Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dash: het programma Samba start niet.  (gelezen 382 keer)

Dash: het programma Samba start niet.
« Gepost op: 2015/08/19, 18:17:27 »
Goeiedag forumleden,
Ben nu zo'n jaartje bezig met zowel Ubuntu als met Linux.
In dit forum en op het net vond ik al enorm veel informatie, doch over het volgende euvel echter nog niets.

Via Dash het programma Samba aanklikken doet helemaal niets.
Alhoewel dat  het in de terminal wel werkt:
        gksudo system-config-samba
Nu vraag ik me af: hoe zit dit eigenlijk in elkaar?

Als je in bestandsbeheer een "Verwijzing" maakt naar vb. een map, dan kan je via "Eigenschappen" zien waar het doel staat.
Je wordt er ook op attent gemaakt als de link verbroken is.

Doch in de Dash programma's kan je dat niet zien.

Vraag 1: hoe functioneert dit eigenlijk op de achtergrond als je een programma aanklikt in de Dash?
Vraag 2: hoe kan bovenvermelde fout hersteld worden?

Groeten van Michael.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Dash: het programma Samba start niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/19, 18:40:08 »
Kan zijn dat samba programma niet goed start via grafische scherm(misschien ivm gksudo), maar wel via terminal.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Dash: het programma Samba start niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/19, 18:57:33 »
Het lijkt me inderdaad dat dit programma beheerdersbevoegdheden nodig heeft, en derhalve via de terminal opgestart moet worden met "gksudo" ervoor. Het commando "gksudo" betekent: start het programma dat op de commandolijn aangegeven wordt, hier dus system-config-samba, op als beheerder. Het gksudo programma zorgt ervoor dat je eerst je gebruikersnaam en paswoord kan intikken om te bepalen of je het recht hebt dit programma als beheerder uit te voeren.

Via de Dash wordt rechtstreeks het programma zelf aangeroepen: als dit weigert te starten omdat de gewone gebruiker geen bevoegdheid heeft, dan gebeurt er niets zichtbaar.

Vraag 1: hoe functioneert dit eigenlijk op de achtergrond als je een programma aanklikt in de Dash?
De Dash haalt de informatie over de systeembreed geïnstalleerde programmas uit configuratiescriptjes aanwezig in /usr/share/applications. De informatie over de gebruikersspecifieke applicaties staat in ~/.local/share/applications. Zo een configuratiescriptje is een tekstbestand met .desktop extensie. Bij installatie van een programma wordt dergelijk bestandje (al dan niet) door het installatieprogramma aangemaakt. De Dash gebruikt die informatie om na een zoekopdracht of na doorklikken programma's aan de gebruiker te tonen en bij dubbel-klik op te starten.
Citaat
Vraag 2: hoe kan bovenvermelde fout hersteld worden?
Je zou de commandolijn vermeld in het desbetreffende .desktop bestand kunnen aanpassen en er gksudo voor plaatsen.

Re: Dash: het programma Samba start niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/19, 20:26:50 »
@vanadium

de oplossing gevonden via je uitleg, doch wel enigszins anders.

In de map ~.local/share/applications stond inderdaad system-config-samba.desktop.desktop
Dan ben ik gaan vergelijken met mijn testpc waar samba wel normaal start vanuit de dash.
En daar stond geen bestand voor system-config-samba

Dan maar dat bestand weggehaald uit de map van de werkpc waar hij niet start via de dash.
En... het werkt !

Heb geen idee hoe dit bestand daar gekomen is op de werkpc, ik doe alles net zoals ik het eerst op de testpc probeer.

In alle geval, het werkt nu feilloos.

Bedankt voor de vlugge reactie, én, ik heb er weer wat mee bijgeleerd.

Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)