Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?  (gelezen 6846 keer)

met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Gepost op: 2008/12/20, 12:45:32 »
Hoi ubunteros,

Sinds de intrepid inbex is mijn ubuntu niet meer geweest wat het vroeger was: een bron van vreugde met vallen en opstaan een systeem opbouwen dat steeds leuker en smoother werd om mee te werken. Ik ben nog steeds niet zo'n kenner, maar sinds inbex heb ik voortdurende problemen gehad m.b.t. geluid. Ik start mijn pc op, hoor de bekende ubuntudrums om aan te melden, hoor de ubuntu opstartmelodie en nadien ... kan ik geen mp3's afspelen. Ik gebruik nogal veel skype .... sinds inbex .... voortdurend problemen .... mensen verwittigen me dat ze geen contact met me kunnen opnemen 'during problems with soundcard' ... soms moet ik tot driemaal toe herstarten om iets van geluid te kunnen afspelen....
Ik heb al gezocht op dit forum, heb al heel wat draadjes gelezen en zelf gestart. Heb uiteraard al heel wat dingen geprobeerd waarvan ik zelf vaak niks snap .... Pjotrs website geconsulteerd ..... ik geef stilaan de moed op en ben aan het denken aan een andere distributie, echt waar, met heel veel pijn in het hart. Ik heb ontzettend genoten van dit forum, ik heb hier geleerd, geholpen geweest, vrituele vriendschap ervaren, noem maar op....

Wat raden jullie me aan? Nog blijven voort ploeteren of de harde keuze om over te stappen op een andere distributie? En indien dat laatste, welke? Ik hoor heel positieve dingen over fedora 10? Dit is niet Debian gebaseerd en zou misschien wel mijn probleem verhelpen.
Ikzelf zou natuurlijk gewoon liever blijven, maar zo kan het niet verder. Het begint me echt te ergeren....

Offline Tom

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 12:48:39 »
En Hardy LTS , gaat die ook slecht?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Drummies

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 12:54:53 »
Hoi ubunteros

Wat raden jullie me aan? Nog blijven voort ploeteren of de harde keuze om over te stappen op een andere distributie? En indien dat laatste, welke? Ik hoor heel positieve dingen over fedora 10? Dit is niet Debian gebaseerd en zou misschien wel mijn probleem verhelpen.
Ikzelf zou natuurlijk gewoon liever blijven, maar zo kan het niet verder. Het begint me echt te ergeren....

zoals aangegeven 8.04.1 of wachten tot 22 januari 8.04.2,en wordt het echt een crime OpenSuse 11.1 uitgebracht 18/12/2008

linkje
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 13:08:47 »
Is het mogelijk om online te downgraden naar 8.04.1 via synaptic? kan het misschien voor 8.04.2 met updatemanager?
Wat gebeurt er als ik de 8.10 kernel verwijder in Synaptics? Kan dat? Want de 8.04 heb ik nog steeds in mijn grub staan.

Trouwens, denk je dat het probleem sowieso gaat opgelost geraken, want tot mijn verbazing, hebben enorm veel mensen problemen met geluid onder intrepid inbex. Dat is toch vreemd? Nu gaan downgraden om op termijn weer dezelfde problemen te hebben .... ? Dat lijkt me ook niet zo ok.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 13:14:53 »
Is het mogelijk om online te downgraden naar 8.04.1 via synaptic? kan het misschien voor 8.04.2 met updatemanager?
Wat gebeurt er als ik de 8.10 kernel verwijder in Synaptics? Kan dat? Want de 8.04 heb ik nog steeds in mijn grub staan.

Trouwens, denk je dat het probleem sowieso gaat opgelost geraken, want tot mijn verbazing, hebben enorm veel mensen problemen met geluid onder intrepid inbex. Dat is toch vreemd? Nu gaan downgraden om op termijn weer dezelfde problemen te hebben .... ? Dat lijkt me ook niet zo ok.

Niet 8.10 afwaarderen naar 8.04, dat levert vast allemaal rare storingen op. Doe gewoon een *schone* herinstallatie van 8.04.1. Probleemloos.  :-)
http://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 13:17:50 door Pjotr »

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 13:22:03 »
misschien gaat ubuntu 9.04 in april een uitkomst bieden?
ik kijk erg uit naar deze versie, want 8.10 werkt bij mij ook niet echt zo goed als 8.04 ooit deed.
It ain't me, it ain't me, I ain't no fortunate one, no.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 13:23:29 »
misschien gaat ubuntu 9.04 in april een uitkomst bieden?
ik kijk erg uit naar deze versie, want 8.10 werkt bij mij ook niet echt zo goed als 8.04 ooit deed.

Nou, waarom ga je dan niet terug naar 8.04? LTS, dus extra kwaliteit. Geen achteruitgang, hoor....  :-)

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 15:11:04 »
Het kan zijn dat een andere distro een bepaalde bugfix voor een driver/alsa/pulsaudio nog wel mee heeft gekregen maar dat deze niet mee kwam de versie 'freeze' van Ubuntu 8.10.  In dat geval heeft switchen misschien zin. Je kunt altijd eens OpenSuse of Fedora proberen. Maar als er structureel gebrekkige driverondersteuning vanuit de fabrikant van je chipset of geluidskaart is dan zul je bij elke distro problemen houden en kun je beter op zoek gaan naar andere hardware.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 15:28:15 door AptlyNamed »

Digibeetje

  • Gast
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 16:39:39 »
Bij muziek en films maar ook Uitzending gemist en zo gebruik ik ook liever de 8.04 dan die 8.10.
Ik heb deze wel maar 95% draai ik onder 8.04 en zowel Xubuntu als Ubuntu 8.04 zijn makkelijker dan de beide 8.10 versie die nog niet foutloos is, maar wel steeds minder fout meldingen geeft dus over enkele maanden???

Gewoon dual boot of zoals ik, met heel erg veel verschillende...

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 20:08:13 »
Ik heb de problemen niet in 8.10, maar dat zegt ook niet alles, de geluids problemen lees ik wel meer op het forum. Het beste is, zoals Pjotr schrijft, terug naar 8.04 met een schone installatie. Helemaal niet erg, ten eerste is het een stabiele versie en ten tweede 8.10 is niet zo ver vooruit dat je bepaalde mogelijkheden/programma's zou missen. En een andere distro? Je kent het spreekwoord toch wel: het gras is altijd groener........... Ook daar zijn er ergernissen. Uiteindelijk jij maakt de keuze.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/20, 23:17:31 »
Wellicht dat sommige apps zoals Skype problemen hebben met pulseaudio?

Zie anders hier eens: http://www.homerecording.be/forum/t9387.htm

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/22, 19:25:53 »
Euh kijk eens aan wat ik daar te lezen krijg.....

Some distributions did a better job adopting PulseAudio than others. On the good side I certainly have to list Mandriva, Debian, and Fedora. OTOH Ubuntu didn't exactly do a stellar job. They didn't do their homework.

Dus toch een Ubuntu probleem, blijkbaar.
Is er iemand die weet heeft van verbeteringen op dat vlak?
Ik vind het als niet kenner ook behoorlijk vreemd dat er iets is als Pulse A en ALSA. Wat te gebruiken? Pulse is reeds van 8.04 standaard in ubuntu lees ik, maar niet zoals het zou moeten...

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/23, 09:53:45 »
Alsa voorziet in drivers en wat tools en utilities. PulseAudio is een soundserver die ervoor zorgt dat meerdere applicaties tegelijk geluid kunnen weergeven en/of opnemen. Bovenop Alsa heb je dus altijd zo iets als PulseAudio nodig als je én muziek wilt luisteren én je systeemgeluiden wilt horen bijvoorbeeld. Hopelijk zeg ik het allemaal goed, kan net iets anders zitten.

Offline ejfrolich

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/23, 10:42:08 »
Ik wil wel even kwijt dat 8.10 gewoon een slechte release is. Ik ben gisteren teruggegaan naar 8.04. Dat werkt zoals ik verwacht en kende. In 8.10 kreeg ik niet eens draadloos netwerk aan de gang, wat een geklooi!

8.10 is mij iets te experimenteel. Ze zouden er goed aan doen zulke releases alleen uit te brengen voor hobbyisten die niks beters te doen hebben... Voor mij is het een hulpmiddel om te kunnen werken!
Linux Mint, mijn nieuwe keus!

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/23, 11:20:57 »
beste acousticghille,

Als alles vroeger beter was waarom zou je dan het nieuwste van het nieuwste willen draaien. 8.04 draait stabiel en zeker, ik heb de voordelen van 8.10 nog niet gevonden, op een miniscuul snellere opzoekmethode in synaptic paketbeheer na dan. Leuk voor de experimenteer zin zo'n nieuwe release maar niet voor dagelijks gebruik.
Wil je een betrouwbaar systeem kies voor 8.04 gaat nog zeker 2.5 jaar mee.....
Kies je voor experimenten, kies voor 8.10 of een andere distro

Ik bedoel dit is het einde toch niet? Denk aan je hart.....

Frank
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Tom

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/23, 11:37:43 »
Ik gebruik ook de 8.04 LTS tot volle tevredenheid , is tenslotte niet voor niets een > Long time support <
In 2010 komt een nieuwe LTS , maar die komt er bij mij pas in  maart 2011 op .(is hij  11 maand oud)
Zo ben ik redelijk zeker dat de kleine bugs verbeterd zijn.
Ben het dus helemaal eens met bovenstaand topic.


Edit: verbeterd.
Danke Arie.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 11:53:12 door wandarooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/23, 13:21:38 »
In 2010 komt een nieuwe LTS , maar die komt er bij mij pas in  maart 2011 op .(is hij  9 maand oud)
in april 2010 komt de nieuwe LTS, in maart 2011 is deze dus 11 maanden uit :)
zelf wacht ik op de 8.10.1 versie ( 3 maanden na de release van 8.10 )

Je bedoelt waarschijnlijk de 10.04.1 ?  :-)

Gewone versies krijgen namelijk geen puntuitgiftes. Alleen LTS-versies krijgen die.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 13:23:14 door Pjotr »

Offline Dave

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/25, 16:23:41 »
experimentele versies zijn wat het heten te zijn.
Snap niet dat iemand die eerst zo tevreden is met een LTS versie steen en been klaagt bij zo'n nieuwste versie.
zonder benen moet je ook niet gaan fietsen.


Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/25, 17:08:32 »
Hoi DAve,

Eigenlijk heel geod te begrijpen: met de Hardy heel veel problemen gehad met draadloos netwerk. Iemand raadde me aan om de intrepid te installeren omdat die beter draadloos ondersteund. En kijk eens aan ...... draadloos werkt probleemloos ..... maar geluid dan weer niet..... vandaar de keuze om over te stappen!

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/26, 18:40:39 »
Of probeer Linux Mint 6.
Linux Mint is Ubuntu, met een andere look and feel, en betere media support.
Voor de rest is dat precies hetzelfde.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/26, 18:49:06 »
Of probeer Linux Mint 6.
Linux Mint is Ubuntu, met een andere look and feel, en betere media support.
Voor de rest is dat precies hetzelfde.

In dit geval is dat geen oplossing. Het probleem van de vraagsteller is niet ontbrekende codecs, maar het zit 'm in de stuurprogramma's. Mint zal hem dus niet kunnen helpen.

Overigens: Mint..... De enige bestaansreden is, dat alle multimedia-codecs er al inzitten. Waardoor Mint dus feitelijk illegaal is, en alleen kan blijven bestaan zolang als justitie het niet aanpakt. En hoelang zal dat duren?

Als je bedenkt hoe makkelijk het is, om in Ubuntu diezelfde codecs achteraf erin te pompen, heeft Mint sowieso geen zin. Ik zal het ook aan niemand aanraden.
Mijn raad aan mensen die een makkelijke Linux willen: pak gewoon Ubuntu en doe dit: http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/26, 19:45:54 »
Overigens: Mint..... De enige bestaansreden is, dat alle multimedia-codecs er al inzitten. Waardoor Mint dus feitelijk illegaal is, en alleen kan blijven bestaan zolang als justitie het niet aanpakt. En hoelang zal dat duren?
De topicstarter zal inderdaad weinig opschieten met switchen naar Mint. Maar softwarepatenten zijn niet geldig in de EU dus de codecs zijn geen probleem. En volgens hun eigen site distribueren ze ook geen gesloten drivers. Als ze dat wel deden dan schonden ze de GPL en misschien ook andere licensies.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 19:54:50 door AptlyNamed »

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/26, 19:51:46 »
Illegale Linux?
Laat me niet lachen!

Ubuntu is, zoals alle andere Linux distro's, vrij te distributeren.
Anders betekent dit dat Ubuntu illegaal is, omdat het op Debian gebaseerd is.
En Mandriva is illegaal, omdat het op Red Hat is gebaseerd.
En alle Linux distro's zijn illegaal, omdat het op Linux is gebaseerd.
En Linux is illegaal, omdat het op Unix gebaseerd is.

Als we zo doorgaan, blijft Unix als enige legale OS over.









>_________________________________________________________________________________________<

Offline siegi

  • Lid
Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/26, 19:56:26 »
Illegale Linux?
Laat me niet lachen!
Eerst even uit kijken voor je begint te lachen !!
Ik denk dat je het niet goed begrijp het gaat over de codecs en bijv libdvdcss. (forks zijn natuurlijk toegelaten van software die onder gpl valt)
In duitsland is het bijv verboden om een beveiliging te omzeilen zoals die op een dvd aanwezig is.
libdvdcss doet dit en is daarom verboden. Als je libdvdcss met je distributie meegeleverd wordt, dan doet die distributie iets illigaal.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 20:00:43 door siegi »

Re: met heel veel pijn in het hart .....is dit het einde?
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/26, 20:02:14 »
Uhm, oké.
Ik denk dat ik dit begrijp...
Illegale codecs maken distributie helemaal illegaal...
Vreemd. :|