Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "Einde Discussie": Linux wordt misbruikt door geldwolven.  (gelezen 10431 keer)

Offline joop13

  • Lid
"Einde Discussie": Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Gepost op: 2011/12/09, 23:19:25 »
Gisteren, bij een discussie over Magister, overviel me ineens: Linux wordt misbruikt door allerlei bedrijven om er geld mee te verdienen, maar tegelijk NIETS terug te doen voor de linuxcommunity. Voorbeelden zijn dan: inderdaad Magister dat begonnen is als een opensource project en TomTom waarvan duidelijk op de site te zien is dat het gebouwd is met linux. Maar beiden, en er zullen nog veel meer zijn (Apple bijvoorbeeld), doen alleen maar arrogant dat ze zich niets hoeven aan te trekken van de linuxcommunity maar wel van MS.
Deze mogelijkheden zijn geschapen door de GNU/GPL licentie, dat begrijp ik. Maar misschien wordt het tijd dat in die licentie wordt opgenomen dat de open source software gebruikt mag worden zolang het ook bij verdere ontwikkeling (zoals bij TomTom) open blijft.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/12, 22:40:02 door joop13 »
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/09, 23:52:13 »
en op welke geweldig betrouwbare feiten baseer jij dit?

gebruikt Apple ongeveer 250 OpenSource projecten, maar daarvan hebben zij ook meerdere zelf gestart, en aan die projecten levert apple nog altijd de meeste broncode.
daarnaast geven zij zeer duidelijk aan welke projecten ze gebruiken en zijn de gehele kernels van Mac OS X en iOS ook Open Source.
ook de delopment tools XCode zijn voor een groot gedeelte Open Source.

dus als voorbeeld van een bedrijf dat niks doet voor Open Source is Apple het slechtste voorbeeld wat je kon geven.
Apple heeft b.v.b. ook eigenlijk Crucial projecten gestart zoals CUPS zonder welke je in linux niet alles had gekund m.b.t. printen die je nu wel kan.

ook heeft Apple de WebKit HTML en JavaScript Engine gemaakt, gebaseerd op KHTML en nu zelf gebruikt als vervanger van KHTML.



alles met een GLP licentie moet ook alijd Open Source blijven, en de wijzigen die TomTom aan GPL projecten doet worden ook gepubliceerd,
daarop draait closed-source software, dat heeft echter niks te maken met de Open Source software zelf.

het is zelfs juist goed dat die bedrijf gebruik maken van Open Source Software, want om dan hun eigen producten te verdedigen moeten de het Open Source Poject ook verdedigen.


p.s. over projecten door Apple gesproken, sins 27-10-2011 is er ook een nieuwe LossLess Audio Codec van Apple, ALAC, en ja, die site heeft dan weer een copyright van Apple, maar juist dan kunnen ze de projecten die er op staan beter verdedigen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/10, 00:03:23 »
Als ik me niet vergis, staat in de GNU/GPL licentie, dat als de software gebruikt wordt, deze alleen ook als Open Source op de markt gebracht mag worden.

En deze is wel eens getest in court, en bleek vrij goed dichtgetimmerd te zijn.

Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/10, 00:20:52 »
TomTom stelt bijvoorbeeld netjes de broncode beschikbaar, overeenkomstig de GPL:
http://www.tomtom.com/page.php?Page=gpl

Ze gebruiken nog Linuxkernel 2.6.23, zie ik... da's een ouwetje.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/10, 00:22:29 door Pjotr »

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/10, 10:21:25 »
Apple heeft b.v.b. ook eigenlijk Crucial projecten gestart zoals CUPS zonder welke je in linux niet alles had gekund m.b.t. printen die je nu wel kan.
Cups is niet door apple gestart. Zij hebben de broncode van cups, een jaar of 10 nadat de ontwikkeling van cups begon, aangeschaft en daarbij ook de hoofdontwikkelaar in dienst genomen.


Voor OSX gebruiken ze onderdelen van freebsd en netbsd, die beiden onder een bsd licentie vallen, die veel meer toelaten dan gnu gpl, bijv.
http://www.freebsd.org/copyright/freebsd-license.html

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/10, 10:37:37 »
Apple heeft grote bijdragen geleverd aan veel GNU software, onder andere Bash, GCC. Apple is nu echter afgestapt van GNU-software, omdat de GPLv3 een paar clausules heeft die vervelend kunnen zijn voor grote bedrijven, zoals afstand doen van alle patenten en het onmogelijk maken van DRM. Daarom dat Apple nu verder gaat met andere open-sourceprojecten zoals Clang.

De hele ondergrond van OS X, genaamd Darwin, is uiteindelijk gebaseerd op 4.4BSD met enkele eigen componenten. Dit hele systeem is *ook* weer door Apple onder een open-sourcelicentie uitgebracht (meestal dezelfde licentie als het oorspronkelijke project, zelfgemaakte software (!) is onder de APSL): http://opensource.apple.com/ -- daar zou je genoeg informatie moeten kunnen vinden.

PS. Misschien om het duidelijk te maken (alhoewel ik eigenlijk niet versta waarom, maar goed, sommige mensen hebben dit nodig): Ik ben geen Apple-fanboy, en ik keur zeker niet alles goed wat Apple doet, noch vind ik al hun producten even goed. Ik wil gewoon dit even ophelderen zodat niemand hier gaat spreken over zaken waar ze geen weet van af hebben en daarmee mensen of bedrijven ongegrond gaat lasteren. Apple op één punt "verdedigen" (d.w.z. onwetenden met hun neus op de feiten drukken) maakt me, in tegenstelling wat sommigen mogen denken, geen Apple-fanboy.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/10, 18:22:14 »
zo begrijp ik nokia's keuze niet, ik bedoel windows voor de nokia-lumia terwijl je zelf QT + QT creator onderhoud, wat voornamelijk op linux word gebruikt!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/10, 19:10:56 »
Uhm ik denk dat je niet begrijpt wat het probleem is.
Je kunt wel roepen dat een TomTom misbruik maakt van Linux omdat ze geen drivers maken voor Linux maar komt dat niet door Linux zelf?

Die bedrijven hebben wel Linux aan meer mensen versleten dan de hele Linux gemeenschap bij elkaar.

Offline joop13

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/10, 20:43:36 »
Uhm ik denk dat je niet begrijpt wat het probleem is.
Je kunt wel roepen dat een TomTom misbruik maakt van Linux omdat ze geen drivers maken voor Linux maar komt dat niet door Linux zelf?

Die bedrijven hebben wel Linux aan meer mensen versleten dan de hele Linux gemeenschap bij elkaar.

Wat moeten de mensen met deze opmerkingen?
Waarom ligt het aan Linux zelf dat TomTom zijn beheerssoftware niet in Linux wil porten?
Dat in heel veel apparaten Linux zit wordt niet vermeld, dus noem je dat dan aan mensen versleten??
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Dave

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/10, 21:05:11 »
Weinig TT gebruikers zullen het weten, vooral ook omdat ze met een windows pc moeten updaten.

Offline joop13

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/10, 21:06:57 »
Weinig TT gebruikers zullen het weten, vooral ook omdat ze met een windows pc moeten updaten.

Dat bedoel ik dus, bijna niemand weet dat ze heel veel met Linux werken....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/10, 21:07:57 »
Uhm ik denk dat je niet begrijpt wat het probleem is.
Je kunt wel roepen dat een TomTom misbruik maakt van Linux omdat ze geen drivers maken voor Linux maar komt dat niet door Linux zelf?

Die bedrijven hebben wel Linux aan meer mensen versleten dan de hele Linux gemeenschap bij elkaar.


Het gaat niet om te de TT-drivers maar om de update-software. Ik weet niet hoor, maar hun software is geschreven in Java. Nog geen 2 uurtjes werk en het werkt op Linux. Voor zo'n klein werkje is dat toch meer dan de moeite waard voor enkele duizenden gebruikers?

Offline joop13

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/10, 21:17:50 »
Uhm ik denk dat je niet begrijpt wat het probleem is.
Je kunt wel roepen dat een TomTom misbruik maakt van Linux omdat ze geen drivers maken voor Linux maar komt dat niet door Linux zelf?

Die bedrijven hebben wel Linux aan meer mensen versleten dan de hele Linux gemeenschap bij elkaar.


Het gaat niet om te de TT-drivers maar om de update-software. Ik weet niet hoor, maar hun software is geschreven in Java. Nog geen 2 uurtjes werk en het werkt op Linux. Voor zo'n klein werkje is dat toch meer dan de moeite waard voor enkele duizenden gebruikers?

+1, ondanks het feit dat ik een Garmin heb......
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/10, 22:07:06 »
Linux in andere systemen en servers een succes.
Linux op de desktop niet een succes.
Zie het probleem en je weet waarom men toen Linux links heeft laten liggen op de desktop en waarom ze dat nu nog doen.
Om dan gelijk dan bedrijven als misbruikers van Linux te bestempelen dan begrijp je niet hoe het zit.
De desktop staat los van al die andere platformen.



@Vistaus enkele duizende gebruikers zijn niet de moeite want die enkele duizenden gebruikers hebben ze nu al en dat kost ze niets.
Die enkele regels kosten niets als je niet iemand in dienst hoeft te nemen er voor.
Dan moet je het regelmatig updaten en bijhouden.
Als je dan gaat kijken kost het al snel wat meer dan wat je denkt.

« Laatst bewerkt op: 2011/12/10, 22:14:26 door emiel1976 »

Offline joop13

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/10, 22:11:43 »
Linux in andere systemen en servers een succes.
Linux op de desktop niet een succes.
Zie het probleem en je weet waarom men toen Linux links heeft laten liggen op de desktop en waarom ze dat nu nog doen.


Als........, vanwege het gebruik van Linux, gezorgd hadden voor bijbehorende beheerssoftware, wat het succes van Linux groter geweest.... Maar nee, ze maken alleen voor MS en versterken dus de positie van MS....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/10, 23:13:47 »
Uhm ik denk dat je niet begrijpt wat het probleem is.
Je kunt wel roepen dat een TomTom misbruik maakt van Linux omdat ze geen drivers maken voor Linux maar komt dat niet door Linux zelf?

Die bedrijven hebben wel Linux aan meer mensen versleten dan de hele Linux gemeenschap bij elkaar.


Het gaat niet om te de TT-drivers maar om de update-software. Ik weet niet hoor, maar hun software is geschreven in Java. Nog geen 2 uurtjes werk en het werkt op Linux. Voor zo'n klein werkje is dat toch meer dan de moeite waard voor enkele duizenden gebruikers?
Zal waarschijnlijk 1 á 2 fte kosten, wat toch behoorlijk wat geld is en ze moeten nu juist mensen de laan uitsturen omdat het zo slecht gaat met TomTom. Kortom, ze hebben weinig keus en die paar duizend gebruikers zullen dus niet zo'n prioriteit zijn.

"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/10, 23:42:45 »
Nee dat is het niet want TomTom is er nog geen 20 jaar.
Linux heeft heel lang betaalde software tegen gehouden waardoor het voor veel mensen niet aantrekkelijk was om het te gebruiken want er was of geen gratis versie van of de gratis versie was minder.
Daarnaast is het jaren zo geweest dat je een hoop werk moest doen om Linux te installeren op je pc en dat je heel veel moest doen om je hardware werkend te krijgen.
Je weet zelf ook dat de gemiddelde gebruiker al bang is om Windows te installeren laat dus staan dat ze met Linux aan de slag zouden gaan.
Dan nog welke distro neem je? Je hebt er zo veel dat men door de bomen het bos niet meer ziet en dat schrikt veel mensen af.
Door al die dingen bleef Linux klein, kwam er veel software uit alleen voor Windows en later met inspanning van Apple ook voor de Mac en groeide Windows uit tot wat het nu is.
Nu heb je Cononical die wel betaalde software toe laat en er zelfs aan mee werkt om het platform populairder te maken. Tevens is de installatie veel makkelijker geworden en word er hard gewerkt an hardware ondersteuning maar dat is wel allemaal heel laat en heel lastig om nu nog een inhaalslag te maken.  

Dan heb je nog de harde kern die steeds kleiner word gelukkig en dat zijn de anti clossed source gebruikers.
Die doen er alles aan om dat maar tegen te houden en dat zag je ook weer toen Skype werd over genomen door Microsoft. Dat het al clossed was was nog tot daar aan toe maar nu moest het maar verdwijnen.
Je zag het op nieuws sites dat er alternatieven waren en dergelijke.
Als dit 10 jaar eerder was gebeurd dan was er nu geen Skype meer op Linux geweest maar door de nieuwe gebruiker die puur naar gebruikers gemak kijkt en kijkt naar wat hij wil hebben en niet naar clossed of open is het er nog.
Die blijven het wel gebruiken maar er zijn er bij die om die onzinnige rede zijn af gestapt van Skype of het nooit gebruiken.

Dan is het nog dat een Linux gebruiker best wil doneren, ze willen alleen niet kopen.
Je zou dus zeggen dat het alleen nederlanders zijn. Wij doneren veel maar willen wel alles gratis hebben. XD
Het blijkt dat als 60% van de Windows gebruikers een bepaald software pakket kopen dat in Linux dat maar de helft daarvan is of zelfs minder.
Kan dus zijn dat men niet wil betalen voor software en vind dat alles in Linux gratis moet zijn maar het kan ook zijn dat men een gratis alternatief heeft gevonden of een ander soort gebruiker is.
Ik denk dat het alle 3 is en dat er wel bij zijn die willen betalen maar dat het grootste gedeelte Linux totaal anders gebruikt dan de Windows gebruiker.
Je ziet een soort gelijk iets ook terug bij Apple gebruikers. Die gebruiken hun pc ook anders en kopen ook andere software dan de gemiddelde Windows gebruiker.

Doordat ze zoveel jaren stil hebben gestaan is Linux altijd klein gebleven en heeft het een bepaalde gebruiker aangetrokken.
Nu zie je een omslag en Cononical met Ubuntu is daar een voorbeeld van en ook Gnome is daar mee bezig.

Linux ligt nog jaren achter en dat proberen ze nu goed te maken.
Om nu te zeggen dat het komt omdat men geen software maakt voor Linux is nogal kort door de bocht. Veel bedrijven kennen Linux zoals het vroeger was en er heersen nog veel vooroordelen en als van de 1% Linux gebruikers er maar 25% werkt met een systeem zoals ze Windows gebruiken dan is het nog te weinig want van die 25% is maar een heel klein deel wat bijvoorbeeld een TomTom heeft.
Tevens is dat de groep die ook veelal in Virtualbox XP of iets heeft draaien of een dual booth heeft.
Dus hoeveel blijven er over waar je, je software voor maakt?
Linux moet eerst groeien en dan met name gebruikers krijgen zoals nu de gemiddelde Windows gebruiker is en Cononical is bezig om die mensen te bereiken.

Je ziet de laatste jaren Linux veranderen en naar mijn mening ten goed maar het heeft tijd nodig en dan komen ze vanzelf naar Linux.
Stel je voor dat half India Linux gebruikt, moet dan eens zien wat er met de ondersteuning voor hardware gebeurd.

Is het TomTom zijn fout, nee en ze misbruiken Linux niet maar ze gebruiken het op een manier die werkt. Het is de desktop waar het jaren niet goed is gegaan door de opzet en de ideologie die er zogenaamd achter zat.

Laat wel wezen ik ben geen Unity fan maar ik hoop wel dat ze het voor elkaar krijgen om het bij een groot publiek onder te brengen.
Dan profiteer ik er ook van met Xubuntu.
Ik stond er trouwens van te kijken wat voor ondersteuning Nvidia geeft. Ik heb nu 2 monitoren draaien in Xubuntu met Nvidia drivers en ik kan alles afstellen zoals in Windows plus extra dingen. Dat had ik toen ik voor het eerst met linux in aanraking kwam alleen kunnen dromen want wat was dat een ramp om werkend te krijgen zeg.

Maar wil je dat er meer software naar Linux komt, toon dan aan dat je er geld voor wilt betalen want dat zorgt er voor dat het voor bedrijven aantrekkelijk word.
De Winst marge is te klein en ze verkopen het nu ook wel ondanks dat ze geen Linux versie hebben want of je draait het in Virtual box, dual booth of met Wine.



Offline joop13

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/10, 23:44:04 »
@crashit: Het gaat bij deze opmerkingen over jaren geleden toen TT nog een geweldig inkomen had. En dus niet over de toestand nu.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/10, 23:50:52 »
@crashit: Het gaat bij deze opmerkingen over jaren geleden toen TT nog een geweldig inkomen had. En dus niet over de toestand nu.

Hoe meer jaren je terug gaat hoe meer je in de periode komt dat men het niet in Linux gebruikte.
De laatste jaren is de Linux gebruiker aan het veranderen naar een meer type als een Windows gebruiker.

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/11, 02:44:40 »
@emiel: Alleen de maps worden bijgewerkt en dat gaat upstream, dus het Linux-frontend kan het gewoon updaten zonder dat de app daarvoor een update nodig heeft.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/11, 08:09:11 »
Elke betalende gebruiker is er eentje :rolleyes:

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/11, 08:46:29 »
Tegenover de bedrijven die weinig/niks terug doen voor de ontwikkeling van open source software (gaat wat verder dan alleen Linux) staan gelukkig heel wat bedrijven die dat wel doen (kijk maar even naar de lijst met bijdragers aan de Linux kernel). Het probleem van 'free riders' kennen we in alle lagen van de samenleving, maar in dit geval dragen de 'free riders' wel bij aan het toenemende gebruik van open source.

En ja, het is meer dan ergerlijk dat je je Tom Tom niet kunt updaten vanaf een Linux-bak. Apple is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat wel met open source aan de slag gaat en vervolgens laat zien hoe je een van de meest vergaande vendor-locks kunt opbouwen (waar mensen zich lachend aan onderwerpen). Linux en open source zijn op alle terreinen een (commercieel) succes, met één uitzondering, de desktop. Wat de oorzaak daarvan is, is onderwerp van een heel andere discussie, maar de 'running gag' dat 'dit jaar het jaar van de Linux desktop wordt' durven nog maar weinig oudegedienden te gebruiken.

Los daarvan, er kan geen sprake zijn van 'misbruik' aangezien de meeste open source licenties een vrijelijk hergebruik zonder voorwaarden (anders dan vrijgave van aangebrachte wijzigingen) bevorderen. Simpel gezegd, de open source licenties vragen er om en hebben op voorhand aangegeven daar geen moeite mee te hebben. Waarom zouden wij er dan wel moeite mee hebben  ;)

Offline Wout55

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/11, 09:31:35 »
Even een vraag: hoe zouden die ingebouwde Tom Toms zichzelf updaten. Daar moeten ze dan wel vanuit de auto naar Internet gaan. Ik neem toch niet aan dat ze daar een Windows voor hebben draaien waar dan ook nog Windowsbelasting voor zouden moeten betalen. Opgelost: daar gebruiken ze de mobiele telefoon voor. Een grote reden genoemd waarom fabrikanten van ¨intelligente¨ apparaten intern Linux gebruiken is denk ik dat ze er niet voor hoeven te betalen. Als je daar Windows voor zou gebruiken dan zou het geheel zeer kwestbaar worden voor aanvallen van buitenaf en ik denk daarnaast dat Windows niet zo´n goed platform is om relatief kleine toepassingen op te bouwen. Het fundament zou dan veel groter (en onderhoudsgevoeliger)  worden dan de hele applicatie zelf.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/11, 09:46:44 door Wout55 »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/11, 11:07:27 »
Volgens mij kun je die systemen updaten door of een cd of een sd kaartje.
Ik weet niet hoe TT het doet maar ik heb 1 keer gezien dat ze een cd gebruikte waar de laatste software op stond en die ging in de cd speler van het systeem.
Het was wel een systeem wat ook als radio, dvd speler en telefoon werkte.
Denk niet dat TT het veel anders zal doen. Misschien via bleu tooth.


@emiel: Alleen de maps worden bijgewerkt en dat gaat upstream, dus het Linux-frontend kan het gewoon updaten zonder dat de app daarvoor een update nodig heeft.

Ja tot er weer een nieuwe Ubuntu versie komt en je software werkt niet meer.
Toen 11.10 uit kwam werkte de laatste versie die je via de ppa kan binnen halen niet meer. Nu weer wel maar dat en nog een software pakket werkte niet meer.

Maar Vistaus die ene gebruiker die ze mis lopen weegt niet op tegen het werk wat ze moeten doen.
Mensen kopen het toch wel want dan gaan ze het dual booth, VB of ze doen het bij vrienden of kennissen updaten.
Kijk hier eens op het forum wie allemaal zo'n ding hebben en kijk eens hoe die hem updaten.
Er is geen alternatief voor de TT die wel in Linux te updaten is.

@Jan Stedehouder, Het is wel een leuke discussie als we het over waarom de desktop geflopt is gaan hebben.
Word het gelijk een soort geschiedenis les beginnende met het Unix gebeuren.
Dan de verschillende gebruikers groepen die er zijn en zie je ook de opsplitsing van de distro's en de verschillende stromingen.
De periode dat je in de winkel nog dozen vond van tientallen Linux distro's met een dik boek erbij met hoe te installeren en hoe alles werkend te krijgen.
Was leuk om aan de verkopers te vragen wat je met Linux in die tijd kon.
Je kreeg dan altijd nee of ja maar te horen. XD

Re: Linux wordt misbruikt door geldwolven.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/11, 11:20:10 »
Citaat van — Albert Einstein

Soms betaal je het meest voor dingen die gratis zijn.
 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D