E-MU geluidskaart om de gitaar via guitarix te leiden etc.
En vooral: ik ben altijd met veel dingen tegelijk bezig dus heb altijd veel vensters open. (meerdere keren firefox met ieder tig tabbladen)

Dus vraag 1: Moet ik me er iets van aantrekken dat iets aanbevolen wordt voor gaming? Mijn gevoel zegt dat 't niet uitmaakt, maar zitten er nadelen aan?

En dan is natuurlijk het grootste probleem, wat schaf je aan om weer een tijd voort te kunnen.

Schot voor de boeg:
MSI B450-A PRO MAX
AMD RYZEN 3 1200AF 3,1Ghz 8MB
G-skill Ripjaws DDR4 16GB 2x8 3200MHz

Uiteraard een DVD brander en SSD, en waarschijnlijk wat USB's extra.

Vraag over 't moederbord. Daar zit een grafische kaart op, maar CPU is nodig. Die snap ik niet  Doet die RYZEN datdeel?
Bij Intel zag ik een aantal CPU's waarbij stond : geen grafisch geheugen.   (even vrij vertaald)
Want op zich als het moederbord de grafische kaart on-bord heeft scheelt dat weer de aanschaf van een grafische kaart.
En zoals gezegd, geen spelletjes. Dus volgens mij hoeft de grafische kaart geen moeilijk ding te zijn.

En hoe groot kies ik een voeding? Gevoelsmatig denk ik dat  450 -500Watt voldoende is. Ik zit ook niet te wachten op ledverlichting in de kast of in de ventialtor(en)

Je hebt Ryzen processoren met of zonder een grafische chip, die met een grafische hebben geen aparte videokaart in je pc nodig, worden door AMD aangegeven met een g, Ryzen  5 3400g   als voorbeeld.
Het moederbord maakt het niet uit of je een processor met of zonder geintegreerde chip koopt, die ondersteunen beide, zonder geintegreerde chip heb heb je een videokaart nodig.

Ik denk dat je dit soort vragen beter op tweakers kunt stellen.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline soppel

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/14, 09:52:04 »
Dank je!
Ben toch alweer een stuk wijzer.

De tip van tweakers is ook zo gek niet.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline soppel

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/14, 21:48:51 »
Draad kan wel gesloten worden. Ik denk dat ik wel een setje samen heb kunnen stellen.

Overigens kon ik geen account aanmaken op tweakers omdat ik een IP adres in Noorwegen heb.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/15, 09:52:38 »
In dat geval kun je zelf op "topic opgelost" klikken.
Nu heb je waarschijnlijk al een setje samengesteld. Mijn vraag: hoe intensief doe je dat 3d tekenen? Is het in dat geval wellicht een idee om eens naar een Nvidia Quadro te kijken of een vergelijkbare kaart meer gericht op precisie anders dan snelheid? Anderzijds: als je voor nu al een oplossing hebt, kun je later wellicht altijd nog zoiets er bij prikken zo nodig.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/15, 10:58:44 »
Overigens kon ik geen account aanmaken op tweakers omdat ik een IP adres in Noorwegen heb.

Even een online proxy website zoeken waar je onder een nederlands ip kunt duiken.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/15, 11:02:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/22, 09:43:14 »
Sorry voor de late reactie. Was even in gevecht met de PC en wat distro's.

Toch nog even reageren met de uitslag.
Ik wilde Ubuntu Studio weer eens proberen en hopelijk gebruiken,  maar dat wordt niks.
Krijg mijn geluidskaart niet aan de praat. Heb ik meerdere keren geprobeerd (sinds 2008).
Lukt me wel bij diverse andere distro's o.a. Debian.
Had nu eigenlijk weinig zin in veel gedoe dus heb AVlinux erop gezet en nu loopt dit oude beestje weer als een trein!
Voor de lol Sparky ernaast gezet, en ook doet de geluidkaart het na kleine ingrepen.
Kortom, ik hou mijn centen nog een paar jaar in mijn zak. Als ik tegen goedkoop DDR2 geheugen (4x4GB) aanloop dan verwen ik het beestje en anders kijk ik aan hoe lang het goed gaat.

Wat betreft 3D gebeuren. Nou dat is nog allemaal kinderspel. Ik hoop wel wat meer daarmee te kunnen spelen. Dus ook hier geld zolang dit beestje het volhoud doe ik even niks. E
Mijn grootste eis aan een grafische kaart is dat ie zich bezig houdt met grafische dingen en niet met geluid. Met andere woorden hij moet stil zijn.
(huidige Nvidia GT218. Ooit uitgekozen omdat ie goedkoop was en geen ventilator :D
Maar zet je tip bij de aantekeningen die ik nu maar ga bijhouden om me voor te bereiden op aanschaf van een andere PC, want eens zal het moeten.

Tweakers: Ik heb ze een mail gestuurd of ik lid mag worden en dat was geen probleem.

Allen bedankt voor de input.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/22, 11:21:52 »
in het verleden heb ik een stokoude laptop gebruikt als gitaarversterkersimulatie met een audio interface (focusrite 2I2) en een keyboard versterker (behringer).
In eerste instantie gebruikte ik AVlinux maar dat was toch wat te zwaar voor deze laptop. Daarop heb ik een minimale debian installatie gedaan met een RT-kernel en tot mijn grote verbqzing werkte dit behoorlijk goed.

Zie bijlage voor de inmiddels iets verouderde installatieprocedure.

Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/22, 18:43:14 »
... een audio interface (focusrite 2I2) en een keyboard versterker (behringer).

Hier volg ik peer. Naast een analoog mixer board heb ik ook een behringer uphoria (vergelijkbaar met focusrite).
Misschien is dat nog een leuke optie voor je, een externe interface? Uphoria kost een tientje of 4. Focusrite ca 150.

Sorry voor de late reactie. Was even in gevecht met de PC en wat distro's.

Toch nog even reageren met de uitslag.
Ik wilde Ubuntu Studio weer eens proberen
(...)
dus heb AVlinux erop gezet en nu loopt dit oude beestje weer als een trein!

Mooi. Altijd leuk, om met muziek (en video?) bezig te zijn. Hier ook fanatieke linux muziekmakers.
Wij draaien de reguliere Ubuntu en waarop de audio software handmatig geinstalleerd is. Werkt perfect. 'Geen' latency problemen.

Nog een leuke tip voor jou als AVLinux gebruiker: www.bandshed.net
Glen is helemaal gek met (en thuis in) AVLinux. En heeft ook nog een goede band (Rated Blue) en studio.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/22, 18:47:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/22, 20:41:55 »
@peer. tja wat is stokoud? Sommigen noemen een laptop van 5 jaar oud een dinosaur.
AVlinux was de eerste distro waar ik mijn E-Mu1616 aan de praat kreeg. Was ook (behoorlijk actief) lid van 't forum, maar helaas dat is niet meer.
Glen weet er veel vanaf, omdat ie het bouwt uiteraard. Jaren geleden overwoog ie te stoppen met AVlinux, toen ben ik overgestapt op Debian. Heb veel geleerd van AVlinux.
Nadeel van AVlinux vind ik alle zooi die Glen er op zet. Allemaal spul wat ik niet nodig heb. Nu dan via MX-linux, maar ik zie allemaal dingen geüpdate worden wat zonde is van mijn quotum. En allerlei instellingen waar ik niet op zit te wachten. 
Als ik tijd vind ga ik toch weer met Debian aan de slag. Maar voorlopig draait de pc weer, met zijn 4GB's!

De Uphoria 404 staat op mijn lijstje voor het moment dat ik de E-mu echt niet meer aan de praat krijg. Maar zolang ie het doet blijft ie. Het aantal ingangen is voor mij perfect. Voorzijde 2x gitaar/mic, en achter 2x stereo (2xmonojack)  Daar zit de drum en keyboard op. Hoef ik dus niks om te pluggen.  (Zou dus eigenlijk de 1820 moeten kiezen).

En neen, ik doe niets met video.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/23, 10:04:21 »
de stokoude laptop is een fuitsu esprime mobile die in  ieder geval van voor 2009 is, vermoedelijk 2006.
 Dus echt stokoud!!!
Nadat ik de minimale debian os had geïnstalleerd moest ik nog iets doen met de display omdat deze laptop een rare videokaart heeft waar linux moeite mee heeft. Verder heb ik ook nog alle onnodige services uitgeschakeld en wifi eruit gesloopt.
Ik heb de laptop lang voor de gitaar gebruikt. Nu gebruik ik hem als audiospeler (mp3)

Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/24, 17:51:48 »
Voorzijde 2x gitaar/mic, en achter 2x stereo (2xmonojack)  Daar zit de drum en keyboard op.

Geen midi keyboard? Of je keyboard over midi-interface? Kan ik je aanbevelen.
Ik heb beiden. Keyboard analoog via jack-plug, en midi keyboard, en allebei worden ze met smart ingezet.
edit: ik zie nu dat je op je E-Mu1616 een midi aansluiting hebt.
Mooie interface  ^-^ Ik heb ooit een e-mu keyboard gehad waar ik ook zeer tevreden mee was.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/24, 17:59:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline soppel

  • Lid
Re: Hulp aanschaf nieuwe PC
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/30, 18:26:52 »
Oeps Partyrabbit jouw melding niet eerder gelezen. Ik wilde even melden hoe dit afgelopen is.

Allereerst je vragen. Ja de E-Mu heeft midi, maar dat kreeg ik niet aan de praat. Op aanraden van leden van het AVLinux forum een M-audio Midiman aangeschaft.
Dat werkt wel. Moet wel bekennen dat ik niet veel doe met MIDI. Om de een of andere reden snap ik het niet helemaal.

Hoe het met de PC is afgelopen: als ie vastliep kon ik nog wel inloggen via SSH en verder werken. Dus het is duidelijk de grafische kaart die nukken heeft.
Op aandringen van mijn vrouw toch maar spullen besteld voor een nieuwe PC.
Blijkt er op nieuwere moederborden geen PCI meer te zitten. Dus de E-MU is ook met pensioen.
Behringer UMC404HD besteld. DIe was er voor de PC-onderdelen. Kreeg geen effecten op de uitgang met de oude PC
Nieuwe PC binnen, in elkaar geschroeft blijkt BIOS ook niet meer te bestaan. Dat was nog even vechten om een paar OSen erop te krijgen. UbuntuStudio staat er nu op en AVlinux.  (oh en Endeavoures maar die gaat er zeker af)
Blijkt zonder ook maar een enkele ingreep de Behringer te werken in UbuntuStudio! In Avlinux krijg ik weer geen effecten op de uitgang. Stop ik verder geen tijd meer in, want ik vind de huidege AVLinux lelijk met al die doorschijnende vensters. Vind ook al die aparte hulpsystemen overkill.
Dus ik ga 100% over op UbuntuStudio! Ziet er gelikt uit. (2 ongemakken maar die komen in een ander topic, als ik er niet uit kom)

Leuk detail: de E-MU heb ik nooit geluid uit kunnen krijgen in Ubuntu of Ubuntustudio. Terwijl dat wel lukte bij andere distro's. Debian, AVlinux en openSuse.





Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan