Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!  (gelezen 2066 keer)


Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/23, 14:36:24 »
Laten we hopen dat het niet het zelfde is als Xorg en dat dit wel werkt.
Ik juig pas als het werkt op mijn desktop pc met mijn hardware want anders is het net zo'n flop als Xorg.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/23, 16:09:45 »
Laten we hopen dat het niet het zelfde is als Xorg en dat dit wel werkt.
Ik juig pas als het werkt op mijn desktop pc met mijn hardware want anders is het net zo'n flop als Xorg.
Fijn toch altijd die positiviteit.  ;)

Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/23, 16:16:55 »
Jammer dat ze al openlijk twijfelen voor de release van 13.04; ik had toch aangenomen dat dit direct opgepikt wordt , maar ja ik ben dan ook niet technisch aangelegd genoeg om daarover te oordelen.
In ieder geval zal 13.10 een belangrijke versie worden ! Ik kijk er gespannen naar uit ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline MKe

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/23, 16:37:32 »
Laten we hopen dat het niet het zelfde is als Xorg en dat dit wel werkt.
Ik juig pas als het werkt op mijn desktop pc met mijn hardware want anders is het net zo'n flop als Xorg.
Ik weet niet waarom xorg een flop zou zijn. Werkt hier uitstekend en op elke computer waar ik linux op gezet heb. Ik weet dat de code nogal een brij is, maar daar heb ik (als gebruiker) weinig last van. Heb tot nu toe veel plezier van xorg gehad en hoop dat wayland niet voor al te veel problemen gaat zorgen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/23, 17:50:48 »
Wat mij betreft werkt Xorg ook prima. Je hebt alleen maar problemen met grafische kaarten waar alleen kaduuke gesloten drivers voor bestaan of waar de fabrikant constant ligt te rommelen met de benaming zodat automatische detectie en driverinsluiting bijna onmogelijk wordt (hallo, NVidia?).
Ik zie niet in hoe Wayland hier verbetering in kan brengen. Bovendien heeft Wayland voor mij alvast het nadeel dat het 3D-capabiliteit vereist en dus niet werkt met oudere hardware. Ik heb hier heel wat pc's staan die ouder zijn dan 5 jaar en zelfs een paar ouder dan 10 jaar.

Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/23, 18:59:10 »
X11 is een band uit 1985 die al zoveel keer lek is gesprongen en terug opgelapt dat je de band niet meer ziet onder het lapwerk.

Wayland is een nieuwe band.

Hopelijk verstaan ook niet-programmeurs dat. ;)

PS. Kan Wayland niet met software compositing werken? Dat zou namelijk een groot nadeel zijn (nu ja, X11 kon ook geen software compositing) -- Quartz kan dit bijvoorbeeld wel.

- SeySayux
« Laatst bewerkt op: 2012/10/23, 19:02:59 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/23, 19:22:33 »
Wat mij betreft werkt Xorg ook prima. Je hebt alleen maar problemen met grafische kaarten waar alleen kaduuke gesloten drivers voor bestaan of waar de fabrikant constant ligt te rommelen met de benaming zodat automatische detectie en driverinsluiting bijna onmogelijk wordt (hallo, NVidia?).
Ik zie niet in hoe Wayland hier verbetering in kan brengen. Bovendien heeft Wayland voor mij alvast het nadeel dat het 3D-capabiliteit vereist en dus niet werkt met oudere hardware. Ik heb hier heel wat pc's staan die ouder zijn dan 5 jaar en zelfs een paar ouder dan 10 jaar.

Je bedoelt hallo Ubuntu aangezien Ubuntu de enige distro is die keer op keer crashed zodra je de Nvidia drivers er op zet. Xubuntu en Kubuntu doen dat niet en blijkbaar ben ik niet de enige die dat zelfde ervaart.
Net een review gezien over Ubuntu 12.10 en dat begon positief tot hij de drivers er op zette.
Daarna was hij niet meer zo positief er over. Bij hem bleek ook alles te werken met de Nvidia drivers buiten Ubuntu na dan.

Mijn P4 word minder goed ondersteund dan met 10.10.
Mijn laptop word wel beter ondersteund op een externe monitor na. Heb het getest met zo'n distro die wayland gebruikt en die werkte wel goed.
Desktop werkt met Kubuntu/Xubuntu en als ik alleen de nouveau drivers gebruik draait Ubuntu ook maar om nou te zeggen dat die drivers goed werken is wat anders.

Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/23, 20:18:28 »
@emiel: Jij weet al dat het goed werkt want je hebt zelf RebeccaBlackOS geprobeerd welke Wayland standaard had.

@Bloom: Fout. Wayland kan wel degelijk op oudere computers werken d.m.v. software compositing.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/23, 21:48:48 »
Ik was vergeten hoe het hete en ik heb het op mijn laptop geprobeerd en daar werkte ineens alles wel goed.
Alles draaide beter dan het ooit gedaan had al moet ik zeggen dat buiten een extra monitor mijn laptop het nu wel goed doet.
Maar ga het van de week eens proberen op mijn pc. Kijken of het werkt.
Zal het nog eens downloaden en weet ik gelijk of het werkt met Nvidia en meerdere schermen.

Die distro werkte ook op mijn P4 zonder problemen.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/23, 22:00:05 »
@Bloom: Fout. Wayland kan wel degelijk op oudere computers werken d.m.v. software compositing.
Dat klopt, maar het werkt ZO traag dat het echt niet te gebruiken is.

Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/23, 22:11:40 »
@Bloom: Fout. Wayland kan wel degelijk op oudere computers werken d.m.v. software compositing.
Dat klopt, maar het werkt ZO traag dat het echt niet te gebruiken is.

Dat was in een test-build ja, het werkt nu al beter en over de komende maanden gaan ze het nog verder verbeteren.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/23, 23:47:23 »
@Bloom: Fout. Wayland kan wel degelijk op oudere computers werken d.m.v. software compositing.
Dat klopt, maar het werkt ZO traag dat het echt niet te gebruiken is.

Dat is *buntu zonder 3D ook op mijn systeem met het huidige systeem.
Dus dat is gelijk gebleven.  ;)

Heb RebeccablackOS gedownload en ga het morgen proberen met mijn pc.
Weet nog wel dat het nou niet een distro is die mij erg aantrok. Had ondanks dat het werkte het er tch weer snel af gegooid.

Nvidia blijkt trouwens te werken met Wayland 1.0 net als Ati. Ben benieuwd of het net als de NouVeau werkt of dat het beter ondersteund word.

Offline palm

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/26, 18:41:04 »
@Bloom: Fout. Wayland kan wel degelijk op oudere computers werken d.m.v. software compositing.
Dat klopt, maar het werkt ZO traag dat het echt niet te gebruiken is.

Dat is *buntu zonder 3D ook op mijn systeem met het huidige systeem.
Dus dat is gelijk gebleven.  ;)

Heb RebeccablackOS gedownload en ga het morgen proberen met mijn pc.
Weet nog wel dat het nou niet een distro is die mij erg aantrok. Had ondanks dat het werkte het er tch weer snel af gegooid.

Nvidia blijkt trouwens te werken met Wayland 1.0 net als Ati. Ben benieuwd of het net als de NouVeau werkt of dat het beter ondersteund word.
Hoe is de test met rebeccablackos verlopen?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/26, 20:10:04 »
Nog niet gedaan.
Ik ga er de 28ste mee testen aangezien ik dan ook mijn laptop met Voyager 12.10 in orde ga maken.
RebeccablackOS is nou niet een distro die ik graag draaide al werkte o mijn laptop alles zonder problemen toen ik het testte.
Laat ik het netjes zeggen, de distro doet eer aan naar wie het is vernoemt.  :evil:


Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #15 Gepost op: 2012/10/26, 21:32:54 »
Ik heb er even naar gekeken, het ziet er in ieder geval een stuk smoother uit dan X11 (met of zonder compositing), maar helaas is de support voor mijn trackpad... tja...

Ook lijkt Wayland nog niet naar behoren te werken in een virtual machine, daar gaat hij namelijk naar de fallback (X) over.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #16 Gepost op: 2012/10/26, 21:48:48 »
Ik heb er even naar gekeken, het ziet er in ieder geval een stuk smoother uit dan X11 (met of zonder compositing), maar helaas is de support voor mijn trackpad... tja...

Ook lijkt Wayland nog niet naar behoren te werken in een virtual machine, daar gaat hij namelijk naar de fallback (X) over.

Neuh maarja, daar is het ook een eerste release voor hè ;)

Maar inderdaad, smoother is het zeker :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #17 Gepost op: 2012/10/27, 00:29:16 »
Laptop draaide een stuk beter den VB.
Had het daarin geprobeerd maar dat draaide niet zo goed als op de laptop. Draaide daar zeer soepel en snel.
Maar zoals ik al zei het is kwa desktop net als de zangeres. Niet echt prettig dus.

Ben benieuwd hoe het op de desktop werkt met Nvidia en 3 monitoren.
Maar dat zie ik de 28ste.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Wayland 1.0 is officieel uitgebracht!
« Reactie #18 Gepost op: 2012/10/28, 19:04:19 »
RebeccaBlackOS geprobeerd maar ze wil niet opstarten. Ze kent de drivers van mijn systeem niet net zoals *buntu 12.10 had tot en met Beta 2.
Weet ondertussen wel dat Nvidia ondersteund word als je de NouVeau drivers gebruikt. Nvidia zelf geeft nog geen ondersteuning voor Wayland.
Xorg blijft in *buntu aanwezig naast Wayland voor de oudere systemen en waar geen ondersteuning is voor Wayland.

Wayland moet de problemen die Xorg heeft oplossen zoals een 2de GPU die zelfs op dezelfde kaart kan zitten. Dit word namelijk niet ondersteun in Xorg. Die kijkt dan naar de traagste GPU en gebruikt die dan als basis.
Wayland kan dit wel blijkbaar alleen nog niet met de gesloten drivers.