Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EID???  (gelezen 475 keer)

Offline yJi

  • Lid
EID???
« Gepost op: 2015/07/07, 10:03:06 »
Voor mij is de EID een groot vraagteken.
Heb een beetje gelezen en het lijkt iets te zijn met name voor België.
Klopt dat?

Stel dat je dat niet hebt (moi) wat dan, of wat dan niet? Ik bedoel waar heb je dan wel, of niet mee te maken?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline Bloom

  • Lid
Re: EID???
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/07, 10:10:01 »
In Belgie gebruiken we een identiteitskaart die in feite een smartcard is. Die heet een eID.
Om online te kunnen werken met overheidsdiensten en andere organisaties die een betrouwbare persoonsgebonden authenticatie vragen (zoals bijvoorbeeld de belastingdienst TaxOnWeb), moet je die eID gebruiken samen met een kaartlezer die via usb op je computer aangesloten wordt en dan de nodige software om de authenticatie via eID in je browser te integreren.

De 'middleware' die in Linux en Windows geïnstalleerd wordt, kan in feite veel meer. Je kunt eID dan ook gebruiken om documenten digitaal mee te ondertekenen, bijvoorbeeld.

Nederland gebruikt een ander systeem, de DigID. Helaas heeft de Nederlandse regering niet gewoon het al tientallen jaren perfect werkende Belgische eID-systeem overgenomen, maar tientallen miljoenen euro's verspild aan de ene mislukking na de andere en ook van DigID is al aangetoond dat het gekraakt kan worden en dat dreigt dus de meest recente miskleun te worden.

Dus, om op je vraag te antwoorden: als Nederlander heb je niks aan eID en kun je alle onderwerpen in dit forum die hierover gaan straal negeren. Als je Belg bent of overweegt Belg te worden (in dat geval: welkom!), dan is dit wel nuttige info.

Re: EID???
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/07, 10:17:28 »
In één vd laatste computerbladen staat een uitgebreid artikel over eID (weet zo niet meer welke Computer!Totaal).
In NL is een sterke lobby om dit ook in te voeren, niet alleen voor contact met de overheid, maar ook voor bv webshops.
« Laatst bewerkt op: 2015/07/07, 11:02:36 door VuurVosje »

Offline yJi

  • Lid
Re: EID???
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/07, 10:32:50 »
m.a.w., nederland is dus met Digi-D weer behoorlijk aan het klunzen geweest.

bedankt aan beiden voor jullie bijdragen...want ja ik ben dus, en alleen maar op papier..., een nederlandse inwoonster.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro