Interactief > Andere distributies

het ArchLinux-topic

(1/4) > >>

Cumulus007:
Ik heb dit topic gestart om ervaringen met ArchLinux te delen met elkaar, en ook om nieuwsgierigen te helpen.

Wat is ArchLinux?
ArchLinux is een Linux-distributie gericht op de meer ervaren gebruiker. Het streven is een minimalistische, elegante, goed geprogrammeerde en moderne distributie produceren.
Waarom ArchLinux?
Waarom? ArchLinux is standaard helemaal kaal. Er zit vrijwel niks bij, je kunt het geheel inrichten naar eigen smaak. Al tijdens de installatie (tekstgebaseerd) kun je zelf kiezen welke software je wilt. Daarnaast is ArchLinux behoorlijk snel, ik durf te zeggen een stuk sneller dan Ubuntu. Verder biedt AUR, de community-beheerde softwarebron van ArchLinux, toegang tot heel veel software die je niet vindt in de Ubuntu-softwarebronnen. Zo hoef je nog minder handmatig te downloaden en te compileren :) Ook de package manager, pacman, is behoorlijk goed te noemen. Ik vind zelf dat pacman sneller software installeert dan bijv. dpkg.
Voor wie ArchLinux?
ArchLinux is echt bedoeld voor de doorgewinterde Linuxer. De leercurve ligt namelijk erg hoog, maar als je het eenmaal doorhebt, dan beschik je over een zeer krachtig systeem.
Hoe download ik ArchLinux?
Kijk daarvoor op de downloadpagina. Kies je downloadmethode naar keuze, maar zrog dat je de Core-versie neemt, niet de FTP-versie. Een werkende internetverbinding is vereist voor de installatie. Heb je draadloos, dan zul je die verbinding handmatig moeten activeren met behulp van de commandline.
Nog tips?
Op de ArchLinux-wiki vind je veel nuttige (en cruciale) informatie over het gebruik van ArchLinux. Verder heb je een flinke portie doorzettingsvermogen en veel tijd nodig.

Dooitze de Jong:

--- Citaat van: Cumulus007 op 2009/09/16, 15:00:48 ---Ik heb dit topic gestart om ervaringen met ArchLinux te delen met elkaar, en ook om nieuwsgierigen te helpen.

Wat is ArchLinux?
ArchLinux is een Linux-distributie gericht op de meer ervaren gebruiker. Het streven is een minimalistische, elegante, goed geprogrammeerde en moderne distributie produceren.
Waarom ArchLinux?
Waarom? ArchLinux is standaard helemaal kaal. Er zit vrijwel niks bij, je kunt het geheel inrichten naar eigen smaak. Al tijdens de installatie (tekstgebaseerd) kun je zelf kiezen welke software je wilt. Daarnaast is ArchLinux behoorlijk snel, ik durf te zeggen een stuk sneller dan Ubuntu. Verder biedt AUR, de community-beheerde softwarebron van ArchLinux, toegang tot heel veel software die je niet vindt in de Ubuntu-softwarebronnen. Zo hoef je nog minder handmatig te downloaden en te compileren :) Ook de package manager, pacman, is behoorlijk goed te noemen. Ik vind zelf dat pacman sneller software installeert dan bijv. dpkg.
Voor wie ArchLinux?
ArchLinux is echt bedoeld voor de doorgewinterde Linuxer. De leercurve ligt namelijk erg hoog, maar als je het eenmaal doorhebt, dan beschik je over een zeer krachtig systeem.
Hoe download ik ArchLinux?
Kijk daarvoor op de downloadpagina. Kies je downloadmethode naar keuze, maar zrog dat je de Core-versie neemt, niet de FTP-versie. Een werkende internetverbinding is vereist voor de installatie. Heb je draadloos, dan zul je die verbinding handmatig moeten activeren met behulp van de commandline.
Nog tips?
Op de ArchLinux-wiki vind je veel nuttige (en cruciale) informatie over het gebruik van ArchLinux.

--- Einde van citaat ---

Lijkt me leuk om te proberen...
Is er ook een server edition

siegi:
Ik zou zeggen, de wiki's zijn opzich heel goed en duidelijk. Iemand met een basis kennis zou er mee kunnen beginnen.
Je hebt voor arch vooral veel tijd en doorzettingsvermogen nodig.

Cumulus007:
@Dooitze, een servereditie bestaat niet, Arch richt zich namelijk niet op een bepaalde doelgroep. Wil je Arch inrichten als server, dan doe je dat. Wil je een grafische desktop installeren? geen probleem.

Johan van Dijk:
Zelf heb ik nog geen ervaring met Arch, maar door wat ik eerder al eens op de wiki gelezen had heb ik het idee dat het veel werk is.

Voor veel dingen moet je uitgebreid configuratiebestanden bewerken voordat je er wat mee kan.
Dan is Ubuntu makkelijker, met zinnige standaardinstellingen voor veel zaken :)

Of heb ik het nu mis?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie