Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hd spindown  (gelezen 2178 keer)

Offline bassa

  • Lid
hd spindown
« Gepost op: 2009/03/21, 23:03:05 »
Hallo,

Ik heb onlangs een kleine thuisserver opgezet om hierop mijn muziekserver (squeezecenter) op te draaien en om ook een netwerk opslagplaats te hebben.

Ik heb een via-epia mobo met een solid-state IDE drive voor het besturingsysteem (feisty, servereditie)
en een SATA schijf waar alle data op staat (ext3)

Nu is het zo dat de schijf de hele dag draait, wat ik een beetje zonde vind.

Spindown met hdparm werkt niet
met SDparm krijg ik handmatig de schijf wel stilgezet.

Hoe ik het nu zo voorelkaar krijgen, dat hij altijd automatisch na pakweg 20 minuten stopt met draaien.

iemand een tip?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hd spindown
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/21, 23:11:17 »
Voor hdparm is er een configuratiebestand, /etc/hdparm.conf
Bestaat er ook zoiets voor sdparm misschien?

Ik kan trouwens wel mijn SATA schijven stil zetten met hdparm

Offline ivo

  • Lid
Re: hd spindown
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/21, 23:12:32 »
Op mijn WD MyBook externe HD gebruik ik bijgaand script om de HD de mond te snoeren.
Misschien heb je er wat aan?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: hd spindown
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/21, 23:16:47 »
En deze link http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/spindown-na-10-seconden/ de oplossing voor de topic starter staat in de laatste post.

Met vriendelijke groet,


Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: hd spindown
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/21, 23:26:38 »
Hoi bassa,

welkom op het forum !

Een harde schijf regelmatig te starten en te stoppen zou ik je duidelijk afraden.  Vroeger heb dat ooit ook gedaan maar de slijtage door de vele start's en stop's van de schijf is echt stukken groter dan de winst.    ( Zie ook de "Attention"-blok op: http://www.thinkwiki.org/wiki/How_to_make_use_of_Harddisk_Power_Management_features  )
n.b.: de slijtage bij desktop-schijven is nog een keer duidelijk groter dan bij lappie-schijven !

In jouw geval zal het misschien nuttiger zijn om de hele server via een cron-job s'avonds automatisch stop te zetten.

track

p.s.: Bij moderne schijven heb je het automatische foutenbeheer S.M.A.R.T. (-> http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.)
      Dit telt oa het aantal start-stop cyclussen. En als dat een bepaalde drempel overstijgd wordt de schijf geacht versleten te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 23:35:52 door track »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: hd spindown
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/21, 23:34:55 »
track, dat is een ander verhaal. Die "head unloads"en spindowns gebeurden soms wel meerdere keren per minuut. Dat is een compleet andere situatie dan enkele spinups/spindowns per dag.

Je hebt gelijk dat je het stilzetten en opstarten niet al te vaak moet doen, maar een paar keer per dag is geen probleem lijkt me. Als het echt een probleem zou zijn, dan zou die hele spindown-functie niet in schijven ingebouwd worden ;)

Offline bassa

  • Lid
Re: hd spindown
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/21, 23:37:29 »
dank voor de tips,

Ik ga als eerste het script van ivo geprobeert.

@ track: Ik weet van de extra slijtage van door vele starts en stops. In dit geval komt het erop neer dat als de wachttijd een beetje slim kies, hoeft de schijf maar 4 keer per dag te stoppen, om de draaitijd met 60% te verminderen
Daarbij komt dat ik de schijf wil stoppen vanwege het geluid, de schijf is namelijk de enige geluidsbron.
Verder vind ik geheel stoppen bij een idle verbruik van pakweg 12 watt niet zo nodig.

@ ivo, halverwege het typen van deze reactie hoor ik de schijf stoppen. Super!

Offline ivo

  • Lid
Re: hd spindown
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/22, 09:32:09 »
dank voor de tips,

Ik ga als eerste het script van ivo geprobeert.

@ ivo, halverwege het typen van deze reactie hoor ik de schijf stoppen. Super!


Hartstikke mooi. Dan wil je het nog automatisch starten als je systeem start, denk ik?
Bijgaand script in je /etc/rc2.d neerzetten.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.