Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: e2image ipv dd  (gelezen 247 keer)

Offline h2o

  • Lid
e2image ipv dd
« Gepost op: 2016/10/28, 21:14:56 »
Een vraag voor knutselaars

Inleiding
Normaal gebruik ik dd om een partitie of een hele disk te klonen naar een andere partitie of schijf. Sinds kort ben ik in het bezit van een USB docking station waarmee ik losse SATA schijven (2,5" en 3,5") aan mijn laptops en computers kan koppelen. Ideaal!!

Nu was ik vanavond bezig om een 2,5 " IDE schijf te vullen met de informatie van een even grote (160  GB) SATA schijf dat ik in de USB dock heb gedaan. Ik dacht , dit keer eens niet via dd, maar  met Gparted te werken.
De IDE schijf voorzien van een nieuwe partitie tabel en geformatteerd naar Ext4. Daarna de partitie ( SATA /dev/sdb1) gekopieerd naar de IDE /dev/sdc1. Ik keek eens hoe Gparted dat deed en zag het volgende commando:
e2image -ra -p /dev/sdb1 /dev/sdc1
Na een dikke drie kwartier was alle data netjes over gekopieerd naar de IDE schijf.

Nu mijn vraag: Met dd if=bron of=doel kun je alleen klonen naar een partitie of schijf die minimaal even groot is (of groter). Kun je e2image gebruiken om te klonen naar partities die kleiner zijn en minimaal de data kan bevatten?

Voorbeeld: /dev/sdb1 is 160 GB groot en heeft 45 GB aan data. Kan dat worden gekloond naar /dev/sdc1 van 80 GB? Die 80 GB is ruim voldoende om de 45 GB van /dev/sdb1 te bevatten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex