Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: microcode 20.04  (gelezen 1200 keer)

Offline Tuxjo

  • Lid
microcode 20.04
« Gepost op: 2020/05/05, 15:09:39 »
Na een 20.04 installatie zie ik dat de microcode (amd64-microcode, intel-microcode en iucode-tool) al geinstalleerd zijn. Bij vorige versies moest ik dit altijd handmatig installeren.
Welicht een ietwat overbodige vraag, maar even voor de zekerheid : klopt het dus dat vanaf 20.04 voornoemde microcode software automatisch al is geinstalleerd na een schone os-installatie?

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/05, 15:26:22 »
Ook bij mij in 19.10 zijn die pakketten alle automatisch geïnstalleerd. Nieuw voor mij was dat Ubuntu 19.10 ook updates in de Bios detecteert en aanbiedt om te installeren (Del XPS 13). Bij de volgende herstart wordt de biosupdate automatisch doorgevoerd. Luxe, als je het mij vraagt. ^-^

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/05, 16:16:56 »
Ook bij mij in 19.10 zijn die pakketten alle automatisch geïnstalleerd. Nieuw voor mij was dat Ubuntu 19.10 ook updates in de Bios detecteert en aanbiedt om te installeren (Del XPS 13). Bij de volgende herstart wordt de biosupdate automatisch doorgevoerd. Luxe, als je het mij vraagt. ^-^

Dan wil je zo'n os toch bijna gaan knuffelen ;)

Re: microcode 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/06, 14:50:28 »
Microcode? Dat was toch van dat processor lek?

Daar heb ik nog nooit iets voor geïnstalleerd want dat is met updates binnen gekomen. Dus vanzelf, vanuit de ontwikkelaar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/06, 14:59:27 »
Dit krijg ik al een poosje op Linux Mint MATE 19.3
The currently running processor microcode revision is 0x838 which is not the expected microcode revision 0x90c.

Restarting the system to load the new processor microcode will not be handled automatically, so you should consider rebooting.
Net vanuit de terminal Ubuntu-MATE 20.04 ge-update en die zegt dat de microcode zo te zien up to date is.
Herstarten op Mint 19.3 maakt overigens niet uit, deze melding blijft. Intel processor.
Dual boot Mint / Ubuntu

Re: microcode 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/06, 15:21:06 »
Ook bij mij in 19.10 zijn die pakketten alle automatisch geïnstalleerd. Nieuw voor mij was dat Ubuntu 19.10 ook updates in de Bios detecteert en aanbiedt om te installeren (Del XPS 13). Bij de volgende herstart wordt de biosupdate automatisch doorgevoerd. Luxe, als je het mij vraagt. ^-^

Ik gebruik ook een XPS-13. Kan ik ergens zien of dit bij mij ook zo werkt? Zit ook (nog) op 19.10.

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/06, 17:10:19 »
Ik gebruik ook een XPS-13. Kan ik ergens zien of dit bij mij ook zo werkt? Zit ook (nog) op 19.10.
Ik zou het niet weten, maar ik vermoed ook dat dit van het model afhangt. Op een oudere XPS 13 9350 met een geüpgrade versie van 19.10 werkt het niet automatisch, op mijn huidige XPS 7390 met een verse 19.10 ging dat meteen automatisch.

Zelfs al werkt het niet automatisch, een bios update is gelukkig ook goed manueel te doen, zelfs met alleen Linux aan boord. Je kan je huidige bios versie zien in de terminal met het commando
sudo dmidecode -s bios-version

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/06, 21:11:51 »
Zelfs al werkt het niet automatisch, een bios update is gelukkig ook goed manueel te doen, zelfs met alleen Linux aan boord. Je kan je huidige bios versie zien in de terminal met het commando
sudo dmidecode -s bios-version

Kun je je bios ook met een commando checken of er updates voor zijn en dan met -wederom- een comando updaten?

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 09:25:12 »

Kun je je bios ook met een commando checken of er updates voor zijn en dan met -wederom- een comando updaten?
Niet dat ik weet, en dit zal trouwens sterk afhangen van het merk van de computer.

Re: microcode 20.04
« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/07, 10:59:20 »
Zelfs al werkt het niet automatisch, een bios update is gelukkig ook goed manueel te doen, zelfs met alleen Linux aan boord. Je kan je huidige bios versie zien in de terminal met het commando
sudo dmidecode -s bios-version

Kun je je bios ook met een commando checken of er updates voor zijn en dan met -wederom- een comando updaten?

Heb net voor mijn laptop (XPS 13 9333) even gekeken. Heb inderdaad niet de laatste BIOS versie. Is in mijn geval te updaten door te booten vanaf een bootable DOS-USB met daarop de bij Dell te downloaden updater. Zegt Dell.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/07, 12:10:55 »
Even ter verificatie : wanneer een bios-update misgaat, heb je toch een aardig probleem lijkt me? Booten systeem is dan toch niet meer mogelijk? En een fallback optie naar de vorige bios bestaat m.i. ook niet? Nogal 'eng' om eerlijk te zijn ;).

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/07, 13:05:45 »
Heb net voor mijn laptop (XPS 13 9333) even gekeken. Heb inderdaad niet de laatste BIOS versie. Is in mijn geval te updaten door te booten vanaf een bootable DOS-USB met daarop de bij Dell te downloaden updater. Zegt Dell.
Het zou kunnen dat dat voor jou de enige mogeljijkheid is. Bij de 9350 kopieer je (als beheerder) het upgradebestand naar /boot/efi. Bij het heropstarten druk je F12 om in een opstartmenu te komen, en daar is een "Bios Flash Update" optie. Dus daar geen afzonderlijke opstart USB vereist.

Citaat van: Tuxjo
Even ter verificatie : wanneer een bios-update misgaat, heb je toch een aardig probleem lijkt me? Booten systeem is dan toch niet meer mogelijk? En een fallback optie naar de vorige bios bestaat m.i. ook niet? Nogal 'eng' om eerlijk te zijn ;).
Daar heb je volledig gelijk in. Zorgvuldig de instructies van je fabrikant volgen, is de boodschap. Misschien alleen upgraden als de fabrikant het zelf sterk aanbeveelt.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/07, 17:53:20 »
Misschien alleen upgraden als de fabrikant het zelf sterk aanbeveelt.
Wanneer er geen 'extreme' reden is, waag ik me er niet aan! Er zou toch veel mogelijke computerellende voorkomen kunnen worden wanneer een bios/mb-fabrikant een fallback-optie in hun product zou kunnen bouwen. Geen idee of dat technisch mogelijk is? Maar het zou erg veel rust geven : oops, bios naar de kl..., pffff.....kan terug naar de vorige versie ^-^.

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/07, 17:58:43 »
Maar het zou erg veel rust geven : oops, bios naar de kl..., pffff.....kan terug naar de vorige versie ^-^.
Het is doorgaans veel erger dan je nu voorstelt:  een mislukte bios upgrade kan je computer "bricken" (hij krijgt de eigenschappen en flexibiliteit van een baksteen  =D ). Niets terug naar de vorige versie. Terug naar de fabrikant!

Re: microcode 20.04
« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/07, 20:00:36 »
De af-fabrieks geleverde versie zit er toch embedded in de bios chip? Je kunt toch altijd terug herstellen naar de eerste originele bios?

Hoe zou je anders ooit een bios-chip kunnen vervangen? (wat mogelijk is)
En dat is ook de achterliggende reden dat je voor een laptop niet zomaar een bios-chip kunt kopen. (diefstalveiligheid)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #15 Gepost op: 2020/05/07, 20:42:33 »
De af-fabrieks geleverde versie zit er toch embedded in de bios chip? Je kunt toch altijd terug herstellen naar de eerste originele bios?
Hoe?

Re: microcode 20.04
« Reactie #16 Gepost op: 2020/05/08, 13:13:30 »
De af-fabrieks geleverde versie zit er toch embedded in de bios chip? Je kunt toch altijd terug herstellen naar de eerste originele bios?
Hoe?

Als dat niet is (mij ook goed), dan kom je op het punt dat een vervangen bios-chip dus leeg is, want niet embedded.
Dan dien je op de vervangen bios-chip dus ook nog de bios koud te installeren.

En als je de bios koud kunt installeren, kun je hem dus ook installeren als hij totaal vernachelt is denk ik dan.
Maar volgens mij prik je een nieuwe bios-chip in en werkt deze gewoon. Kan ik fout hebben, maar dan is installeren mogelijk.

En de harde reset (batt. eruit). Die moet toch ook ergens zijn 'goede bios' vandaan halen? Embedded?
Hoe vaak ik al wel niet totaal vernachelde bios-chips weer aan de praat heb gekregen. Biossen die niet verder kwamen dan en foutpiep met knipperende cursor.
Het moet dus mogelijk zijn! (vraag me niet hoe dat exact technisch zit) Ik heb in elk geval nog nooit een pc weg hoeven gooien voor een corrupte bios want altijd weer goed gekregen, en ik heb inmiddels wat PC's bezeten dus dat kon geen eenmalige toeval zijn geweest.

Dus ja. Deels is mijn standpunt speculatief zoekend, maar wel gebaseerd op praktische feiten.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/08, 13:19:36 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: microcode 20.04
« Reactie #17 Gepost op: 2020/05/08, 15:16:09 »
Ergens gelezen dat je vroeger met een jumpertje de BIOS kon resetten naar factory settings. Was iets met CMOS of zo.
Of dat op de nieuwste systemen nog kan?

Re: microcode 20.04
« Reactie #18 Gepost op: 2020/05/08, 17:12:17 »
Ergens gelezen dat je vroeger met een jumpertje de BIOS kon resetten naar factory settings. Was iets met CMOS of zo.
Of dat op de nieuwste systemen nog kan?

En dat is hetzelfde als het batterijtje een dagje verwijderen.
Dus voor jou dan dezelfde vraag.

Hoe?

... als de bios vernachelt is en de fabrieks-settings niet embedded zouden zitten?

Jij bevestigd hiermee mijn standpunt.
Maar maakt mij niet uit. Ik wilde slechts even wat reacties relativeren dat een bios niet zo snel totaal onwerkbaar vernacheld kan worden.
Ik heb ze altijd goed gekregen, dus zou het mij verbazen als  totaal onwerkbaar vernachelen mogelijk zou zijn (mits bios-chip niet kapot natuurlijk).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: microcode 20.04
« Reactie #19 Gepost op: 2020/05/08, 17:18:35 »
Ergens gelezen dat je vroeger met een jumpertje de BIOS kon resetten naar factory settings. Was iets met CMOS of zo.
Of dat op de nieuwste systemen nog kan?

En dat is hetzelfde als het batterijtje een dagje verwijderen.
Dus voor jou dan dezelfde vraag.

Hoe?

... als de bios vernachelt is en de fabrieks-settings niet embedded zouden zitten?

Jij bevestigd hiermee mijn standpunt.
Maar maakt mij niet uit. Ik wilde slechts even wat reacties relativeren dat een bios niet zo snel totaal onwerkbaar vernacheld kan worden.
Ik heb ze altijd goed gekregen, dus zou het mij verbazen als  totaal onwerkbaar vernachelen mogelijk zou zijn (mits bios-chip niet kapot natuurlijk).
Top hier kunnen we mee verder.

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #20 Gepost op: 2020/05/08, 17:51:52 »
Bios recovery blijkt dus meestal wel voorzien. Dat is een hele geruststelling.

Offline Tuxjo

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #21 Gepost op: 2020/05/09, 15:54:14 »
Eh.....ik raak het spoor als niet supertechnische bios-pipo een beetje bijster ;).

Partyrabbit geeft aan dat hij meerdere corrupte biossen (bv door een foutief gelopen update) heeft kunnen redden/herstellen. Dan ben ik toch wel benieuwd hoe dat concreet dan is gelukt? Welke specifieke acties zijn daarvoor uitgevoerd?

Ik stel in feite dezelfde vraag als Vanadium die het met een woord kon :) : hoe?


Re: microcode 20.04
« Reactie #22 Gepost op: 2020/05/09, 16:58:15 »
Sorry Tuxjo. Dat was niet direct jouw probleem maar meer een twijfelpunt wat later (vastloper? #13) tussendoor kwam waar ik wat vragen op had. Dus ik was met mijn reacties ook niet zozeer meer bezig met een oplossing voor jou voor een niet bestaand probleem.
Maar ik had het toch al twee maal duidelijk benoemd.  ^-^ En ik bied geen garantie op adviezen rondom bios aanpassingen.  :-[
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: microcode 20.04
« Reactie #23 Gepost op: 2020/05/09, 17:38:43 »
Mijn eerdere informatie was inderdaad verkeerd voor wat laptops en PC's betreft. Die hebben een BIOS herstelprocedure ingebouwd. Hoe dat gaat, verschilt per merk. Een risico dat een BIOS update ervoor zorgt dat je computer onbruikbaar wordt zonder dat je dat zelf nog kan herstellen, is er dus niet.