Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...  (gelezen 1405 keer)

WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...
« Gepost op: 2008/05/16, 12:34:43 »
Ik kan vanuit winXP wel de gedeelde mappen zien en openen in mijn Xubuntu PC.
Omgekeerd kan ik nergens mijn winXP gedeelde mappen zien.Wel onder toepassingen/systeem/gedeelde mappen mshome ingesteld bij Windows delen. Ook op winXP firewall al uitgezet. Geen spoor kan Xubuntu ontdekken.
Ligt uiteraard aan mij, maar hoe kan dat SVP simpel worden geregeld ( want newbe).
Heb al hele verhandelingen gelezen over samba met eindeloze reeksen onbegrijpelijke commando's in de terminal.
Beginneling in linux wil toch netwerken. (heb goed lopende draadloze internet verbinding)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline ruujan

  • Lid
WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/16, 13:17:48 »
Sorry, ik ken Xubuntu niet. Gebruik voornamelijk Kubuntu. Heeft Xubuntu een ingebouwde browser in z'n filemanager of gebruik je een ander programma? Of gebruik je misschien smbclient vanaf de terminal?

Je zou eens kunnen kijken wat er met een progje als linneighborhood gebeurt.

WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/16, 14:03:30 »
Sorry, maar ben echt newbe zoals eerder aangegeven. Xubuntu werkt bijna zelfde als Ubuntu, maar minder mooie buitenkant zeg maar en wat andere menustruktuur.
De filemanager in Xubuntu is Thunar. Ik heb uit een andere post begrepen dat je beter met Nautilus werkt, maar na die te hebben geinstalleerd (althans Nautilus met allerlei hulptoestanden eromheen), Ik zie alleen nergens Nautilus terug als bestandsbeheerder of als alternatief voor Thunar. En kun je zomaar Thunar verwijderen? Ik weet het allemaal niet. Je gaat ook niet eerst je huis verbouwen als je alleen maar een telefoonaansluiting wil....
Samba blijkt onder Xubuntu volledig te crashen (is door mij en andere ook al gerapporteerd ).  Vrees dus het ergste....
Juist: het gaat mij hier om het maken van een locaal netwerk met mijn winXP.
En WinXP heeft er dit keer geen enkele moeite mee.......
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/16, 18:19:45 »
Het is me nu gelukt met Smb4K ook mijn WinXP te zien inclusief alle gedeelde mappen daar. Maar ik kan er niet inkijken.Vanaf Xubuntu krijg ik  geen toegang en Smb4K laat ook geen IP Address zien van mijn WinXP PC. Wie weet hoe ik dat kan instellen?
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

WinXP ziet mijn Xubuntu PC wel; Xubuntu Ziet niks...
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/16, 18:31:29 »
Citaat van: Peterbeter
Het is me nu gelukt met Smb4K ook mijn WinXP te zien inclusief alle gedeelde mappen daar. Maar ik kan er niet inkijken.Vanaf Xubuntu krijg ik  geen toegang en Smb4K laat ook geen IP Address zien van mijn WinXP PC. Wie weet hoe ik dat kan instellen?
Nu is ook het mounten gelukt. Effe piele, maar het werkt. Op WinXP het IP adres zoeken en dan in de handmatig mounten in Smb4K.
Kan zelfs een filmpje afspelen. WHOOPIE....:)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood