Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (spontaan? opgelost) opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates  (gelezen 3862 keer)

Gistermiddag heb ik een aantal (21) updates geïnstalleerd via de updateservice (weet niet of dit de goede naam is). De laptop moest ik herstarten om de installatie af te ronden. De laptop start echter niet door, ik krijg een donker scherm, wél met  cursor; een druk op de enterknop gaf deze melding:

Gave up waiting for root device. Common problems:
Boot args (cat /proc/cmdline)
– check rootdelay= (did the system wait long enough?)
– check root= ( did the system wait for the right device?)
Missing modules (cat /proc/modules; ls /dev)
ALERT! /dev/disk/by-uuid/0003f63e-ff14-4f08-8df4-f40d88aca860 does not exist. Dropping to a shell!

BusyBox v1.13.3 (Ubuntu 1:1.13.3-1ubuntu11) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)

Ik kom nu alleen in Ubuntu als ik de linker shift toets ingedrukt houd tijdens het opstarten. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? (Zie handtekening voor specificaties van mijn systeem.)
alvast dank voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: 2011/10/07, 15:36:26 door Jacqueline Beettjer »
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/27, 12:17:11 »
Bekend probleem, met diverse oplossingen ...

Met shift via een oudere kernel versie opstarten, vervolgens via de terminal: sudo update-initramfs -u

En vervolgens wederom proberen om via de laatste/nieuwste kernel op te starten.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/27, 12:30:23 »
Dag Stijnen,

dank je wel voor je suggestie maar ik heb net een herinstallatie gedaan van 10.04.3 LTS, (ben de laatste dingen aan het afwerken) omdat ik hoopte dan van het gedoe af te zijn, afsluiten ging inmiddels ook niet meer op de normale manier. Ik heb nu echter nog steeds hetzelfde probleem. Het lijkt me dan geen softwareprobleem maar eerder hardware?? Alleen vreemd - of toeval?- dat het voor het eerst na die grote update plaatsvond. Heb je nog andere suggesties?
groet, Jacqueline
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/27, 12:57:55 »
Probeer eens de /etc/default/Grub aan te passen, door het 'hekje' weg te halen voor GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true

Vervolgens:
sudo update-grub in de terminal en opnieuw opstarten
« Laatst bewerkt op: 2011/07/27, 13:00:11 door Stijnen »
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/27, 13:20:37 »
even voor mijn zekerheid want zo ervaren/deskundig ben ik niet: dan open ik het terminalvenster en typ vervolgens sudo /etc/default/Grub in?
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/27, 13:28:25 »
Sorry, was niet geheel duidelijk:

-sudo gedit /etc/default/grub in de terminal

-Vervolgens in dat tekstbestand de regel GRUB_DISABLE_LINUX_UUID=true opzoeken, en het hekje weghalen. Vervolgens de wijzigingen opslaan.

-sudo update-grub in de terminal

-Herstarten.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/27, 13:39:38 »
helaas, dit lost het niet op. Wat anders is, is dat ik nu een scherm krijg waarin ik voor een herstelmodus kan kiezen. Als ik die optie selecteer start ubuntu nog steeds niet op, ik moet dan de shift-toets ingedrukt houden (anders krijg ik weer de melding die ik in mijn oorspr. vraag heb gezet).
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/27, 16:12:56 »
Helaas inderdaad, zet ondertussen de gedane wijziging maar weer terug (dus het # er weer voor) zoals aangegeven in de vorige stappen. En vervolgens grub weer even updaten. Het laatste wat ik kan bedenken is om de UUID ergens te veranderen in de root partitienaam.

1. Highlight een oude en werkende kernel in het Grub2 menu bij het opstarten.
2. Druk op "e" voor het openen van een menu om te wijzigen.
3. Verwijder de volledige "search" regel.
4. Bij de "linux" regel, "root=UUID=<lang nummer>" veranderen naar "root=/dev/sdXY". X is je Ubuntu schijf en Y de Ubuntu partitie (dus zoiets als root=/dev/sda1, afhankelijk van hoe je schijf indeling is!). Verder niets veranderen aan de regel.
5. CTRL-x om te booten.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline jan11000

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/27, 16:29:38 »
Dit kun je proberen,
rootdelay=90 in grub zetten.
Voorbeeld, alleen de laatste toevoegen.
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-9-generic root=UUID=ede7a630-d383-41cb-9c9f-22686d9ed42b ro quiet splash rootdelay=90
http://sites.google.com/site/computertip/grub hier vind je hoe je dit kunt wijzigen, de site gaat over andere fouten. Bij grub-update wordt de wijziging vastgezet, anders werkt dit maar eenmalig.

of
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Hier kun je misschien grub herinstalleren en de goede hd aanwijzen.

of
de uid van de harde schijf wijzigen indien dit fout zou zijn, zelf weet ik niet hoe, maar dat kun je met google opzoeken.

of
fsck (checkdisk) doen.
Opstarten met de livecd,
dan gparted starten,
dan de partities aanwijzen en rechter toets van de muis, dan check kiezen(dit is fsck).
Doe dit voor alle partities,
reboot.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/27, 16:33:28 door jan11000 »

Offline heir4c

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/27, 19:26:16 »
Om de UUID te vergelijken in /etc/fstab en de echte UUID van een partitie kan je ondertaande link eens bekijken. Zo kan je zien of die twee gelijk zijn. Is dit niet zo dan kan je die in /etc/fstab aanpassen en dan zal de computer op de juiste partitie opstarten. Het kan dus zijn dat de UUID veranderd is.
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/pc-start-niet-meer-op-66851/msg739097/#msg739097
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/27, 20:55:15 »
@ heirc: ik krijg geen info terug als ik <blkid -o value -s UUID /dev/sda1> in de terminal zet. Volgens 'schijfgereedschap' staat bij 'schijf' apparaat /dev/sda en staat bij 'volumen' apparaat /dev/sda1 (via Gparted van de live-USB zie ik dat /dev/sda1 als filesystem ext4 heeft staan (=ruim 224 Gb); /dev/sda2 heeft bij filesystem extended staan (= ruim 7 Gb); /dev/sda5/ heeft bij filesystem linux-swap staan (= ruim 7 Gb)

@stijnen: ik zie maar 1 kernel, waarschijnlijk omdat ik vanmorgen een schone installatie heb gedaan? (met overigens zelfde probleem als daarvoor). kan ik dan toch de searchregel verwijderen en de linux regel aanpassen??

@jan1100:
Rootdelay op 90 zetten maakt geen verschil (heb het inmiddels weer teruggezet).
De grub herinstalleren lijkt me niet logisch omdat ik een schone installatie heb uitgevoerd (met een nieuw iso-bestand). Maar onderwijs me svp als dit wél logisch is.
fsck kan ik niet uitvoeren. Ik kan wel met gparted kijken maar de 'check' optie is lichtgrijs. Moet ik dit op een andere manier doen??
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Stijnen

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #11 Gepost op: 2011/07/27, 21:01:14 »
Oh helemaal vergeten, inderdaad maar één kernel in dat geval. Ik zou het gewoon proberen in dat geval, maar zorg dat je het wel weer kunt herstellen als het niet werkt.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline heir4c

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/27, 21:21:25 »
Wat je eerst ook nog kan doen is de grub herstellen. Met de LiveCD en deze handleiding:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
Lees alles eerst goed door.
Lijkt de eerste keer ingewikkeld maar als je alles eerst goed en aandachtig leest (ook de regels tussen de commando's) dan zal het wel gaan.
Let op!!!: De commando's die met de aparte /boot partitie te maken hebben NIET gebruiken. Standaard is er geen aparte /boot partitie.
Neem er je tijd voor.
Daar na herstarten en uittesten. Als het gaat om verder te starten dan kan je nog altijd eens de commando's die ik aangaf hierboven uitvoeren. Dit ter controle of de UUID's overeenkomen. (Ook voor swap.)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/27, 22:05:57 »
@Heirc: wil je svp nog even meekijken?
ik heb je link gevolgd en volgens de handleiding zou dit er min of meer moeten staan:
ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
bin    dev   initrd.img  lib64       mnt   root     srv  usr
boot   etc   lib         lost+found  opt   sbin     sys  var
cdrom  home  lib32       media       proc  selinux  tmp  vmlinuz
bij mij staan de diverse aanduidingen er wel maar op een hele andere plaats:
ubuntu@ubuntu:~$ ls /mnt
bin    dev   initrd.img  media   proc  selinux  tmp  vmlinuz
boot   etc   lib    mnt root     srv  usr     
cdrom  home  lost+found  opt   sbin     sys  var
voor mij als leek zien die 2 er heel verschillend uit. Is hier inderdaad een verkeerde partitiekoppeling? Graag jouw visie!
Begrijp ik het goed dat ik om een verkeerde partitiekoppeling op te heffen in de terminal slechts <umount/mnt> intyp?
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline jan11000

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/27, 22:40:36 »
fsck gaat niet omdat je de partitie eerst moet unmounten van het file systeem, dan kun je check uitvoeren.

Offline heir4c

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/28, 01:29:18 »
Doe eerst die fsck die jan11000 je advieseert. Dus die partities unmounten en dan kan je checken.


Voor grubherstel.

Doe dus eerst het commando:
sudo fdisk -l
Daarmee kan je zien op welke partitie Ubuntu staat. Bij jou zou dat dus sda1 moeten zijn als ik me niet bedrieg.
(even terzijde: die extended partitie sda2 is eigenlijk een partitie waar je meerdere partitie kan in maken, als die groot genoeg is. In jouw geval zit daar dus enkel de swap in (partitie sda5). Wel groot die 7GB maar goed).


Volgende commando voer je uit maar in de howto staat sda5 en dat moet in jouw geval aangepast worden naar sda1 omdat Ubuntu daar op staat bij jou. Dus word dat:
sudo mount /dev/sda1 /mntJe koppelt dus de /dev/sda1 aan de /mnt van je LiveCD.

Dan pas doe je:
ls /mntDit commando geeft je dus alle mappen die onder /dev/sda1 staan (maar nu gekoppeld zijn via die /mnt)
Dat die verschillend zijn denk ik niet dat dat iets uitmaakt. Het moet ongeveer vergelijkbaar zijn omdat je zeker zou weten dat je aangekoppeld bent op het systeem en niet op je swap of een andere partitie waar jouw data opstaat (foto's, documenten, enz.... jouw persoonlijke opslag dus, of dat je bijvoorbeeld in een partitie zou zitten waar windows op staat.
Dus het zit wel goed.

Nu kan je verder gaan met de volgende commando's.


Wat verder zul je volgend commando tegen komen: sudo chroot /mnt Hierna zul je zien dat de 'prompt' veranderd en dat je als root werkt.

Nog verder na enkele commando's zul je zien dat je Ctrl+d zult moeten in tikken (toetsencombinatie dus) dat dient om je weer als gewone gebruiker te laten werken.

Let dus op dat je de commando's juist overtypt. Een streepje te kort en het werkt niet.
Wees niet bang maar wees voorzichtig. Moest er toch iets niet goed gaan kan je altijd opnieuw beginnen.
Dan moet je wel even de LiveCD herstarten zodat hij alles automatisch ontkoppelt.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2011/07/28, 01:41:04 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/28, 21:32:52 »
Dag Heirc, helaas is het probleem niet opgelost.... ik heb via de live Cd/USB fsck uitgevoerd; ik kon dit alleen op /dev/sda1 uitvoeren, de beide andere partities bleven op slot. Geen error meldingen. Bij alle 3 partities (/dev/sda1, dev/sda2 en /dev/sda5) kreeg ik de melding 'not mounted'.
Verder de commando's voor Grub herstel uitgevoerd zoals je dat hebt aangeraden.
Kan het toch een hardware probleem zijn of een instelling; ik blijf het nl vreemd vinden dat het probleem zich na een update voordeed en na een volledige, schone installatie nog steeds bestaat.
groet, Jacqueline
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline jan11000

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/29, 11:00:52 »
Externe harde schijven en usb sticks kunnen je opstarten door elkaar gooien.
Dus opstarten zonder stick.
Grub herstellen zonder stick en externe hd.(of je laat de externe hd er altijd op).

Fsck op je swap partitie gaat niet.
En op je windows partitie dacht ik ook niet.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/29, 11:03:00 door jan11000 »

Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/30, 16:22:09 »
@jan11000: ik start normaal gesproken zonder USB of externe HD op. Ook Grubherstel heb ik zonder stick gedaan, het probleem blijft zich echter voordoen.
Net nogmaals een nieuwe installatie gedaan (nieuwe iso gemaakt voor de zekerheid) maar helaas: opstarten/afsluiten blijft problematisch.
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline jan11000

  • Lid
Re: opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/30, 16:34:45 »
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=6581939&postcount=322
Dit kun je misschien proberen.

Of
Zet je harde schijf kontroller op ide of sata , probeer bij beide opnieuw op te starten.

Of
Opstarten en naar grub gaan, even wachten, dan de bovenste keuze maken, en kijk of hij nu opstart.

Of
De /boot of / bevind zich niet vooraan op de harde schijf, bij oudere moederborden, moet dit vooraan staan.
Je laptop heeft eerst gewoon gewerkt, dus ik denk dat het dat niet is.

Kontroleer of wijzig je uuid nummer van je hd.


Zoek op je laptop model in google voor meer personen met dezelfde probleem.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/30, 16:59:11 door jan11000 »

Re: (spontaan? opgelost) opstartproblemen ubuntu 10.04 na binnenhalen updates
« Reactie #20 Gepost op: 2011/10/07, 15:39:41 »
Deze week start mijn laptop weer bijna normaal op - iets vertraagd tov wat ik gewend was - ook afsluiten gaat weer 'vanzelf'.
Ik heb de laatste weken geen tijd gehad om er intensief in te duiken dus daar kan het niet aan liggen, wel heb ik een nieuwe accu aangeschaft omdat de oude kapot was. Direct na plaatsing van die nieuwe accu was er nog geen verbetering in de opstartproblemen dus daar lijkt me geen samenhang in te zitten.
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)