Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP instaleren  (gelezen 2515 keer)

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Gepost op: 2007/07/17, 17:13:16 »
Ik heb nu een pc met ubuntu, en het werkt allemaal uitstekend. Nu wil ik nog graag XP erbij instaleren, zodat ik wat van mijn spellen erop kan spelen. is het mogelijk om een extra partitie aan te maken en hier XP op te instaleren, zonder dat ik bestanden verlies?

Kubuntu maakte namelijk gewoon een extra partitie erbij.


Nog een vraagje, als ik Xp er dan bij heb, is het dan nog steeds mogelijk om Ubuntu als primaire OS te hebben, en XP als secundaire?

XP instaleren
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/17, 17:22:39 »
Citaat van: Quatroking
Ik heb nu een pc met ubuntu, en het werkt allemaal uitstekend. Nu wil ik nog graag XP erbij instaleren, zodat ik wat van mijn spellen erop kan spelen. is het mogelijk om een extra partitie aan te maken en hier XP op te instaleren, zonder dat ik bestanden verlies?

Kubuntu maakte namelijk gewoon een extra partitie erbij.


Nog een vraagje, als ik Xp er dan bij heb, is het dan nog steeds mogelijk om Ubuntu als primaire OS te hebben, en XP als secundaire?
Een extra partitie wordt niet automatisch gemaakt, wanneer je geen lege partitie vantevoren hebt vrijgemaakt zal XP over bestaande partities heen installeren.
Verder, standaard na installatie van XP, zal Ubuntu nog steeds als default primaire OS opstarten, om XP op te starten moet je dus in het GRUB menu specifiek XP selecteren, wanneer je dat niet doet start dus gewoon Ubuntu op.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
XP instaleren
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/17, 17:24:50 »
yep dat gaat.
Zorg er eerst voor dat je een partitie voor XP voorziet. Installeer daar XP op en zorg ervoor dat je andere partities niet geformateerd worden. Nadien zul je wel Grub terug moeten plaatsen omdat Windows Linux niet wil herkennen. En daarna je /boot/grub/menu.lst aanpassen om Ubuntu als eerste opstartkeuze te krijgen.

Gebruik de zoekfunctie van 't forum maar en als er nog vragen zijn post je ze hier maar neer.

@Corvus: Je Windows installatie zal de MBR overschrijven en Grub verwijderen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/17, 17:31:27 »
hoe maak ik dan een extra partitie aan? Want mijn hardeschijf wrod nu volledig gebruikt door ubuntu en de Swap-partitie.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
XP instaleren
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/17, 17:34:12 »
sudo apt-get install gparted

Kijk eens op de site van gparted zelf voor info en screenshots:
http://gparted.sourceforge.net/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

XP instaleren
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/17, 17:34:37 »
Citaat van: bartek
yep dat gaat.
Zorg er eerst voor dat je een partitie voor XP voorziet. Installeer daar XP op en zorg ervoor dat je andere partities niet geformateerd worden. Nadien zul je wel Grub terug moeten plaatsen omdat Windows Linux niet wil herkennen. En daarna je /boot/grub/menu.lst aanpassen om Ubuntu als eerste opstartkeuze te krijgen.

Gebruik de zoekfunctie van 't forum maar en als er nog vragen zijn post je ze hier maar neer.

@Corvus: Je Windows installatie zal de MBR overschrijven en Grub verwijderen.
Och ships ja je hebt gelijk...helemaal vergeten, tis echt al een hele lange tijd geleden dat ik een dual-boot heb geinstalleerd.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/17, 17:54:42 »
ok, ik heb nu gparted geinstaleerd, maar ik zie nergens een icoontje of dergelijke. wat nu?

XP instaleren
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/17, 17:57:25 »
Citaat van: Quatroking
ok, ik heb nu gparted geinstaleerd, maar ik zie nergens een icoontje of dergelijke. wat nu?
Systeem->Beheer-> Gnome Partitiebewerker
Dat is 'm

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/17, 18:01:12 »
ah, ok. hoe werkt dat allemaal?

XP instaleren
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/17, 18:04:41 »
Citaat van: Quatroking
ah, ok. hoe werkt dat allemaal?
Ehm je kan alleen partities ermee bewerken wanneer je het met root-rechten opstart, oftewel je moet het in de terminal opstarten met het volgende commando:
gksudo gparted
Nu start het op met alle mogelijkheden en buttons ter beschikking.
Selecteer de partitie die je wil verkleinen, klik daarna op de button 'Verplaatsen/Grootte wijzigen'.
De rest wijst zich vanzelf denk ik.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/17, 18:41:17 »
de enigste partitie die ik heb is die van Ubuntu, en die kan ik niet unmounten om hem te verkleinen omdat ubuntu simpelweg daar op draait. Wat moet ik doen?

EDIT
kan dat misschien vanaf de live-cd van ubuntu?

XP instaleren
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/17, 18:44:27 »
Vanaf een desktop-CD opstarten en vandaaruit met gksu gparted je hardeschijf bewerken.

[edit]Ja dus :) [/edit]

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/17, 18:50:04 »
ok, zal het eens proberen.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/17, 19:00:23 »
ik sta nu op het punt de wijzigingen door te brengen. ik heb een partitie van 7GB gemaakt, door eerst 7GB van de ubuntu af te halen. Is het nu veilig om op Apply te klikken?

XP instaleren
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/17, 19:12:07 »
Yep nu hoor je op Apply te klikken.
Maar toch wordt vaak aangeraden om voor de zekerheid een backup te maken van je belangrijke zaakjes.
Ikzelf heb ook al wel eens een partitie kleiner gemaakt, en niet gebackupped, kheb dr nog geen problemen mee gehad.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/17, 19:16:48 »
ok, hij is nu al 5 minuten ermee bezig. duurt het altijd zo lang? ik zie niet veel verandering in het schermpje.

EDIT: laat maar, de harde schijf is nog altijd bezig.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/17, 19:18:12 »
HELP hij zegt ineens "unable to mount" wat gebeurt er?!

mount: /dev/hda1 already mounted or /media/disk busy

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/17, 19:49:12 »
OMFG na de installatie van windows xp zegt hij tijdens opstarten disk error! wat moet ik nu doen????

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/17, 20:16:23 »
ja, maar nu doet hij het niet meer! ik krijg nu telkens een disk error!

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/18, 12:59:54 »
kan iemand me nog helpen? mijn ubuntu wil nu niet meer opstarten, en xp ook niet meer :(

XP instaleren
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/18, 13:17:51 »
XP na ubuntu is bij mij ook nog nooit goed verlopen. Microsoft gaat er niet vanuit dat je mogelijk nog een ander OS op je pc hebt draaien, dus hij installeert gewoon z'n eigen bootloader over Grub heen.

Ik heb geprobeerd om Grub te herstellen, maar zelfs mijn partitietabel zat in de soep. Ik heb de hele zooi van nul af opnieuw geïnstalleerd. Als je een back-up hebt kan dat een snellere oplossing bieden dan eindeloos zoeken naar de oorzaak van je probleem.

Als je geen back-up hebt kan je wellicht met een live CD nog aan je linuxpartitie en je home-folders kopiëren naar bv een USB stick.

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/18, 14:20:29 »
dus ik kan al m'n software weer opnieuw gaan instaleren? shit... weer een dag naar de klote. Ik heb gelukkig nog een externe schijf waar ik de homefolder op kan gooien.


PS
waarom kan Ubuntu mijn account niet overnemen? daar is dat schermpje toch voor?

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/18, 14:50:33 »
godverdomme, ik kom er dus net achter dat hij slechts 2 mappen heeft overgekopieerd en dat de rest nu kwijt is. en ik heb niks aan die 2 mappen, omdat het alleen configs zijn >:C

XP instaleren
« Reactie #23 Gepost op: 2007/07/18, 16:01:03 »
Super Grub Disk heeft mij in die situaties al heel vaak uit de brand geholpen!!!
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/SuperGrubDiskPage.html

Quatroking

  • Gast
XP instaleren
« Reactie #24 Gepost op: 2007/07/18, 18:29:26 »
dat is nu te laat... ach, ik neem wel een extra pc met xp erbij. ik heb nog genoeg onderdelen voor 5 pc's.