Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection  (gelezen 3350 keer)

Offline RikRik

  • Lid
retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Gepost op: 2014/12/06, 17:50:59 »
Stel, je bent van plan om een foto van een zwembad maken en net als je op de ontspanknop drukt,  zwemt er een zeehond in beeld .
Nu probeer ik met Gimp  en met behulp van de Heal Selection de zeehond te verwijderen..  bijna  onmogelijke opdracht om dit snel te doen natuurlijk, het is maar een voorbeeld.
Hier het resultaat:

Orgineel

Met Gimp de zeehond geselecteerd, en de  tool  Heal Selection  toegepast..

Met Photoshop in Ubuntu

Heeft iemand een tip hoe ik de Heal Selection tool beter kan gebruiken.. Het is een extreem voorbeeld natuurlijk, maar ik probeer om met Gimp te werken. De originele foto is een groot bestand, het is opvallend dat Photoshop onder Ubuntu vele malen sneller is dan Gimp..  Gimp heeft hier enkele minuten werk mee, Photoshop ongeveer 20 s. Dat Gimp hier langer werk mee heeft is voor mij niet zo belangrijk.. 

« Laatst bewerkt op: 2014/12/08, 09:42:31 door RikRik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/06, 18:51:26 »
Het voorwerp - de zeehond - is groot en de ondergrond is sterk gestructureerd. Dit is volgens mij handwerk.

Soms is het nodig stukje per stukje te doen, en wat te spelen met de instellingen (die hier natuurlijk beperkt zijn).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/06, 19:25:47 »
Probeer het eens met het Kloon gereedschap. Door het tegelwerk en het perspectief wordt dit een heel tijdrovende klus, vrees ik.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/06, 19:50:37 »
Ik doe het dan zo, ik selecteer het grote deel waar de zeehond niet aanwezig is. Ik kopieer die en dan plak ik die over die zeehond heen. Met het gommetje doe ik de randen weg. Hier is die voorbeeld:


Het kan natuurlijk wel nog beter, ik heb deze gewoon ff snel gemaakt.

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/06, 20:17:58 »

Goed gedaan ubuntunoob, maar ik kom niet verder dan het plaatje hier boven.
Kan jij me stap voor stap uitleggen, hoe nu verder..
De  tool  Heal Selection werkt in dit geval niet goed.

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/06, 20:30:55 »
Selecteer de laag van dat stukje en verplaats heb met de tool die rechts naast de passer staat (dat kruisje met pijltjes). Plaat die mooi neer op de zeehond en zorg dat dat stukje afbeelding wat overeen komt met de rest van de afbeelding door de grote wat te bewerken. Daarvoor heb ik 'perspectief' tool voor gebruikt. Daarna met het gommetje de dekking wat minder zetten en de zichtbare lijnen vervagen.
Dan desnoods kopieer je opnieuw dat stukje in een nieuwe laag en zet je hem naast het ander stukje, het mag gewoon overlappen. Daarna opnieuw de lijnen weg gommen.

Ik heb dit met 6 lagen gedaan en als je geluk hebt heb je misschien al genoeg met 1 laag. Want die lasso tool heb ik niet eens gebruikt, wat eigenlijk wel dom is, want lasso tool zou wel sneller zijn.

Het is gewoon wat prutswerk en beetje zelf uitzoeken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/06, 22:49:40 »
Daarvoor heb ik 'perspectief' tool voor gebruikt. Daarna met het gommetje de dekking wat minder zetten en de zichtbare lijnen vervagen.
´´ / ´´
Het is gewoon wat prutswerk en beetje zelf uitzoeken.

Ik zat me al af te vragen hoe je het met het perspectief gedaan had :D . Beetje prutswerk? Dat is heel bescheiden van je, vind ik! Knap werk hoor. Ja, het is nog niet helemaal netjes, maar wat wil je ook in zo'n korte tijd?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/06, 23:10:18 »
Ik zou gewoon wachten tot de zeehond weer weg is en dan een foto nemen!Scheelt een stuk aan werk.. =D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/07, 09:23:34 »
Met goudvissen gaat het beter!   Ik zit ook wat te experimenteren met andere foto-editors.  Een hele mooie is Pixeluvo (niet gratis, maar wel gratis te gebruiken).  Dat beetje wat niet lukt met b.v. Lightzone, zoals werken met lagen, tekenen en teksten toevoegen, gaat prima met de Gimp of de gratis Photoshop2 (via wine). Omdat ik in een QT-omgeving werk probeer ik het nu met Krita....

http://imgur.com/TaymcwZ
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 09:51:22 door Ramana »

Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/07, 09:52:08 »


De lijntjes kunnen beter, maar het komt in de richting....
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 09:57:45 door Ramana »

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/07, 13:00:03 »
Met goudvissen gaat het beter!   Ik zit ook wat te experimenteren met andere foto-editors.  Een hele mooie is Pixeluvo (niet gratis, maar wel gratis te gebruiken).  Dat beetje wat niet lukt met b.v. Lightzone, zoals werken met lagen, tekenen en teksten toevoegen, gaat prima met de Gimp of de gratis Photoshop2 (via wine). Omdat ik in een QT-omgeving werk probeer ik het nu met Krita....

http://imgur.com/TaymcwZ
@Ramana, het resultaat met Krita is goed gedaan, was vast wel even wat werk,  maar het doel van deze topic, voor mij,is om te leren werken met Gimp en de tool Heal Selection.
Ik doe alle moeite om over te stappen van Photoshop naar Gimp, het is misschien voor mij een onmogelijk doel,  maar ik doe echt mijn best.
Photoshop2 is inmiddels, volgens mij, niet meer gratis te downloaden, of heb ik het mis?
@ubuntunoob, bedankt voor je uitleg, het resultaat was uiteindelijk bevredigend, maar het is inderdaad even prusten met Gimp om het gewenste resultaat te behalen. Met Gimp loop nog ik tegen andere problemen aan, misschien iets voor een nieuwe topic.
Ik wil beslist  Gimp goed onder de knie krijgen, een beginners cursus is een mooie stap ,maar voor mij is de complexe fotobewerking interessanter.

Het origineel waar ik mee werk, is een bestand van 12,5 mb, je merkt op mijn pc een aanzienlijke performance verschil tussen Gimp en Photoshop 5.
Allen bedankt voor het meedenken en de voorbeelden!!!


Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/07, 13:19:31 »
Gimp is ook krachtiger dan Krita. Heb ook even zitten experimenteren met selecties in Krita en Photoshop2, maar Gimp bevalt me toch beter. 

(ik had Photoshop2 indertijd gedownload, maar nog niet geprobeerd)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 13:23:12 door Ramana »

Offline Ramana

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/07, 13:36:00 »
De tool heal selection werkt i.d.d.  heel fijn (ik kende het nog niet, dankzij dit draadje nu wel). Gandalf nu zonder snor...
Hier een goede uitleg van het verschil tussen de clone-tool en heal selectio: https://www.youtube.com/watch?v=Pfa_C9J0Syk


« Laatst bewerkt op: 2014/12/07, 15:22:57 door Ramana »

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/07, 14:53:45 »
Dan heb je dit topic niet meer gevolgd sinds je laatste reactie. Het is daar allemaal al gezegd geweest.  :P

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/07, 22:32:52 »
Ik zou gewoon wachten tot de zeehond weer weg is en dan een foto nemen!Scheelt een stuk aan werk.. =D =D
Ja, die neemt een foto van een zeehond en vraagt vervolgens hoe je die zeehond uit beeld weg kunt krijgen, ik lach mij daar altijd een hoedje om! -;) Idd. 1 seconde wachten en dan heb je geen zeehond meer in beeld maar gewoon een 300% flutfoto van een zwembadrand, waardoor je je af gaat vragen of je daar niet een zeehond in kunt monteren om de boel wat op te vrolijken? Grrr.

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/08, 09:45:36 »
@Paul Matthijsse, bedankt voor je zeer nuttige bijdrage  ;)

Ik heb de titel van deze topic aangepast,' Gimp met Heal Selection'

Re: retoucheren foto met Gimp
« Reactie #16 Gepost op: 2014/12/08, 16:00:50 »
Ik zou gewoon wachten tot de zeehond weer weg is en dan een foto nemen!Scheelt een stuk aan werk.. =D =D
Ja, die neemt een foto van een zeehond en vraagt vervolgens hoe je die zeehond uit beeld weg kunt krijgen, ik lach mij daar altijd een hoedje om! -;) Idd. 1 seconde wachten en dan heb je geen zeehond meer in beeld maar gewoon een 300% flutfoto van een zwembadrand, waardoor je je af gaat vragen of je daar niet een zeehond in kunt monteren om de boel wat op te vrolijken? Grrr.
=D =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #17 Gepost op: 2014/12/08, 21:55:07 »
Hello RikRik,

mijn reactie was een beetje om je uit de tent te lokken! Het gereedschap Heal Selection is niet echt bedoeld voor wat jij vraagt: die zeehond doen verdwijnen. Je kunt het geweldig goed gebruiken om een uitsnede te helen ("een selection te healen"), om onregelmatigheden weg te werken, sensorstof te doen verdwijnen, desgewenst een ongewenste telefoonkabel, daar is het echt een geweldig gereedschap voor. Maar een hoofdonderwerp uit beeld halen is geen goed fotografisch gebruik in mijn opinio. Begin bij het begin en dat is: neem de foto die je wilt nemen en dat zo goed mogelijk, daarna hoef je er haast niets meer aan te veranderen of te verbeteren.

Photographiquement,
Paul.

Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #18 Gepost op: 2014/12/08, 23:14:28 »
En dan heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid van een stuk uit te knippen en die als een extra er bij te brengen,desnoods meerdere keren en met gummen het voor elkaar te krijgen..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline RikRik

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #19 Gepost op: 2014/12/09, 09:08:03 »
Hello RikRik,

mijn reactie was een beetje om je uit de tent te lokken! Het gereedschap Heal Selection is niet echt bedoeld voor wat jij vraagt: die zeehond doen verdwijnen. Je kunt het geweldig goed gebruiken om een uitsnede te helen ("een selection te healen"), om onregelmatigheden weg te werken, sensorstof te doen verdwijnen, desgewenst een ongewenste telefoonkabel, daar is het echt een geweldig gereedschap voor. Maar een hoofdonderwerp uit beeld halen is geen goed fotografisch gebruik in mijn opinio. Begin bij het begin en dat is: neem de foto die je wilt nemen en dat zo goed mogelijk, daarna hoef je er haast niets meer aan te veranderen of te verbeteren.

Photographiquement,
Paul.


Ik heb geprobeerd om duidelijk te maken dat de Heal Selection minder goed werkt dan de tool die ik gebruik in Photoschop, je hebt natuurlijk gelijk:  een hoofdonderwerp uit beeld halen is geen goed fotografisch gebruik. Ik schreef niet voor niets: het is een extreem voorbeeld.  Heal Selection heb ik nu wel onder de knie, het werkt, voor kleine correcties werkt het snel en goed. Bedankt voor je toelichting, ik dacht, toen ik je vorige reactie las... wat een vreemde reactie voor een echte Gimp -expert  :D

Offline bwman

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #20 Gepost op: 2014/12/23, 00:46:21 »
of je gebruikt de resynthesizer plug in

https://www.youtube.com/watch?v=EvFLCRywh7g
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #21 Gepost op: 2014/12/23, 10:10:44 »
In mijn Gimp versie is die plugin al ingebouwd via Filters/projecties/resynthesize.Heb dus wat geprobeerd,maar het leek als of hij het vrije selectie gereedschap gebruikte,maar dat is niet zo.Maar welk gereedschap hij wel gebruikte is mij een raadsel,ik heb die niet..Dus het werkt niet zo als bij hem,het geselecteerd gebied wordt alleen maar omgehusseld..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Kees3

  • Lid
Re: retoucheren foto met Gimp met Heal Selection
« Reactie #22 Gepost op: 2014/12/23, 14:52:49 »
Deze en deze blogs zijn erg interessant voor het werken met heal selection.