Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10  (gelezen 1236 keer)

vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10
« Gepost op: 2007/02/07, 09:57:23 »
beste heren en dames op het forum,

Mijn vragen zijn de volgende :

Ik wil mijn systeem multiboot maken. Ik heb reeds een windows XP prof op een harde schijf staan en wil een 2e harde schijf hierin zetten om deze te gebruiken voor ubuntu. Helaas heb ik nog steeds windows nodig voor bepaalde zalken.

Wie heeft hier een goede handleiding voor ?

Waar moet ik op letten bij het partitioneren ?

Hoe ga ik om met grub ? ( ik krijg na installeren een grub menu waar ik kan kiezen, maar kan ik de bootsector van de windows schijf weer in de originele staat terugbrengen als ik terug wil ? )

Moet ik in het bios iets veranderen om de pc te laten booten vanaf de 2e harde schijf ?

Ook zitten in het systeem nog een dvd speler een een dvd brander, moet ik hiermee rekening houden voor bijv de master/slave configuratie ?

Kortom een boel vragen. Ik heb reeds veel gelezen op het forum hierover, maar nog weinig over het gebruik van 2 schijven. Ik ben reeds bekend met unix/linux, echter nog niet in een multiboot configuratie.


Alvast bedankt voor jullie moeite en inzet

Peter Odijk

Offline Soul-Sing

  • Lid
vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/07, 10:24:23 »
Citaat van: podijk
beste heren en dames op het forum,

Mijn vragen zijn de volgende :

Ik wil mijn systeem multiboot maken. Ik heb reeds een windows XP prof op een harde schijf staan en wil een 2e harde schijf hierin zetten om deze te gebruiken voor ubuntu. Helaas heb ik nog steeds windows nodig voor bepaalde zalken.

Wie heeft hier een goede handleiding voor ?

Waar moet ik op letten bij het partitioneren ?

Hoe ga ik om met grub ? ( ik krijg na installeren een grub menu waar ik kan kiezen, maar kan ik de bootsector van de windows schijf weer in de originele staat terugbrengen als ik terug wil ? )

Moet ik in het bios iets veranderen om de pc te laten booten vanaf de 2e harde schijf ?

Ook zitten in het systeem nog een dvd speler een een dvd brander, moet ik hiermee rekening houden voor bijv de master/slave configuratie ?

Kortom een boel vragen. Ik heb reeds veel gelezen op het forum hierover, maar nog weinig over het gebruik van 2 schijven. Ik ben reeds bekend met unix/linux, echter nog niet in een multiboot configuratie.


Alvast bedankt voor jullie moeite en inzet

Peter Odijk
hoi, gebruik de zoekfunctie op dit forum, opdracht :dualboot.
vooral pjotr123 heeft heel heldere informatie opgesteld over dit onderwerp.
anderen ook natuurlijk.

succes!

Offline Dave

  • Lid
vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/07, 11:11:24 »
ik zou de schijf met ubuntu master maken dan gebeurt er ook niets met de windows schijf en het MBR daarvan.
Ook makkelijk mocht je ooit windows eens opnieuw gaan installeren.

Kevf

  • Gast
vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/10, 14:20:06 »
Als je het allemaal toch te lastig vindt. Gebruik de laatste partition magic! Daar kan je aangeven hoe je het precies wilt hebben. Ik had binnen een uur een mooi lopende dualboot met xp.

vragen over multiboot met XP / ubuntu 6.10
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/10, 14:38:47 »
Ik heb ook pas mijn laptop in een dual-boot Windows XP/Ubuntu veranderd, en partition magic is echt niet aan te raden, gebruik Gparted, dat hebben ze mij ook aangeraden, partition magic heb ik ook al eens geprobeerd, en laten we het houden op Windows was er niet echt gelukkig mee... (lees: reinstall van Windows).
Sowiesso altijd back-up maken, dus ik ben uiteindelijk alleen mijn internet bookmarks kwijt (wachtwoorden zitten gelukkig allemaal in mijn hoofd ;) ), als een linux-noob als ik al Gparted kon gebruiken, kan bijna iedereen het wel denk ik.