Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Opstartprobleem door Datum??  (gelezen 540 keer)

Offline Silvester

  • Lid
[Opgelost] Opstartprobleem door Datum??
« Gepost op: 2012/01/19, 14:08:19 »
Sinds kort heb ik problemen met het opstarten van Ubunt (10.4LTS).
Ik krijg als mededeling dat iets niet consistent is in de /boot. Om dat op te lossen dacht ik een herinstallatie (liefst wacht ik even tot 12.4LTS), maar de PC wil niet booten van een CD/DVD.

Als advies krijg ik fsck uit te voeren en heb de keuze tussen Fouten proberen te herstellen, negeren, aankoppelen overslaan of manueel uitvoeren. Na keuze F, voert het systeem controles uit en repareert iets. Daarna start Ubuntu wel, maar de reparatie is niet blijvend, want's anderen daags doet het probleem zich weer voor.

Wat opvalt is dat de datum vervolgens op 1-1-2000 staat. Ik vermoed dat Ubuntu dat herkent en vervolgens aangeeft dat er iets niet klopt, en dat is dan natuurlijk ook zo. Maar waarom valt de datum steeds weg? Gisteren hersteld is vandaag opnieuw een probleem met opstarten. Bezit de PC een batterij om de klok van het systeem te voeden als deze is uitgezet? en is de levensduur daarvan voorbij?

De PC dateert uit november 2001 en is meer dan 10 jaar oud. Voor internet en kleine toepassingen is de snelheid nog acceptabel.

Iemand een suggestie?
S
« Laatst bewerkt op: 2012/01/20, 17:44:32 door Silvester »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Opstartprobleem door Datum??
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/19, 15:22:03 »
Bezit de PC een batterij om de klok van het systeem te voeden als deze is uitgezet? en is de levensduur daarvan voorbij?

Ja. De CMOS-batterij. Een knoopcel ter grootte van een stuiver. Zit op het moederbord.

Die zorgt ervoor, dat het BIOS z'n instellingen onthoudt, waaronder de datum en tijd. Die batterij kun je doorgaans makkelijk zelf vervangen. Voor maximaal € 2,50 koop je een nieuwe, bijvoorbeeld bij de HEMA (die is van de bekende batterijfabrikant Varta, maar dat zie je pas als je 'm hebt uitgepakt: de Varta in de Varta-verpakking is namelijk duurder!).

Offline Silvester

  • Lid
Re: Opstartprobleem door Datum??
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/19, 16:28:48 »
Pjotr, dank voor de respons. Ik zal de kast openmaken en op zoek gaan naar dat kleine voedingselement.
S

Re: Opstartprobleem door Datum??
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/20, 10:45:08 »
Vooraleer je de CMOS vervangt kun je hem er ook even uithalen en dan terug instoppen. Dat reset de instellingen van het BIOS waaronder de datum en tijd. Dat kun je dan terug instellen in het BIOS en opstarten. Mocht het probleem er dan nog steeds zijn, dan is het inderdaad raadzaam hem te vervangen.

Offline Silvester

  • Lid
[Opgelost] Opstartprobleem door Datum??
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/20, 17:35:31 »
Het CMOS was in al die jaren nog niet vervangen. Even in en uithalen is dan nat zoveel moeite als een nieuwe installeren en voor het aanschafbedrag hoef ik het niet te laten. De eerste keer sputterde de machine nog in linux. Toch maar eerst even in windows gestart en daar datum en tijd aangepast en daarna terug naar linux. Het werkt nu weer normaal.
Dank voor jullie aandacht en respons
S