Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Multiboot: hoe precies te doen?  (gelezen 1341 keer)

[Opgelost] Multiboot: hoe precies te doen?
« Gepost op: 2011/08/31, 11:42:56 »
Met de zoekfunctie kwam ik er toch niet helemaal uit, dus ik open maar even een nieuw topic.

Ik heb nu Bodhi draaien (gebaseerd op 10.04) en Ubuntu 11.10 in VirtualBox. Maar ik wil toch iets mere gaan experimenteren. Daarom wil ik Ubuntu 11.10 Daily en Pardus naast mijn Bodhi installeren. Maar hoe doe ik dat nu precies zonder de boel te vernaggelen? Wil dat er niks met mijn Bodhi gebeurd (Grub2 opnieuw installeren is geen probleem).

Kan iemand me verheldering geven?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/04, 20:42:22 door Vistaus »

Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/31, 17:37:23 »
Het herschikken van de partities is volgens mij het gevaarlijkste.
Als je partities eenmaal klaar zijn zou het installeren van de verschillende distro's verder geen probleem mogen zijn.

Voor te beginnen is het natuurlijk belangrijk dat je ruim voldoende schijfruimte hebt. (En een back-up van je data.)
Wat verder de beste methode is om die partities te maken zonder Bodhi te vernaggelen weet ik helaas niet.
Meestal partitioneer ik pas bij een complete herinstallatie.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/31, 18:27:41 »
Met de zoekfunctie kwam ik er toch niet helemaal uit, dus ik open maar even een nieuw topic.

Ik heb nu Bodhi draaien (gebaseerd op 10.04) en Ubuntu 11.10 in VirtualBox. Maar ik wil toch iets mere gaan experimenteren. Daarom wil ik Ubuntu 11.10 Daily en Pardus naast mijn Bodhi installeren. Maar hoe doe ik dat nu precies zonder de boel te vernaggelen? Wil dat er niks met mijn Bodhi gebeurd (Grub2 opnieuw installeren is geen probleem).

Kan iemand me verheldering geven?
Maak eerst een volledige backup met bijv. clonezilla, dan kun je met een gerust hart gaan experimenteren :)

Offline h2o

  • Lid
Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/31, 18:29:05 »
Wat ik doe is iets installeren op een externe USB schijf. Ik heb er twee, beiden 40 GB, groot genoeg om te experimenteren. Mijn laptop draait op Debian Squeeze (met de backports) voor mijn werk. Als ik iets anders wil draaien/installeren doe ik dat op een van de twee USB schijven. Gaat prima, mits je met USB kunt opstarten.
Zo draait USB schijf 1 op Debian Wheezy voor testdoeleinden.
Schijf 2 loopt op dit moment op Linux Mint DE.

Bij het installeren wel opletten dat je de USB partities moet gebruiken en dat GRUB op /dev/sdb moet komen.

Voordeel: Je kunt straffeloos alles uitproberen en dualbooten wanneer je zelf wilt. De snelheid is normaal. Start/boot iets langzamer op, maar eenmaal opgestart merk ik praktisch geen snelheidsverlies. Een ander voordeel is dat mijn laptop schijf compleet intact blijft.
Alleen bij het booten even opletten dat je vanaf de USB schijf moet booten, desnoods de bootvolgorde veranderen. Dat heb ik ook gedaan. Wanneer de USB schijf erin zit start die daarvan op. Zonder USB schijf vanaf de HD van de laptop.
Het grappige is dat ik de USB schijven ook wel eens op mijn werk heb gebruikt, in een pure Windows omgeving, om bepaalde klusjes te doen als ik mijn laptop niet bij de hand heb. Maar ook wel eens ter demonstratie.

Toevoeging: Ik heb /etc/rc.local aangepast dat deze bij het opstarten het bestandje /etc/udev/rules.d/*net.rules verwijderd zodat ik op iedere locatie de netwerkkaart op eth0 heb staan.
Op deze manier heb ik al drie collega's die standaard Windows draaien en als 'hobby' en interesse met Debian werken.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/31, 18:35:45 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/31, 20:42:58 »
@Erik: Ah, oke. Ik heb nu 2 partities. 1 swap en 1 systeem+home (begeleide installatie). Dus dan moet ik eerst even partities toevoegen voor Pardus en Ubuntu 11.10?

@tiempjuuh: Ah ja, dankje, dat is een handige ja :)

@h2o: Kan ook, alleen ik wil het op volledige snelheid testen, dus daarom liever een installatie op mijn harde schijf zo ;)

Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/31, 21:42:01 »
FF ter aanvulling, maar dit zal je waarschijnlijk al weten.
Ubuntu heeft bij de installatie zelf al de mogelijkheid voor zich zelf een nieuwe partitie erin te zetten.
Echter weet ik niet hoe het met Pardus zit.


Offline HarzG

  • Lid
Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/31, 22:30:19 »
@Vistaus:
Daar heb ik 3 smaken beschreven. Welke insteek heeft je voorkeur?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/31, 23:31:41 »
@Erik: Met Pardus kan dat ook.
@Jan: Dank! :)

Re: [Opgelost] Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/04, 20:43:50 »
Opgelost. Dank voor de hulp :)

Ik heb mijn Bodhi-installatie een beetje verknoeid, dus ik ga het even anders aanpakken. Ik ga Ubuntu 11.10 erop pleuren en dan de Bodhi-repo toevoegen. Dat schijnt te werken op 11.10 volgens mensen op Bodhi Forums :) Dus dan maakt het weinig verschil, verder. Pardus komt dan een andere keer nog wel.

Re: [Opgelost] Multiboot: hoe precies te doen?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/05, 22:16:33 »
Vistaus kan je vertellen hoe je dat doet een Bodhi-repo toevoegen in Ubuntu ? Ben wel benieuwd.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort