Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer travelmate een beetje dood  (gelezen 1228 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
Acer travelmate een beetje dood
« Gepost op: 2011/10/12, 16:03:27 »
Hey,
Mijn travelmate (een oudje) heeft een dualboot en is op de grond gevallen: tas zat niet goed dicht. Windows start niet meer, ook de recovery niet. Ubuntu werkt nog, hoera. Betekent dit dat ik dat ding nog kan redden? En hoe dan? Ik wilde sowieso Vista niet meer, maar ik hoopte er nog windows 7 op te kunnen draaien. Maar voor ik die ga aanschaffen, zou ik toch wel graag willen weten hoe groot de kans is dat ik dat aan de praat kan krijgen.

Wie weet raad?

Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline mrGee

  • Lid
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #1 Gepost op: 2011/10/12, 16:33:27 »
Hallo,

Een oudje dus, dan vind ik Windows 7 al helemaal niet aan de orde, die is op oudjes niet vooruit te branden,
alhoewel hij beter uit de verf komt dan dat brakke Vista. Na een val en jouw problemen, zou ik eerst maar eens
een hardwarecheck op je harddisk doen; zelfs Windows valt niet maar zo uit, waarschijnlijk heb je hardware corrupties
op die schijf. Redden (van je persoonlijke) Windows data, zou ik gewoon vanuit Ubuntu doen.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #2 Gepost op: 2011/10/12, 16:47:33 »
Die travelmate draaide wel Vista, en volgens een onderzoeksprogramma van Microsoft zou hij zonder moeite windows7 aankunnen. De laatste Ubuntu draait ook feilloos. Hij is 3 jaar oud.
Er staan geen zaken op, die ik niet had gebackupped :-)
Alles werkt in ubuntu, DVD, brander, internetverbinding, ook draadloos.
Alleen de windows niet, maar die hebben mijn zoons nodig voor school (teach 2000 en Magister :-( vreselijk)
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #3 Gepost op: 2011/10/12, 16:49:40 »
Voor teach2000 hebben we Openteacher
Van Nederlandse ontwikkelaars! :)

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #4 Gepost op: 2011/10/12, 16:58:11 »
Voor teach2000 hebben we Openteacher
Van Nederlandse ontwikkelaars! :)
Ah, yes! Alweer een reden minder om te proberen windows te reanimeren!
Dank u!
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #5 Gepost op: 2011/10/15, 15:59:00 »
Hey,
Mijn travelmate (een oudje) heeft een dualboot en is op de grond gevallen: tas zat niet goed dicht. Windows start niet meer, ook de recovery niet. Ubuntu werkt nog, hoera. Betekent dit dat ik dat ding nog kan redden? En hoe dan? Ik wilde sowieso Vista niet meer, maar ik hoopte er nog windows 7 op te kunnen draaien. Maar voor ik die ga aanschaffen, zou ik toch wel graag willen weten hoe groot de kans is dat ik dat aan de praat kan krijgen.

Wie weet raad?

Hanneke

mijn vriend had hetzelfde met zijn HP, was ook gevallen. hij kreeg toen een nieuwe HDD (die hij er zelf heeft in gezet). toen moest hij vreemd genoeg nog een paar dagen wachten op de recovery-DVD dus zette hij er even ubuntu op dat hij de laptop in ieder geval kon gebruiken. toen hij de recovery-dvd's binnen had bleek dat die niet wilde installeren. weer naar HP gebeld. het moederboard zou stuk zijn dus dat moest vervangen worden. maar waarom kunnen we dan wel ubuntu erop draaien en geen windows7 ? dat wisten zij ook niet.
dat ding is toen 1 week weggeweest voor reparatie en wat bleek? het moederboard was in tweeën gescheurd. conclusie: ubuntu draait zelfs op kapotte zooi!

Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #6 Gepost op: 2011/10/16, 09:40:49 »
@niekn XD XD XD zo is het maar !

OT:
Windows vraagt veel meer van je hardware dan Ubuntu dat is al een verschil. (ER zijn er meerdere hoor.)
Windows staat helaas eerder op de platters aan de binnenkant dus met zo'n schok kan het goed kunnen dat er sectoren (fatale voor W) beschadigd zijn door de kop op de platter.

Een smak tegen de grond met een laptop is inderdaad best te vermijden; maar simpel gewoon ff je harde schijf vervangen met een andere en even testen (gebruik desnoods even een recupschijf) . Maar het kan zijn dat je moederbord die smak niet heeft overleefd, en dan is het erger.

Simpel: gewoon ff een schijfje lenen en testen of die het wel goed doet. Windows zal niet op de volle potentie kunnen draaien maar indicatorisch kan je dan al veel uitsluiten. Ik hoop echt voor je dat het alleen je HDD is.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline mrGee

  • Lid
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #7 Gepost op: 2011/10/16, 09:58:57 »
Hallo

Voor een harddiks test hoeft ie niet in een andere, hier;
http://www.ultimatebootcd.com/
daar staan de fabrikantentooljes om harddisks te testen op, gewoon booten en die
schijf daarmee testen. Wel opletten; alleen de diagnostic tools gebruiken en
niet gaan wipen oid.

Andersom komt ook wel voor, Windows lijkt happy te draaien en Linux gaat onderuit;
was vanwege crappy memory latjes en daar is Linux iets nauwkeuriger mee.

Daarbij is dit geen Linux/Windows is beter dan.... of andersom draadje natuurlijk.  ;)

Groeten Gerrit  
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #8 Gepost op: 2011/10/16, 10:25:24 »
@mrGee: dat was ook niet de bedoeling hoor om Windows te bashen.

In dualboots is het zo dat Windows aan de binnenkant van de platter staat (MBR + NT-kernel +sys32- files staan aan die kant gepositioneerd), en Ubuntu +- halverwege (om het simpel voor te stellen). Dus eigenlijk verder op de platter.
We hebben dit getest met open schijven om het bootproces waar te nemen (ivm video-streaming en data-verwerking)

Een HDD in rust (uitgeschakeld / slaapstand / enz) staat de arm nu eenmaal aan de binnenzijde van de HDD (tegen de centerring).

Met een schok is het goed mogelijk dat de arm bruusk wordt weggecatapulteerd en bijgevolg de kop van de arm sectoren kan beschadigen die eigenlijk voor Windows (die op die plaatsen zit) fatale gevolgen heeft.

Op ons werk is de policy simpel: laat een technicus een laptop vallen = onmiddellijk een  nieuwe HDD (nu zijn we geleidelijk aan aan het overstappen op SSD's voor die laptops) en dit zelfs op aanraden van de fabrikanten zelf van laptops (Lenovo/ Toshiba/ en Dell)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #9 Gepost op: 2011/10/17, 12:31:00 »
maar als de kogellagers van een HDD vastzitten dan kun je hem redden door de schijf op de grond te laten vallen, die schok kan ervoor zorgen dat hij weer losschiet, daarna kun je meestal de data weer lezen (ik zou dit alleen proberen met schijven die echt kapot zijn!)

Re: Acer travelmate een beetje dood
« Reactie #10 Gepost op: 2011/10/17, 12:38:55 »
Klopt niekn; wat wij durven doen met zo'n vastzittende schijf is een, serieuze, tik geven met de achterkant van een grote schroevendraaier op het centrale punt van de schijf (waar de arm en lagers zitten). Maar je kan onmogelijk zo'n schijf terug in productie nemen = alleen goed voor data-recuperatie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort