Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat zit er in mijn kast?  (gelezen 1467 keer)

Offline Dump

  • Lid
Wat zit er in mijn kast?
« Gepost op: 2014/12/19, 20:37:04 »
Hoi.
Ik heb een Xbuntu kast en wil graag zien wat er allemaal in zit aan hardware. Nu heb ik in ieder geval al de nederlandse taal er op en dat googeld wat moeilijker. Volgens mij moet ik summary hebben maar als dat al zo is weet ik niet waar dat te zoeken.
Wie verteld me welke stappen ik moet nemen?
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/19, 21:21:05 »
Hardware lister,
via software centrum installeren.
Dan kun je via grafische manier kijken wat je hebt.
Links op je hardware, dubbel klikken, dan ga je steeds dieper in je hardware.(wel met gksudo starten).

Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/19, 23:09:07 »
in terminal, typ
sudo lshw > hardwarelshw staat voor 'list hardware'; de > stuurt de output van die opdracht naar het bestandje 'hardware'. Dat kun je vervolgens openen met een editor of tekstverwerker.

Offline Dump

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/20, 00:12:49 »
Hoi Potjr.
Dus ook al werk ik in Ubuntu  met een werkomgeving van XUbuntu .
Ik blijf alles uitvoeren als een Ubuntu systeem. Want dan zijn er nog wel wat tips uit te voeren en de link die je aan geeft.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/20, 00:37:40 »
Hoi Potjr.
Dus ook al werk ik in Ubuntu  met een werkomgeving van XUbuntu .
Ik blijf alles uitvoeren als een Ubuntu systeem. Want dan zijn er nog wel wat tips uit te voeren en de link die je aan geeft.
Gr. Dump.
Nee, als je Ubuntu hebt omgekat naar Xubuntu, dan is het Xubuntu geworden.

Maar "onder de motorkap" zijn Ubuntu en Xubuntu natuurlijk identiek. Ze verschillen alleen in werkomgeving (Unity versus Xfce). Dus de meeste tips voor Ubuntu werken ook in Xubuntu.

Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/20, 00:56:52 »
Sterker nog: lshw is werkomgeving-onafhankelijk; je hebt niet eens eens grafische werkomgeving nodig om het te kunnen gebruiken ;)

Offline Dump

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/20, 09:25:00 »
Morgen.
Is de enige reden dan (los van het feit dat je een andere werkomgeving wil) dat je niet Ubuntu er weer af gaat te gooien maar hem " simpelweg" omtovert naar Xbuntu?
Want dan snap ik nog beter de opmerking van Frederik dat hij dan liever gelijk Xbuntu er op zet! Dan doe je het gelijk in een keer goed.
In mijn geval wilde ik kijken wat Xbuntu inhield omdat ik het niet kende. Ik dacht n.l nog een keuze te hebben bij de opstart waarbij ik een afweging kon maken. Maar nu zit ik dus al aan Xbuntu vast!.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/20, 09:36:14 »
Als je alleen xubuntu wilt, zou ik toch een nieuwe installatie doen.
Maar dan alleen xubuntu.
Dan heb je namelijk alles wat ubuntu wel nodig heeft niet mee geïnstalleerd.
Zo hou je dus een mooi schoon systeem over met alleen xubuntu.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/20, 11:41:18 »
Morgen.
Is de enige reden dan (los van het feit dat je een andere werkomgeving wil) dat je niet Ubuntu er weer af gaat te gooien maar hem " simpelweg" omtovert naar Xbuntu?
Want dan snap ik nog beter de opmerking van Frederik dat hij dan liever gelijk Xbuntu er op zet! Dan doe je het gelijk in een keer goed.
In mijn geval wilde ik kijken wat Xbuntu inhield omdat ik het niet kende. Ik dacht n.l nog een keuze te hebben bij de opstart waarbij ik een afweging kon maken. Maar nu zit ik dus al aan Xbuntu vast!.
Gr. Dump.
Je hebt ook nog een livecd, dan kun je kijken of het iets voor je is.
Dan kun je nog in virtualbox, alle linux versies installeren, en dan testen.

Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/20, 12:51:35 »
Dan heb je namelijk alles wat ubuntu wel nodig heeft niet mee geïnstalleerd.

Op zich wel, maar of het veel verschil maakt is nog maar de vraag. Ubuntu is grotendeels afhankelijk van GTK+, hetzelfde waar Xubuntu van afhankelijk is. Het enige echte verschil is dan dat je gelijk de Xubuntu-applicaties hebt (dus bijv. Thunar en Parole i.p.v. Nautilus en Rhythmbox). Maar dan nog zijn het GTK+-applicaties.

Offline Dump

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/20, 13:29:28 »
Xbuntu taat er inmiddels op. En  nu weer verder vanaf het begin.
Er komt geen einde aan. Maar beter gelijk maar goed doen.
Jullie zijn nog niet van me af, ben ik ben voor.
Bedankt. Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/20, 20:41:15 »
Hahhaha Femke ,ziet er zo naar uit dat het niet meer nodig is ! denk dat de titel anders bedoeld was of is.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline PKing

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/20, 22:12:03 »
Maar ik heb ze wel opgeslagen Femke, dus je hebt het niet voor niks hier neergezet :angel:
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Frederik

  • Gast
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/21, 13:13:05 »
Ik zelf heb een gedit bestand met deze en andere commands die weleens nodig zijn opgeslagen in mijn documenten.

Het zou fijn zijn als je die ook met ons wilt delen :)

Offline Dump

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/21, 23:56:54 »
Femke98.
Op de vraag waarom er mogelijk niet door mij op je codes wordt gereageerd het volgende.
Doordat ik redelijk ziek was en nog een beetje ben was ik niet in staat om iedere dag te computeren. Mijn doel van deze vragen is uiteindelijk om 2 kasten te vergelijken en de beste daarvan zelf te houden en de andere kast met alles er op en er aan weg te geven aan iemand die het niet betalen kan. Doordat ik op het moment van de topic vragen 2 verschillende versies er op had staan heb ik dit tussendoor opgelost door nu op beide Xbuntu  te zetten. Is voor mij ook makkelijker. Zo kan later goed vergeleken worden. Nu moet ik eerst  beide kasten bijwerken volgens de tips "direct doen na de installatie" . Daar gaat wel wat tijd inzitten zeker als ik de tijd moet verdelen naar de mogelijkheden die ik nu heb. De commando's heb ik al opgeslagen in een document en ga die dus later gebruiken en de resultaten hoop ik op dit forum hier voor te leggen.
Normaal gesproken ga ik op een forum niet dieper in op persoonlijke zaken maar ik denk dat je in deze daar wel een beetje recht op hebt als vrijwilliger van dit forum. Een p.b had gekund maar daar ik op de oppervlakte ben gebleven heb ik het maar zo gedaan.
Hopelijk snapt een ieder die me helpt het nu.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline Dump

  • Lid
Re: Wat zit er in mijn kast?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/21, 23:58:09 »
Femke98.
Op de vraag waarom er mogelijk niet door mij op je codes wordt gereageerd het volgende.
Doordat ik redelijk ziek was en nog een beetje ben was ik niet in staat om iedere dag te computeren. Mijn doel van deze vragen is uiteindelijk om 2 kasten te vergelijken en de beste daarvan zelf te houden en de andere kast met alles er op en er aan weg te geven aan iemand die het niet betalen kan. Doordat ik op het moment van dit topic  2 verschillende versies er op had staan heb ik dit tussendoor opgelost door nu op beide Xbuntu  te zetten. Is voor mij ook makkelijker. Zo kan later goed vergeleken worden. Nu moet ik eerst  beide kasten bijwerken volgens de tips "direct doen na de installatie" . Daar gaat wel wat tijd inzitten zeker als ik de tijd moet verdelen naar de mogelijkheden die ik nu heb. De commando's heb ik al opgeslagen in een document en ga die dus later gebruiken en de resultaten hoop ik op dit forum hier voor te leggen.
Normaal gesproken ga ik op een forum niet dieper in op persoonlijke zaken maar ik denk dat je in deze daar wel een beetje recht op hebt als vrijwilliger van dit forum. Een p.b had gekund maar daar ik op de oppervlakte ben gebleven heb ik het maar zo gedaan.
Hopelijk snapt een ieder die me helpt het nu.
Gr. Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.